Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Czy będą dofinansowania do samochodów dla osób z niepełnosprawnością? Ministerstwo odpowiada

29.04.2019
Autor: Beata Dązbłaż, fot. pixabay.com
pędzący przez miasto samochód

W czerwcu br. samorządy otrzymają granty na finansowanie usług transportu indywidualnego dla osób z niepełnosprawnością i starszych – wynika z odpowiedzi Małgorzaty Jarosińskiej-Jedynak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju (MIiR), na poselską interpelację. Na dofinansowanie do samochodów dla osób z niepełnosprawnością będziemy jeszcze jednak musieli poczekać.

Z końcem marca poseł Bogdan Rzońca (PiS) wystosował interpelację do Ministra Inwestycji i Rozwoju z prośbą o udzielenie informacji, kiedy zostanie uruchomiony mechanizm wsparcia zakupu samochodów przez indywidualne osoby z niepełnosprawnością w ramach programu „Dostępność plus”. Poseł pytał także o procedury, jakie będą w tym zakresie obowiązywać, jaka będzie wysokość wsparcia oraz czy będzie ono dotyczyło samochodów maksymalnie trzyletnich. Powoływał się on na funkcjonujący ponad 10 lat temu program PFRON „Sprawny dojazd”. W ramach programu dofinansowywano zakup samochodu osobom aktywnym zawodowo lub uczącym się z ciężkimi schorzeniami ruchu.

Poseł Rzońca przypomniał, że w działaniu „Mobilność” programu „Dostępność plus” przyjęto zapis o „stworzeniu mechanizmu dofinansowania do indywidualnych środków transportu dla osób z niepełnosprawnościami w zakresie zakupu i przystosowania pojazdu”.

Transport „od drzwi do drzwi”

Małgorzata Jarosińska-Jedynak w swojej odpowiedzi na interpelację poruszyła kwestię grantów dla gmin.

„(…) wsparcie na rzecz poprawy mobilności indywidualnej osób z niepełnosprawnościami w ramach rządowego Programu Dostępność Plus jest już zaplanowane. W czerwcu br. uruchomione zostanie wsparcie na rzecz rozwoju systemu transportu indywidualnego door-to-door. Dzięki niemu 150 jednostek samorządu terytorialnego otrzyma granty na finansowanie usług transportu indywidualnego, które poprawią mobilność osób z niepełnosprawnościami i osób starszych” – odpowiedziała Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Zaznaczyła, że granty te zostaną przyznane gminom, które dotychczas nie finansowały usług typu „od drzwi do drzwi” dla swoich mieszkańców. Podsekretarz stanu w MIiR napisała także, że uzupełniająco finansowane będą usprawnienia w budynkach wielorodzinnych, które poprawią ich dostępność, co w konsekwencji ma ułatwić osobom z niepełnosprawnością powrót do aktywności zawodowej i społecznej.

Powstanie Krajowy Ośrodek Mobilności

„Inna forma wsparcia przewidziana w rządowym Programie Dostępność Plus to możliwość zdobycia prawa jazdy przez osoby z niepełnosprawnościami. Prowadzenie pojazdu jest możliwe nawet przy znacznej niepełnosprawności – wymaga jednak specjalistycznych badań lekarskich, szkoły nauki jazdy wyposażonej w odpowiednio przygotowane samochody, instruktorów i wreszcie takich samych warunków w miejscu egzaminowana. W ramach planowanego projektu – Krajowy Ośrodek Mobilności Osób Niepełnosprawnych (KOMON), osoba z niepełnosprawnością znajdzie wszystkie powyższe warunki, ponadto będzie mogła dostosować swój samochód do własnych potrzeb funkcjonalnych” – podaje Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Podkreśliła także, że Ministerstwo Infrastruktury podjęło działania, zmierzające do uruchomienia połączeń autobusowych na terenach, gdzie wcześniej je z powodów ekonomicznych likwidowano, a MIiR postuluje, aby przynajmniej część taboru była dostępna.

„W zakresie stworzenia mechanizmu dofinansowania do indywidualnych środków transportu dla osób z niepełnosprawnościami w zakresie zakupu i przystosowania pojazdu informuję, że trwają prace nad określeniem źródeł finansowania dla tego rodzaju instrumentu. Biorąc pod uwagę, że realizacja Programu została przewidziana do 2025 r. kolejne inicjatywy będą sukcesywnie uruchamiane” – podsumowała podsekretarz stanu.

Komentarz

  • cd starań - pismo do mrpips i miir
    SON"Podkarpacie"
    30.04.2019, 19:42
    SON-Podkarpacie--Jasło, 30 kwietnia 2019 r.-------Szanowna Pani Elżbieta Rafalska, Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej------------Szanowny Pan Jerzy Kwieciński, Minister Inwestycji i Rozwoju----------- dot.: samochody dla osób niepełnosprawnych - koordynacja programów wsparcia zakupu-----------Szanowni Państwo Ministrowie, w odpowiedzi na interpelację nr 30447 Pana Posła Bogdana Rzońcy w sprawie Działania 22. Mobilność, w ramach rządowego Programu "Dostępność Plus" – link: ------- http://sejm.pl/Sejm8.nsf/interpelacja.xsp?typ=INT&nr=30447----------, Pani Minister Małgorzata Jarosińska-Jedynak stwierdziła m.in.., że w ramach tegoż Działania MIiR opracowało i wdroży od czerwca br. program na rzecz poprawy mobilności indywidualnej osób niepełnosprawnych obejmujący: 1. Wsparcie na rzecz rozwoju systemu transportu indywidualnego door-to-door organizowanego przez samorządy gminne za pomocą odpowiednio dostosowanych busów. 2. Wsparcie zdobycia prawa jazdy przez osoby niepełnosprawne. 3. Zabrakło jednak programu wsparcia zakupu i przystosowania samochodu przez indywidualne osoby niepełnosprawne. W tym samym czasokresie będzie jednak funkcjonował także program PFRON pt. „Aktywny samorząd” który od kilkunastu lat wspiera osoby niepełnosprawne w zakresie m.in.: 1. Wsparcia zdobycia prawa jazdy przez osoby niepełnosprawne. 2. Wsparcia i przystosowania samochodu przez indywidualne osoby niepełnosprawne. 3. Zabrakło jednak programu wsparcia zakupu samochodu przez indywidualne osoby niepełnosprawne. Szanowni Państwo Ministrowie, jak można zauważyć ww. programy dublują się co do wspierania zdobycia prawa jazdy i przystosowania samochodu przez indywidualne osoby niepełnosprawne, a także co do braku wsparcia do zakupu samochodu przez indywidualne osoby niepełnosprawne. Uważamy, tak jak i całe środowisko osób niepełnosprawnych, że trzeba nam prosić aby Państwo uzgodnili między sobą, które z ministerstw będzie wpierać zdobycie praw jazdy i przystosowania samochodu przez indywidualne osoby niepełnosprawne, a które zaniecha powyższych, a w ten sposób zaoszczędzone środki przekaże na rzecz uruchomienia programu wsparcia zakupu samochodu przez indywidualne osoby niepełnosprawne. Na taki program czekają od 11 lat m.in. wszyscy niepełnosprawni aktywni zawodowo którzy nie mogą poruszać się samodzielnie, którzy już dawno temu zdobyli prawa jazdy, z których nie mogą zrobić użytku z powodu braku środków na zakup w miarę nowego samochodu do - odpowiedniego do danej niepełnosprawności, przystosowania do samodzielnego kierowania. To zaś ogranicza dostępność takich osób do rynku pracy i wolności samodzielnego przemieszczania się bez względu na pogodę, porę roku, czas i odległość. Wspomniane powyżej busy gminnego transportu „door to door” będą rozwiązaniem bardzo dobrym ale tylko dla seniorów i innych osób niepełnosprawnych nieaktywnych zawodowo. Szanowni Państwo Ministrowie, ufamy, że przedstawiona powyżej prośba środowiska osób niepełnosprawnych aktywnych zawodowo zyska Państwa akceptację, co niebawem przełoży się na zakończenie dublowania tych samych działań przez dwa różne ministerstwa, co w efekcie otworzy program samochodowy, tak bardzo potrzebny, i tak bardzo wyczekiwany. Z poważaniem Wojciech Gajewski, Prezes Marek Stec, Pełnomocnik ds. Zatrudnienia ON

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas