„Podczas kontroli ręce na kierownicy”. A co z osobami bez rąk?
Jeden z Czytelników zwrócił się do naszej redakcji z pytaniem, co w sytuacji, gdy kierowca, który z powodu niepełnosprawności, nie będzie mógł trzymać rąk na kierownicy w czasie zatrzymania do kontroli drogowej przez patrol policji. 7 listopada 2019 r. weszło bowiem w życie zmodyfikowane rozporządzenie w sprawie kontroli ruchu drogowego. Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji wyjaśnia nam tę kwestię.
Dokładnie chodzi o przepis z paragrafu 24 Rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 5 listopada 2019 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego (Dz. U. poz. 2141). Brzmi on następująco:
„W przypadku podania przez kontrolującego polecenia lub sygnału do zatrzymania pojazdu kierujący tym pojazdem:
- zatrzymuje pojazd;
- trzyma ręce na kierownicy;
- na polecenie kontrolującego:
- wyłącza silnik pojazdu,
- włącza światła awaryjne,
- umożliwia mu dokonanie identyfikacji pojazdu, w szczególności przez udostępnienie komory silnika oraz innych miejsc w pojeździe.
Kierujący pojazdem lub pasażer pojazdu mogą wysiadać z kontrolowanego pojazdu za zezwoleniem kontrolującego”.
Podinspektor Radosław Kobryś, radca Wydziału Opiniodawczo-Analitycznego Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji wyjaśnia nam, że przepis ten obowiązuje od 20 lat i nie jest nowością wprowadzaną nowelizacją rozporządzenia.
- Redakcja przepisu jest bliźniacza do obowiązującego uprzednio. Informuję, że wskazane przepisy umożliwiają wymaganie od kontrolowanego spełnienia określonych obowiązków jednak ich egzekwowanie opiera się o zasady celowości, logiki oraz zdrowego rozsądku. Nie inaczej jest w podanym przykładzie, w którym kierowca zatrzymany do kontroli drogowej nie może trzymać rąk na kierownicy z powodu swojej niepełnosprawności – mówi podinsp. Radosław Kobryś.
Zatem nie nastąpiły w tym względzie przełomowe zmiany, podobnie zresztą w dotychczasowych przepisach istniała możliwość ukarania mandatem kierowcy, który nie zastosowałby się do obowiązujących przepisów.
Komentarze
-
Rozporządzenie trzeba poprawić
21.11.2019, 14:59Przepis powinien wyraźnie wykluczać z niego osoby z niepełnosprawnością rąk (czy to bez rąk czy ze sparaliżowaną chociaż jedną ręką). Takie osoby legalnie jeżdżą odpowiednio dostosowanymi autami. Nie może być tak, że rozporządzenie jest bublem, nie uwzględnia oczywistych wyjątków i można najwyżej mieć nadzieję, że policjant wykaże się logiką. Oczywiście, że policjant, który wystawiłby taki "mandat za niepełnosprawność" skompromitowałby i siebie i Policję. Ale rozporządzenie trzeba zmienić.odpowiedz na komentarz -
Obawy policjij
20.11.2019, 08:01Trzymanie rąk na kierownicy jest wymierzone w kierowców. Ma utrudnić nagrywanie interwencji policji. Teraz gdy ktoś będzie chciał nagrywać, to pod pozorem "trzymania rąk na kierownicy" dostanie dodatkowo 500 zł mandatu. Więc kierowcy muszą zaopatrzyć się w kamerki okularowe. Osobiście nie widzę racjonalnego powodu do tego nowego przepisu. W Polsce nie ma powszechnego dostępu do broni jak w USA, gdzie ten przepis ma racjonalne umotywowanie, więc POLSCY policjanci są jak pączki w maśle. Bezpieczni i dostali dodatkowy oręż aby wlepiać mandaty. Nie chodzi ani o bezpieczeństwo, ani o życie ludzkie. Chodzi o kasę i premie dla naczelników wydziału ruchu drogowego. Statystyka jest na pierwszym miejscu.odpowiedz na komentarz -
Przecież jakoś musi ta osoba kierować a skoro nie ma rąk to pewnie ma protezy a więc protezy trzyma na kierownicy. Nie wierzę że kto zadał tak głupie pytanie.odpowiedz na komentarz
Polecamy
Co nowego
- Ostatni moment na wybór Sportowca Roku w #Guttmanny2024
- „Chciałbym, żeby pamięć o Piotrze Pawłowskim trwała i żeby był pamiętany jako bohater”. Prezydent wręczył nagrodę Wojciechowi Kowalczykowi
- Jak można zdobyć „Integrację”?
- Poza etykietkami... Odkrywanie wspólnej ludzkiej godności
- Toast na 30-lecie
Dodaj komentarz