Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Asystent dla ucznia?

25.01.2011
Autor: Anita Siemaszko, fot.: Piotr Stanisławski
Źródło: Integracja 5/2010

Jestem mamą chłopca niepełnosprawnego intelektualnie. Niedaleko domu mam ośrodek szkolno-wychowawczy, ale boję się, że syn w klasie integracyjnej nie odnajdzie się. Czy moje dziecko może mieć asystenta? Mamy na miejscu szkołę masową, której atutem jest mała liczba dzieci w klasie, brak dzwonków, możliwość godzin rewalidacyjnych i - co najważniejsze – przychylność dyrekcji. Pani dyrektor nie spotkała się jednak z formą nauczania z pomocą asystenta, dlatego nie wiem, czy jest to w ogóle możliwe?

Renata W. z woj. wielkopolskiego

Anita Siemaszko. Fot.: Piotr StanisławskiPrawnik Anita Siemaszko: Pomysł na funkcjonowanie asystenta pojawił się jakiś czas temu, ale nie doczekał się realizacji. Przepisy oświatowe nie dają podstaw do zatrudniania w placówkach asystentów dzieci z autyzmem czy innymi niepełnosprawnościami. W środowisku rodziców dzieci niepełnosprawnych intelektualnie często o takich asystentach słychać.

Chodzi o tzw. specjalistyczne usługi opiekuńcze, które mogą być przyznawane przez ośrodki pomocy społecznej na podstawie Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005 r. w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych (Dz. U. Nr 189, poz. 1598). Są one przyznawane w związku z orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności, wydawanym przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie i finansowane ze środków pomocy społecznej. Zasadność przyznania specjalistycznych usług opiekuńczych w celu pomocy dziecku w funkcjonowaniu na terenie szkoły powinna być wcześniej uzgodniona przez pracowników opieki społecznej, dyrektora szkoły i rodziców. Gdy specjalistyczne usługi opiekuńcze zostaną przyznane w celu wsparcia dziecka niepełnosprawnego na terenie szkoły lub przedszkola, dyrektor powinien określić  warunki, na jakich osoba realizująca te usługi będzie na terenie placówki przebywać i w jakim zakresie służyć dziecku pomocą. Asystent nie może wchodzić w kompetencje nauczyciela, wyręczać dziecka w czynnościach, które może ono wykonywać samodzielnie ani w jakikolwiek sposób zakłócać pracy placówki. Najczęściej pomaga on w dotarciu dziecka do placówki i służy mu tam pomocą.
 

Komentarz

  • nauczyciel wspomagający
    Ewa
    28.03.2011, 23:01
    ja mam syna po wypadku w wyniku czego jest niepełnosprawny intelektualnie. Chodzi do gimnazjum, zwykła szkoła osiedlowa- rejonowa. Siedzę z synem w szkole w jednej ławce. Szkoła sama zaproponowała drugiego wspomagającego nauczyciela. Jeśli się zdecyduję od września nie będę z synem w szkole. W naszym przypadku ja nie umiem się przełamać i zostawic syna z obcymi ludźmi. Szkoła załatwia wszelkie formalności sama. Jeśli się odważę, napiszą podanie do UM i kuratorium o przyznanie nauczyciela i środków. Podobno jest obecnie przepis, że każda szkoła może uzyskać status integracyjnej jeśli uczęszcza do niej uczeń niepełnosprawny. Wtedy to właśnie szkoła stara się o nauczyciela wspomagającego. Zatem jeśli ma Pani przychylność dyrekcji, powinni zacząć szykować dokumenty o przyznanie środków z Urzędu oraz o takiego nauczyciela. Niestety takich nauczycieli brakuje, więc z tym może być większy problem, bowiem nie każdy nauczyciel może wspomagać takiego ucznia.

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas