Kampania „Nie chcę być strażakiem!” z nagrodą Grand Prix Innovation AD!
Kampania społeczna „Nie chcę być strażakiem!”, stworzona przez Agencję Walk dla Fundacji Integracja, zdobyła Grand Prix w kategorii działanie społeczne w Konkursie Innovation AD #Award 2016! Odważny spot kampanii zdobył także złoto w kategorii Insight.
Konkurs Innovation AD nagradza działania, które wykraczają poza standardową komunikację. Taka jest właśnie kampania Integracji „Nie chcę być strażakiem!”. Jej bohaterami są osoby z niepełnosprawnością, występujące w roli strażaków, jakich jeszcze nikt nie widział. Pewnie też nigdy nie zobaczy, ponieważ osoby na wózkach, niewidome czy niesłyszące nie szukają pracy w tym zawodzie. Jak same podkreślają, są specjalistami w innych obszarach i to właśnie w nich chcą się realizować.
Jury podkreśliło „humor, uśmiech, dystans i luz w mówieniu o sprawach ważnych, o których zawsze mówi się z powagą i cierpieniem”.
Kontaktom z osobami z niepełnosprawnością często towarzyszy poczucie lęku, niezręczność czy odruchowa nadopiekuńczość. W przypadku pracodawców dochodzą do tego jeszcze obawy związane z efektywnością pracy, kosztami zatrudnienia czy biurokracją. Tymczasem wszystkie te elementy są w dużej mierze wynikiem braku rzetelnej wiedzy na temat tej grupy społecznej. Nie jest również korzystny obecny system orzekania o niezdolności do pracy. Opiera się on bowiem na założeniu, że osoby z niepełnosprawnością są niezdolne do pracy – w ich orzeczeniach często widnieje zapis: „częściowo/całkowicie niezdolny do pracy” lub „całkowicie niezdolny do pracy i samodzielnej egzystencji”, choć mogą one wykonywać wiele zawodów bez większych przeszkód.
Przede wszystkim: odwaga
Kampanią społeczną „Nie chcę być strażakiem!” Fundacja Integracja nie tylko promuje zatrudnianie osób z niepełnosprawnością, ale i zmienia wspomniane postawy społeczne. Pokazuje te osoby jako grupę aktywną, mająca do siebie duży dystans, przełamuje społeczne tabu. Przewrotny pomysł Agencji Walk zdobył uznanie internautów. Tylko w serwisie YouTube spot obejrzało do tej pory ponad 275 tys. osób, a o kampanii głośno było dzięki największym polskim mediom. Film emitowany w internecie zachęca również do odwiedzenia portalu Sprawniwpracy.pl, który jest serwisem rekrutacyjnym oraz platformą wymiany wiedzy na temat zatrudniania osób z niepełnosprawnością. W ramach kampanii powstała również petycja na rzecz zmiany dyskryminującego nazewnictwa w polskim systemie orzekania o niezdolności do pracy.
Warto podkreślić, że zarówno Agencja Walk, jak i dom produkcyjny Lucky Luciano oraz cała ekipa, na czele z reżyserem Maciejem Kowalczukiem, wzięli w przedsięwzięciu udział pro bono.
- Chcemy podziękować przede wszystkim naszemu zarządowi, że zgodził się na zrealizowanie projektu niekomercyjnego, który zajął bardzo dużo czasu, i domowi produkcyjnemu Lucky Luciano, który też pro bono wziął w tym udział – powiedział 23 maja 2016 r. w Teatrze Polskim w Warszawie, podczas ceremonii wręczenia nagród, Alek Frydrych, dyrektor kreatywny Walk Digital. – Gdyby nie oni, zostałoby to tylko pomysłem.
- Podziękowanie oczywiście dla Fundacji Integracja, która od lat nam ufa i od lat te wszystkie odważne pomysły przyjmuje i sprawia, że trafiają one potem do publiki – dodał Sebastian Oszczepaliński, dyrektor zarządzający Walk Digital.
Nawiązał tym samym do obsypanej nagrodami kampanii społecznej „Szacun Tropików”, przestrzegającej przed nieodpowiedzialnymi skokami do wody, będącej nową odsłoną realizowanej przez Integrację od niemal 20 lat kampanii „Płytka wyobraźnia to kalectwo”.
Więcej o kampanii społecznej „Nie chcę być strażakiem!” przeczytać można na naszym portalu.
Dodaj odpowiedź na komentarz
Polecamy
Co nowego
- Ostatni moment na wybór Sportowca Roku w #Guttmanny2024
- „Chciałbym, żeby pamięć o Piotrze Pawłowskim trwała i żeby był pamiętany jako bohater”. Prezydent wręczył nagrodę Wojciechowi Kowalczykowi
- Jak można zdobyć „Integrację”?
- Poza etykietkami... Odkrywanie wspólnej ludzkiej godności
- Toast na 30-lecie
Komentarz