Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Słownik dot. finansów w Polskim Języku Migowym już dostępny

27.11.2019
Autor: inf. prasowa, fot. sxc.hu
pięćset złotych po 100 zł.

W przededniu Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych Związek Banków Polskich udostępnia „Słownik dot. Finansów w Polskim Języku Migowym”. Związek Banków Polskich od lat podejmuje działania, których celem jest zapewnienie wysokiej jakości obsługi bankowej dla osób z niepełnosprawnościami i indywidualnymi potrzebami. Prowadzą one do przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu i finansowemu tej grupy klientów.

W ubiegłym roku Związek Banków Polskich zrealizował projekt „Dostępny Bankomat”, współfinansowany przez Narodowy Bank Polski. Uruchomiona w ramach przedsięwzięcia dedykowana strona internetowa umożliwia wszystkim użytkownikom sieci internetowej dostęp do bazy bankomatów z udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami, narażonych na wykluczenie cyfrowe.

Obecnie prezentowany jest „Słownik dot. Finansów w Polskim Języku Migowym”, który zawiera 150 pojęć bankowych wraz z definicjami. Jest on odpowiedzią na potrzeby osób niesłyszących wynikające z utrudnionej komunikacji pomiędzy pracownikami banków a osobami z wadą słuchu. Słownik został przygotowany w formie cyfrowej zgodnie z aktualnymi możliwościami technicznymi.

- Z każdym rokiem zwiększa się katalog usług bankowych. Obecnie w środowisku osób niesłyszących widoczna jest duża obawa przed swobodnym korzystaniem z oferty banków. Najczęściej osoby, o których mowa, korzystają ze wsparcia rodziny przy załatwianiu wszelkich formalności związanych z usługami bankowymi. Potrzeba realizacji projektu i stworzenie słownika ekonomicznego w języku migowym wynika zatem z dążenia do zredukowania barier i trudności w korzystaniu z usług bankowych – mówi Krzysztof Kotyniewicz, prezes Zarządu Głównego Polskiego Związku Głuchych.

Lepsza dyspozycja środkami

Słownik jest skierowany przede wszystkim do głuchych konsumentów, w szczególności do osób, które mają problemy z komunikacją werbalną, rozumieniem tekstu pisanego czy posiadają słabą znajomość języka polskiego. Dzięki korzystaniu z definicji przetłumaczonych na polski język migowy będą oni mogli podejmować świadome decyzje konsumenckie i lepiej dysponować swoimi środkami finansowymi.

- Informacje banków wskazują na znaczne postępy w realizacji dostosowania produktów i usług oraz sposobu obsługi klientów do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i osób starszych. Oddziały czy infolinie bez barier, pętle indukcyjne, dostępna komunikacja to przykłady udogodnień w ramach działań podejmowanych przez banki – mówi Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.

Dzięki temu, że słownik w PJM dotyczący finansów zostanie wydany w formie cyfrowej będzie bardziej i dłużej dostępny. Będzie mogła z niego skorzystać każda osoba niesłysząca, potrzebująca wsparcia w zagadnieniach związanych z bankowością, mieszkająca zarówno w Polsce, jak i poza jej granicami.

Projekt współfinansowany przez Narodowy Bank Polski realizowany jest przez Polski Związek Głuchych oraz grupę roboczą ds. obsługi osób z niepełnosprawnościami przez banki, działającą przy Związku Banków Polskich.

Słownik jest dostępny na stronie Polskiego Związku Głuchych.


 

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas