Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Ostateczny kształt nowelizacji świadczeń rodzinnych

30 lipca Sejm rozpatrzył poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych. Mowa o nowelizacji, która wprowadza m.in. nowy okresowy dodatek dla osób pobierających przed 1 maja świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego. Senat nie zaproponował jednak innego kształtu tego świadczenia. Drobne zmiany dotyczą innych elementów nowelizacji.

Poniższa informacja jest uzupełnieniem wiadomości, która ukazała się pod koniec lipca po przyjęciu przez Sejm nowelizacji ustawy, kiedy to jeszcze nie było pewności co do jej ostatecznego kształtu oraz terminu wejścia w życie nowych przepisów (patrz: "Zmiany w ustawie o świadczeniach rodzinnych"). Dziś wiadomo, że nowelizacja wejdzie w życie 1 września 2004 r. Znany jest również jej ostateczny kształt. Senat zaproponował korekty niektórych zapisów ustawy, chociaż jej najważniejszy fragment - dotyczący nowego dodatku - pozostał w wersji przyjętej 16 lipca.

Jakie są różnice między wersją z połowy lipca (16.07.2004) a wersją przyjętą ostatecznie (30.07.2004); jak wyglądać będą świadczenia rodzinne po zmianach:
1. Zasiłek rodzinny będzie przysługiwał osobie uczącej się w szkole lub w szkole wyższej, jednak nie dłużej niż do ukończenia 24 roku życia. To rozszerzenie grupy uprawnionych do świadczeń. Należy jednak pamiętać, że chodzi o osobę uczącą się w rozumieniu ustawy czyli o osobę pełnoletnią uczącą się, niepozostającą na utrzymaniu rodziców w związku z ich śmiercią lub z zasądzeniem od rodziców na jej rzecz alimentów. Nadal zasiłki nie będą przysługiwać np. na 20-letniego studenta (jeśli nie jest niepełnosprawny lub nie jest osobą uczącą się w rozumieniu ustawy).

Opisana zmiana wynikła z zamiaru przyznania osobom uczącym się w szkołach wyższych dodatku z tytułu samotnego wychowywania dzieci. Pierwotnie ustawa nie przewidywała takiej możliwości. Posłowie chcieli wprowadzić ją zmieniając zapisy artykułu opisującego dodatek z tytułu samotnego wychowywania dziecka (art. 12). Senat zwrócił jednak uwagę, że zmiana ta nie byłaby skuteczna ponieważ uprawnienie do każdego z dodatków uzależnione jest przede wszystkim od posiadania prawa do zasiłku rodzinnego.

2. Artykuł 15 ustawy o świadczeniach rodzinnych opisuje dodatek z tytułu podjęcia przez dziecko nauki poza miejscem zamieszkania. Dodatek ten to refundacja kosztów związanych z dojazdem lub też zwrot kosztów zamieszkiwania w miejscowości gdzie znajduje się szkoła. Zmieniony został zapis dotyczący tej drugiej sytuacji. Od 1 września dodatek będzie przysługiwał:

na częściowe pokrycie wydatków związanych z zamieszkiwaniem w miejscowości, w której znajduje się siedziba szkoły ponadpodstawowej lub ponadgimnazjalnej, a także gimnazjum w przypadku dziecka lub osoby uczącej się, legitymującej się orzeczeniem o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności (...) - art. 15 w ust. 1 pkt 1

W senackim uzasadnieniu tej zmiany czytamy, że ma ona charakter rozszerzający krąg uprawnionych. Sejm ostatecznie przyjął propozycję Senatu. Posłowie i senatorowie nie są jednak zgodni czy zmiana ta powoduje w rzeczywistości rozszerzenie czy zawężenie kręgu osób uprawnionych do pomocy (niepewność taką wyrażają wypowiedzi posłów w trakcie debaty sejmowej, patrz zapis z drugiego dnia 81 posiedzenia Sejmu: 29.07.2004).

O przyjętej nowelizacji czytaj również na stronie Ministerstwa Polityki Społecznej, w materiale: "Wyjaśnienia do ustawy z dnia 30 lipca 2004 roku o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych".

_____________
Ustawa z dn. 30 lipca 2004 r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych - tekst ustawy ustalony ostatecznie po rozpatrzeniu poprawek Senatu (dokument w formacie pdf na portalu sejmowym)

data wydarzenia: 2004-08-09 do 2004-08-09
autor: oprac. Rafał Kowalski
informacja pochodzi z portalu ngo.pl

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas