Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Czy będą dofinansowania do samochodów dla osób z niepełnosprawnością? Ministerstwo odpowiada

29.04.2019
Autor: Beata Dązbłaż, fot. pixabay.com
pędzący przez miasto samochód

W czerwcu br. samorządy otrzymają granty na finansowanie usług transportu indywidualnego dla osób z niepełnosprawnością i starszych – wynika z odpowiedzi Małgorzaty Jarosińskiej-Jedynak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju (MIiR), na poselską interpelację. Na dofinansowanie do samochodów dla osób z niepełnosprawnością będziemy jeszcze jednak musieli poczekać.

Z końcem marca poseł Bogdan Rzońca (PiS) wystosował interpelację do Ministra Inwestycji i Rozwoju z prośbą o udzielenie informacji, kiedy zostanie uruchomiony mechanizm wsparcia zakupu samochodów przez indywidualne osoby z niepełnosprawnością w ramach programu „Dostępność plus”. Poseł pytał także o procedury, jakie będą w tym zakresie obowiązywać, jaka będzie wysokość wsparcia oraz czy będzie ono dotyczyło samochodów maksymalnie trzyletnich. Powoływał się on na funkcjonujący ponad 10 lat temu program PFRON „Sprawny dojazd”. W ramach programu dofinansowywano zakup samochodu osobom aktywnym zawodowo lub uczącym się z ciężkimi schorzeniami ruchu.

Poseł Rzońca przypomniał, że w działaniu „Mobilność” programu „Dostępność plus” przyjęto zapis o „stworzeniu mechanizmu dofinansowania do indywidualnych środków transportu dla osób z niepełnosprawnościami w zakresie zakupu i przystosowania pojazdu”.

Transport „od drzwi do drzwi”

Małgorzata Jarosińska-Jedynak w swojej odpowiedzi na interpelację poruszyła kwestię grantów dla gmin.

„(…) wsparcie na rzecz poprawy mobilności indywidualnej osób z niepełnosprawnościami w ramach rządowego Programu Dostępność Plus jest już zaplanowane. W czerwcu br. uruchomione zostanie wsparcie na rzecz rozwoju systemu transportu indywidualnego door-to-door. Dzięki niemu 150 jednostek samorządu terytorialnego otrzyma granty na finansowanie usług transportu indywidualnego, które poprawią mobilność osób z niepełnosprawnościami i osób starszych” – odpowiedziała Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Zaznaczyła, że granty te zostaną przyznane gminom, które dotychczas nie finansowały usług typu „od drzwi do drzwi” dla swoich mieszkańców. Podsekretarz stanu w MIiR napisała także, że uzupełniająco finansowane będą usprawnienia w budynkach wielorodzinnych, które poprawią ich dostępność, co w konsekwencji ma ułatwić osobom z niepełnosprawnością powrót do aktywności zawodowej i społecznej.

Powstanie Krajowy Ośrodek Mobilności

„Inna forma wsparcia przewidziana w rządowym Programie Dostępność Plus to możliwość zdobycia prawa jazdy przez osoby z niepełnosprawnościami. Prowadzenie pojazdu jest możliwe nawet przy znacznej niepełnosprawności – wymaga jednak specjalistycznych badań lekarskich, szkoły nauki jazdy wyposażonej w odpowiednio przygotowane samochody, instruktorów i wreszcie takich samych warunków w miejscu egzaminowana. W ramach planowanego projektu – Krajowy Ośrodek Mobilności Osób Niepełnosprawnych (KOMON), osoba z niepełnosprawnością znajdzie wszystkie powyższe warunki, ponadto będzie mogła dostosować swój samochód do własnych potrzeb funkcjonalnych” – podaje Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Podkreśliła także, że Ministerstwo Infrastruktury podjęło działania, zmierzające do uruchomienia połączeń autobusowych na terenach, gdzie wcześniej je z powodów ekonomicznych likwidowano, a MIiR postuluje, aby przynajmniej część taboru była dostępna.

„W zakresie stworzenia mechanizmu dofinansowania do indywidualnych środków transportu dla osób z niepełnosprawnościami w zakresie zakupu i przystosowania pojazdu informuję, że trwają prace nad określeniem źródeł finansowania dla tego rodzaju instrumentu. Biorąc pod uwagę, że realizacja Programu została przewidziana do 2025 r. kolejne inicjatywy będą sukcesywnie uruchamiane” – podsumowała podsekretarz stanu.

Komentarz

  • Wózki elektryczne
    Dynia
    29.04.2019, 15:14
    Wolałabym żeby niepełnosprawni ruchowo dostawali lepsze wózki aktywne i elektryczne. Teraz jest to ogromny wydatek. Nawet 25 tysięcy. Mieszkam na obrzeżach miasta i nie ma tutaj normalnych dróg. Sama kupiłam skuter elektryczny. Zero dopłaty ze strony państwa, odpisałam tylko od podatku. Co mi po samochodzie jak nie ma szans do niego dotrzeć. Niech ktoś się weźmie wreszcie za sklepy medyczne które windują ceny wózków do niebotycznych cen. Skuter sprowadzony z Czech za niecałe 3 tys. W Czechach można taniej produkować sprzęt dla niepełnosprawnych a u nas jak zwykle bo muszą zarobić kumple królika.

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas