54 mln zł na transport indywidualny i likwidację barier w budynkach mieszkalnych
Prezes PFRON Marlena Maląg i podsekretarz w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Kazimierz Kuberski podpisali porozumienie w sprawie realizacji projektu, którego celem jest dofinansowanie transportu indywidualnego dla osób z niepełnosprawnością w systemie „od drzwi do drzwi” (door-to-door) w gminach wiejsko-miejskich i wiejskich. Oprócz tego program ma służyć likwidacji barier w częściach wspólnych budynków mieszkalnych – instalacji i modernizacji wind, likwidacji progów, budowy podjazdów czy pochylni. Projekt ma ruszyć w 2020 roku.
- Konwencja ONZ podkreśla, że dla godnego i niezależnego życia osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami potrzebne jest zapewnienie im mobilności – mówił przed uroczystym podpisaniem porozumienia pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych, Krzysztof Michałkiewicz. – Dzisiaj inicjujemy pogram, który ma ułatwić komunikację osobom niepełnosprawnym – zwłaszcza tam, gdzie jest o nią najtrudniej w małych miasteczkach i na wsiach – dodał wiceminister.
Podkreślił, że program wprost odnosi się do zapisów Konwencji o Prawach Osób z Niepełnosprawnościami.
Od drzwi do drzwi
Celem programu, którego pełna nazwa brzmi: „Usługi indywidualnego transportu door-to-door oraz poprawa dostępności architektonicznej wielorodzinnych budynków mieszkalnych” jest zapewnienie transportu indywidualnego osobom z niepełnosprawnością mieszkającym w gminach i powiatach, które jeszcze nie świadczą tego typu usług, które w założeniach programu mają być przystępne cenowo.
- Konkurs na realizację programu będzie ogłoszony w 2020 roku – poinformowała prezes PFRON Marlena Maląg. – Teraz nasi eksperci będą opisywać warunki konkursu tak, by gminy mogły jak najszerzej w nim uczestniczyć. Planujemy, że granty będą wynosić około 300 tys. złotych – będzie za nie można nabyć środki transportu dla osób z niepełnosprawnością lub pokryć koszty zatrudnienia kierowcy – podkreśliła prezes Maląg.
Likwidacja barier w budynkach wielorodzinnych
Dodatkowo samorządy z otrzymanych pieniędzy będą mogły sfinansować likwidację barier architektonicznych, ale tylko w przestrzeniach wspólnych budynków, których mieszkają osoby korzystające z transportu indywidualnego.
- Mobilność to także dostępność – usług i budynków – także do własnego mieszkania – tłumaczył Kazimierz Kuberski. – Te osoby, które w systemie door-to-door będą dojeżdżały do przychodni, ośrodków rehabilitacji czy załatwiały swoje sprawy, będą musiały jakoś dostać się do swoich mieszkań, na przykład na 2 piętrze bez windy. Stąd drugi element tego programu – budowa i modernizacja wind, podjazdów etc. – to wszystko będzie finansowane z tego programu – podkreślił podsekretarz Kuberski.
Co ważne, jeden budynek będzie mógł być udostępniany zarówno w ramach programu „door-to-door”, jak i dzięki pieniądzom z funduszu dostępności – tylko pod warunkiem, że dofinansowanie będzie dotyczyło dwóch różnych inwestycji. Zatem np. z programu transportowego będzie można sfinansować budowę podjazdu, a z funduszu dostępności windę.
Komentarze
-
A w Legnicy....
13.08.2019, 10:50taki bus od lat jeździ z MPK, finansowany z UM(PFRON) i MPK uznało, ze jest nierentowy! Więc będą likwidować! To jest polityka. MPK to większości sympatycy PO, się dowiedziałam. Czyli ok. 6 osób pracujących będzie musiało się zwolnić z pracy, rehabilitację z automatu trza odwołać, plus zamknięte usługi do lekarza, użyteczność społeczna dla tych niepełnosprawnych zostanie odcięta. To jest efekt myślenia jednego z kierowników MPK tak się nieoficjalnie dowiedziałam. Tylko problem w tym, że czy takie usługi na rzecz choćby osób na wózkach to muszą być dochodowe, czy też nie ! Czy ktoś tu myśli tylko o swojej kasie do kieszeni kosztem osób potrzebujących, czy w tej sytuacji ma interes społeczny w d....ie.odpowiedz na komentarz -
Proszę podawać pełne informacje.
09.08.2019, 17:35Dodatkowo samorządy z otrzymanych pieniędzy będą mogły sfinansować likwidację barier architektonicznych, ale tylko w przestrzeniach wspólnych budynków, których mieszkają osoby korzystające z transportu indywidualnego. Z kim się w tym celu kontaktować w Warszawie.odpowiedz na komentarz -
Gminy zakupia busa i jak to obecnie jest praktykowane będzie w większej mierze służył do worzenia urzędników, wójta, jako zaopatrzenie. Kiedy powstanie program z którego będą mogły skorzystać ON przy zakupie auta.odpowiedz na komentarz
Polecamy
Co nowego
- Ostatni moment na wybór Sportowca Roku w #Guttmanny2024
- „Chciałbym, żeby pamięć o Piotrze Pawłowskim trwała i żeby był pamiętany jako bohater”. Prezydent wręczył nagrodę Wojciechowi Kowalczykowi
- Jak można zdobyć „Integrację”?
- Poza etykietkami... Odkrywanie wspólnej ludzkiej godności
- Toast na 30-lecie
Dodaj komentarz