KAMPANIE SPOŁECZNE I PROGRAMY
NIEPEŁNOSPRAWNI - NORMALNA SPRAWA
Pierwsza ogólnopolska kampania społeczna, która zainicjowała społeczną debatę o sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce.
Kampania powstała we współpracy z agencją Upstairs Young&Rubicam Warszawa. Prowadzona była od stycznia do czerwca 2000 r. Na tysiącu billboardach oraz w prasie ukazały się zdjęcia trzech uszkodzonych rzeźb oraz zdjęcia trzech osób niepełnosprawnych. Motywem przewodnim portretów stały się słowa zaczerpnięte z wiersza księdza Jana Twardowskiego - "nie widzieć, nie słyszeć, nie dotykać, nie wiedzieć". Odzwierciedlały one spotykaną powszechnie postawę prezentowaną wobec osób niepełnosprawnych.
Kampania została nagrodzona "Golden World Awards" w 2001 roku przez Public Relations Association oraz nominowana jako jedna z najlepszych do nagrody ONZ.
Podsumowaniem kampanii było wydanie 200-stronicowego raportu o sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce pt. "Raport Integracji. Niepełnosprawni - Normalna Sprawa".
PŁYTKA WYOBRAŹNIA TO KALECTWO
Kampania prowadzona od 1995 roku w okresie letnim. Przestrzegamy w niej młodzież przed tragicznymi skutkami skoków do wody. Chcemy uświadomić, jak poważne i nieodwracalne konsekwencje mogą mieć brawura, lekkomyślność i chwila nierozwagi. Kampania jest szeroko nagłaśniana w telewizji, stacjach radiowych, w prasie ogólnopolskiej, lokalnej i w Internecie, a także, poprzez plakaty i ulotki, na basenach i kąpieliskach. Promowana jest także w szkołach i domach kultury oraz w prasie młodzieżowej.
Kampanię przygotowaną wspólnie z agencją Upstairs Young&Rubicam wyróżniono w 2003 roku na Festiwalu Komunikacji Społecznej w Konkursie "Społeczny Program Roku 2002".
Z Fundacją Sue Ryder utworzyliśmy stypendialny Fundusz Pierwszy Krok skierowany do ofiar skoków do wody i wypadków drogowych. Ma on pomóc takim osobom powrócić do aktywnego. życia społecznego.
CZY NAPRAWDĘ JESTEŚMY INNI?
Największa kampania społeczna w Polsce z okazji Europejskiego
Roku Osób Niepełnosprawnych 2003.
Została przygotowana przez Integrację i agencję Leo Burnett
Warszawa. Partnerem kampanii była TVP, która przez cały rok
we wszystkich programach emitowała trzy spoty telewizyjne.
Kampania widoczna była także na 1100 tablicach billboardowych i citylightowych w Polsce, w prasie ogólnopolskiej i lokalnej oraz emitowana na antenach stacji radiowych.
Celem kampanii było pokazanie w typowych dla osób zdrowych sytuacjach życiowych osób niepełnosprawnych, które w podobny sposób je przeżywają. Ponadto jej celem było przełamanie stereotypowego obrazu osób niepełnosprawnych, który jest często skutkiem niewiedzy, lęku oraz braku doświadczeń w relacjach z tymi osobami.
CZY NAPRAWDĘ JESTEŚMY INNI? - RAZEM W NASZEJ SZKOLE
Integracja wspólnie z Ministerstwem Edukacji Narodowej i Sportu przygotowała specjalny pakiet edukacyjny dla wszystkich gimnazjów (7 tys.), liceów i techników (12,5 tys.) w Polsce. Materiały promują integrację społeczną niepełnosprawnej i pełnosprawnej młodzieży, a także pokazują, w jaki sposób najłatwiej pokonać bariery i lęki przed kontaktem z niepełnosprawnymi uczniami.
W pakiecie znajduje się film pomagający obalać panujące wśród młodzieży mity i stereotypy dotyczące osób niepełnosprawnych, skrypt dla nauczycieli zawierający scenariusz lekcji wychowawczej oraz plakat zachęcający uczniów do wzięcia udziału w konkursie.
Kadry z planu zdjęciowego "Razem w naszej szkole 2003"
Zadaniem uczniów jest przygotowanie minutowego filmu-spotu na temat tego, jak sami rozumieją ideę integracji.
POLSKA BEZ BARIER
Program prowadzony jest od 1996 roku. Jego celem jest poprawa dostępności polskich miast dla osób niepełnosprawnych.
W 2004 r. w ramach programu zorganizowano seminarium na temat stanu polskiego prawa budowlanego z prezentacją rozwiązań międzynarodowych, wydano dwie publikacje - "Jak dostosować budynek" i "Projektowanie dla wszystkich" oraz stworzono spot telewizyjny przedstawiający problem barier architektonicznych.
Kadry ze spotu "Powody"
Powołana w ramach programu Rada Programowa składająca się ze specjalistów wskazuje luki i zawiłości prawne, w wyniku których budynki są niedostępne, oraz opracowuje sposoby mogące poprawić obecną sytuację.
Wspólnie z władzami miasta Warszawy realizujemy projekt "Warszawa bez barier". Razem podejmujemy inicjatywy mające pomóc likwidować bariery w stolicy.
Warsztaty ze studentami Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej
Prowadzimy także warsztaty dla studentów pierwszego roku architektury, akcje i happeningi na ulicach miasta oraz szkolenia dla kierowców autobusów, motorniczych, służb miejskich i pracowników samorządowych. Chcemy żeby inicjatywy podejmowane w Warszawie stały się inspiracją i zachętą dla innych miast, powiatów i gmin, by efektywniej mogły wpływać u siebie na poprawę sytuacji.
W projekt "Warszawa bez barier" włączyły się: Wydział Polityki Społecznej, Biuro Naczelnego Architekta, Zakład Transportu Miejskiego, Zarząd Dróg Miejskich, Straż Miejska, Policja, Inspektorat Nadzoru Budowlanego, lokalne media.
Konferencja z Prezydentem Warszawy Lechem Kaczyńskim
Sukcesem projektu jest podjęcie przez Radę Miasta Warszawy precedensowej decyzji umożliwiającej wszystkim wynajmującym lokale od władz miasta odliczenie od czynszu kosztów ich dostosowania.
"SPRAWNI W PRACY" - ZATRUDNIANIE OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Kampania przygotowana wspólnie z agencją Leo Burnett Warszawa ma
na celu zmianę wizerunku osób niepełnosprawnych prezentowanych jako
niezaradnych i wymagających szczególnej pomocy.
Kampania walczy z myśleniem, że osoby takie są mniej przydatne w
pracy i muszą być utrzymywane przez państwo.
Zachęca także prywatnych przedsiębiorców do przełamywania lęków przed zatrudnianiem osób niepełnosprawnych. Ideę kampanii wyraża myśl: "Pomimo niepełnosprawności jestem sprawnym i pełnowartościowym pracownikiem".
Kampania jest skierowana do dwóch środowisk - osób niepełnosprawnych oraz przedstawicieli pracodawców. W ramach kampanii przygotowano trzy spoty telewizyjne i reklamę prasową.
Konferencja "Sprawni w pracy", 2005
Wydano również obszerne opracowanie na temat zatrudnienia osób niepełnosprawnych w Unii Europejskiej (J. Gałęziak "Zatrudnienie osób niepełnosprawnych w politykach Unii Europejskiej i wybranych państw członkowskich"). Publikacja prezentuje najciekawsze i sprawdzone rozwiązania w różnych krajach europejskich. Ponadto podejmowanych jest wiele działań promujących pozytywne przykłady zatrudniania osób niepełnosprawnych.
CZY NAPRAWDĘ CHCIAŁBYŚ BYĆ NA NASZYM MIEJSCU?
Program skierowany do wszystkich sprawnych kierowców, zarówno tych, którzy z premedytacją łamiąc przepisy, korzystają z miejsc parkingowych przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych, jak i pozostałych, którzy mogą je zajmować z braku wiedzy na ten temat.
Tramwaj promujący akcję
Program ma zwrócić uwagę władz samorządowych oraz służb porządkowych na problem, zachęcić je do podjęcia konsekwentnych działań, a osoby niepełnosprawne do tego, aby walczyły o swoje prawa i domagały się ich respektowania.
Kadr ze spotu akcji parkingowej
Dotychczas w akcję włączyło się ponad 50 miast.
Akcja przygotowana wspólnie z agencją Leo Burnett Warszawa prowadzona jest w telewizji i radiu poprzez emisję spotu oraz przez dystrybucję ulotek wśród Straży Miejskiej, pracowników ochrony domów handlowych i kierowców.
Kierowcy mogą włączyć się w akcję, wysyłając do Sejmu, Senatu i Prezydenta RP specjalną deklarację. Opowiadają się w niej za wprowadzeniem zmian w prawie o ruchu drogowym oraz ustawie o drogach, na podstawie których pojazdy bezprawnie zaparkowane na miejscach przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych będą odholowywane na koszt właścicieli.
Kampania jest prowadzona równocześnie w 50 miastach:
Bełchatów, Bielsko-Biała, Bydgoszcz, Chełm, Ciechanów, Częstochowa, Chodziez, Elbląg, Gdańsk, Gdynia, Gniezno, Gliwice, Gorzów Wielkopolski, Inowrocław, Kalisz, Katowice, Konin, Koszalin, Kraków, Krapkowice, Kutno, Legionowo, Legnica, Lublin, Łódź, Mogilno, Mysłowice, Nowa Ruda, Nysa, Olsztyn, Ostrów Wielkopolski, Piotrków Trybunalski, Płock, Poznań, Radków, Radomsko, Ruda Śląska, Rybnik, Rzeszów, Siemianowice Śląskie, Sierpc, Słupca, Szklarska Poręba, Szamotuły, Tarnów, Tomaszów Mazowiecki, Wałbrzych, Wągrowiec, Włocławek, Wrocław, Września, Zabrze, Zamość, Zielona Góra, Żnin.
TURYSTYKA BEZ BARIER
Kampania zainaugurowana w 2002 roku, której celem jest
promocja turystyki osób niepełnosprawnych, zachęcenie ich do
aktywnego trybu życia oraz informowanie o obiektach turystycznych
dla nich dostępnych.
W ramach kampanii wydane zostały dwa obszerne przewodniki
turystyczne dla osób niepełnosprawnych po Warszawie i
Krakowie w wersji polskiej i angielskiej oraz zorganizowano
ogólnopolski konkurs.
Wspólnie z ZHP - została opracowana ogólnopolska baza dostępności turystycznej, gastronomii i hotelarstwa dla osób niepełnosprawnych.
Przewodniki turystyczne dla osób niepełnosprawnych
O kampanii informują telewizja, plakaty i ulotki, portal www.niepelnosprawni.pl oraz magazyn "Integracja".
Przeczytaj także:
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Ostatni moment na wybór Sportowca Roku w #Guttmanny2024
- „Chciałbym, żeby pamięć o Piotrze Pawłowskim trwała i żeby był pamiętany jako bohater”. Prezydent wręczył nagrodę Wojciechowi Kowalczykowi
- Jak można zdobyć „Integrację”?
- Poza etykietkami... Odkrywanie wspólnej ludzkiej godności
- Toast na 30-lecie
Dodaj komentarz