Druga odsłona kampanii "Zobaczyć przez dotyk"
3 grudnia, w Światowy Dzień Osób Niepełnosprawnych, ruszyła druga odsłona kampanii „Zobaczyć przez dotyk – Wrocław w miniaturze”.
Dzięki staraniom sponsora, Wrocław wzbogaci się o trzy kolejne miniatury architektonicznych pereł, a także o specjalną stronę internetową dedykowaną kampanii. Odsłonięcie pierwszej z miniatur – modelu Opery Wrocławskiej - nastąpiło 3 grudnia.
„Zobaczyć przez dotyk – Wrocław w miniaturze” to wyjątkowy projekt kampanii społecznej, realizowanej przez Wrocławski Sejmik Osób Niepełnosprawnych wraz z partnerami: ING Real Estate Development oraz miastem Wrocławiem. Kampania kierowana jest do szerokiego grona odbiorców, ale przede wszystkim do osób niewidomych i niedowidzących.
Tylko na terenie Dolnego Śląska żyje około 400 tys. osób z niepełnosprawnością, z których ok. 4 tysiące to osoby niewidome i niedowidzące. Dedykowana projektowi strona internetowa jest pomysłem nowatorskim: do tej pory taka witryna nie powstała w żadnym innym polskim mieście.
Celem kampanii jest zmniejszanie barier wynikających z niepełnosprawności. Wrocław, jako miasto spotkań, jest doskonałą przestrzenią dla inicjatyw mających na celu spotkanie osób o odmiennej kulturze, wykształceniu, pochodzeniu, ale także o różnym stopniu niepełnosprawności. Ważne jest również zaprezentowanie osobom niewidomym i niedowidzącym skarbów wrocławskiej architektury i dóbr kultury narodowej: umożliwiają to miniatury zabytków oraz ciekawych architektonicznie budowli, uzupełnione opisami w alfabecie Braille’a. Miniatury są wykonywane z brązu i umieszczane na postumencie, tak, aby równocześnie udostępnić je dzieciom i osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich.
- Projekt daje niepowtarzalną szansę szczególnie osobom niewidomym i niedowidzącym na poznanie skarbów architektury Wrocławia. To również okazja do obcowania ze światowym dziedzictwem kultury, które dotychczas pozostawało często poza ich zasięgiem – mówi Bogumił Maszewski, prezes Wrocławskiego Sejmiku Osób Niepełnosprawnych. – Cieszymy się, że projekt „Zobaczyć przez dotyk” ciągle się rozwija i że nawiązaliśmy współpracę z godnym zaufania partnerem, dla którego te idee są ważne – dodaje.
Perły architektury w miniaturze
Pierwsza część kampanii przeprowadzona została przez Sejmik w latach 2008/2009 we współpracy z miastem Wrocławiem i dotyczyła opracowania oraz ekspozycji odlanych z brązu w skali 1:100 miniatur Ratusza i Katedry św. Jana Chrzciciela.
W Światowym Dniu Osób Niepełnosprawnych, 3 grudnia, rozpoczęła się druga część kampanii, realizowana z firmą ING Real Estate Development. Kampania została zaplanowana na okres 12 miesięcy i będzie przeprowadzona na przełomie 2010 i 2011 roku. Obejmuje wykonanie i odsłonięcie trzech miniatur wrocławskich pereł architektury. Do realizacji projektu ING Real Estate Development wybrał dwa wrocławskie zabytki: Operę Wrocławską, jako ważny obiekt znajdujący się na trasie komunikacyjnej i turystycznej prowadzącej do Rynku, oraz Kościół p.w. św. Elżbiety węgierskiej (Garnizonowy) – świątynię zlokalizowaną w ścisłym centrum Wrocławia, na trasie wycieczek, chętnie odwiedzaną przez turystów. Trzecim budynkiem przedstawionym w miniaturze będzie wrocławska realizacja developera – Thespian, współczesna wersja XIX-wiecznej kamienicy, obiekt w trakcie budowy.
Miniatury cieszą się dużym zainteresowaniem nie tylko osób niewidomych, którzy właśnie dzięki takim przedsięwzięciom mogą „zobaczyć” wrocławską architekturę. Umożliwiają one także turystom i mieszkańcom miasta dokładne przyjrzenie się detalom budynku, trudnym do uchwycenia z normalnej perspektywy.
– Z wielką przyjemnością włączyliśmy się w projekt miniatur. W ten sposób możemy przyczynić się nie tylko do likwidowania barier w integracji osób niepełnosprawnych sensorycznie, ale także promować wśród mieszkańców i turystów z całego świata najcenniejsze zabytki i obiekty o wielkiej wartości architektonicznej – podkreśla Piotr Wodzyński, prezes ING Real Esteta Development.
Odlewy wrocławskich miniatur wykonuje „Wytwórnia” - zespół wrocławskich artystów rzeźbiarzy pod kierownictwem Piotra Makały. Autorem makiety Opery Wrocławskiej jest Marcin Michalak.
Ratusz, Katedra św. Jana Chrzciciela czy Opera Wrocławska mają unikalną wartość artystyczną, ale i sensoryczną – pozwalają niewidomym dokładniej poznać budynki, włącznie z dekoracyjnymi drobiazgami takimi jak np. rzeźbienia fasad, figury Muz czy ratuszowe wykusze.
Pierwszy wirtualny przewodnik dla niewidomych
Ważnym elementem kampanii jest uruchomienie specjalnej strony www.dotknijwroclawia.pl, na której osoby niedowidzące i niewidome mogą zapoznać się z miniaturami oraz innymi dostępnymi dla nich turystycznymi ciekawostkami Wrocławia. Witryna jest autorskim przedsięwzięciem i ma na celu zachęcenie osób niewidzących z całego kraju do poznawania Wrocławia.
Strona została stworzona w konsultacji z Wrocławskim Sejmikiem Osób Niepełnosprawnych oraz osobami niewidomymi i niedowidzącymi. Intuicyjna i łatwa nawigacja, możliwość powiększenia czcionki oraz odsłuchania tekstu czy lupa powiększająca zdjęcia – to jedne z udogodnień, które wdrożone zostały na stronie DotknijWrocławia.pl. Wybrane najciekawsze miejsca Wrocławia uszeregowano ze względu na możliwość odbierania ich różnymi zmysłami: dotyku, słuchu czy węchu. Osobną kategorię stanowią obiekty posiadające własne miniatury z brązu. Za opracowanie witryny i zawartość merytoryczną odpowiada wrocławska agencja PR time.
Agencja PR time przez rok uzupełniać będzie treści na portalu, potem witryna zostanie przekazana Wrocławskiemu Sejmikowi Osób Niepełnosprawnych. W zamierzeniach ING Real Estate Development jest to projekt otwarty, który rozwijać się będzie wraz z rozwojem kampanii.
Komentarze
brak komentarzy
Dodaj komentarz