Słownik dot. finansów w Polskim Języku Migowym już dostępny
W przededniu Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych Związek Banków Polskich udostępnia „Słownik dot. Finansów w Polskim Języku Migowym”. Związek Banków Polskich od lat podejmuje działania, których celem jest zapewnienie wysokiej jakości obsługi bankowej dla osób z niepełnosprawnościami i indywidualnymi potrzebami. Prowadzą one do przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu i finansowemu tej grupy klientów.
W ubiegłym roku Związek Banków Polskich zrealizował projekt „Dostępny Bankomat”, współfinansowany przez Narodowy Bank Polski. Uruchomiona w ramach przedsięwzięcia dedykowana strona internetowa umożliwia wszystkim użytkownikom sieci internetowej dostęp do bazy bankomatów z udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami, narażonych na wykluczenie cyfrowe.
Obecnie prezentowany jest „Słownik dot. Finansów w Polskim Języku Migowym”, który zawiera 150 pojęć bankowych wraz z definicjami. Jest on odpowiedzią na potrzeby osób niesłyszących wynikające z utrudnionej komunikacji pomiędzy pracownikami banków a osobami z wadą słuchu. Słownik został przygotowany w formie cyfrowej zgodnie z aktualnymi możliwościami technicznymi.
- Z każdym rokiem zwiększa się katalog usług bankowych. Obecnie w środowisku osób niesłyszących widoczna jest duża obawa przed swobodnym korzystaniem z oferty banków. Najczęściej osoby, o których mowa, korzystają ze wsparcia rodziny przy załatwianiu wszelkich formalności związanych z usługami bankowymi. Potrzeba realizacji projektu i stworzenie słownika ekonomicznego w języku migowym wynika zatem z dążenia do zredukowania barier i trudności w korzystaniu z usług bankowych – mówi Krzysztof Kotyniewicz, prezes Zarządu Głównego Polskiego Związku Głuchych.
Lepsza dyspozycja środkami
Słownik jest skierowany przede wszystkim do głuchych konsumentów, w szczególności do osób, które mają problemy z komunikacją werbalną, rozumieniem tekstu pisanego czy posiadają słabą znajomość języka polskiego. Dzięki korzystaniu z definicji przetłumaczonych na polski język migowy będą oni mogli podejmować świadome decyzje konsumenckie i lepiej dysponować swoimi środkami finansowymi.
- Informacje banków wskazują na znaczne postępy w realizacji dostosowania produktów i usług oraz sposobu obsługi klientów do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i osób starszych. Oddziały czy infolinie bez barier, pętle indukcyjne, dostępna komunikacja to przykłady udogodnień w ramach działań podejmowanych przez banki – mówi Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.
Dzięki temu, że słownik w PJM dotyczący finansów zostanie wydany w formie cyfrowej będzie bardziej i dłużej dostępny. Będzie mogła z niego skorzystać każda osoba niesłysząca, potrzebująca wsparcia w zagadnieniach związanych z bankowością, mieszkająca zarówno w Polsce, jak i poza jej granicami.
Projekt współfinansowany przez Narodowy Bank Polski realizowany jest przez Polski Związek Głuchych oraz grupę roboczą ds. obsługi osób z niepełnosprawnościami przez banki, działającą przy Związku Banków Polskich.
Słownik jest dostępny na stronie Polskiego Związku Głuchych.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Jak zapewnić płynną realizację programu leczenia SMA?
- Integracja to zawsze byli ludzie
- Nowa perspektywa i szansa na życie dla pacjentów ze stwardnieniem zanikowym bocznym (ALS)
- Nie możemy dłużej czekać! Marszałek Szymon Hołownia apeluje o rozpoczęcie prac nad ustawą o asystencji osobistej
- Wiśnik CUP. To już 10 LAT!
Dodaj komentarz