Czy będą dofinansowania do samochodów dla osób z niepełnosprawnością? Ministerstwo odpowiada
W czerwcu br. samorządy otrzymają granty na finansowanie usług transportu indywidualnego dla osób z niepełnosprawnością i starszych – wynika z odpowiedzi Małgorzaty Jarosińskiej-Jedynak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju (MIiR), na poselską interpelację. Na dofinansowanie do samochodów dla osób z niepełnosprawnością będziemy jeszcze jednak musieli poczekać.
Z końcem marca poseł Bogdan Rzońca (PiS) wystosował interpelację do Ministra Inwestycji i Rozwoju z prośbą o udzielenie informacji, kiedy zostanie uruchomiony mechanizm wsparcia zakupu samochodów przez indywidualne osoby z niepełnosprawnością w ramach programu „Dostępność plus”. Poseł pytał także o procedury, jakie będą w tym zakresie obowiązywać, jaka będzie wysokość wsparcia oraz czy będzie ono dotyczyło samochodów maksymalnie trzyletnich. Powoływał się on na funkcjonujący ponad 10 lat temu program PFRON „Sprawny dojazd”. W ramach programu dofinansowywano zakup samochodu osobom aktywnym zawodowo lub uczącym się z ciężkimi schorzeniami ruchu.
Poseł Rzońca przypomniał, że w działaniu „Mobilność” programu „Dostępność plus” przyjęto zapis o „stworzeniu mechanizmu dofinansowania do indywidualnych środków transportu dla osób z niepełnosprawnościami w zakresie zakupu i przystosowania pojazdu”.
Transport „od drzwi do drzwi”
Małgorzata Jarosińska-Jedynak w swojej odpowiedzi na interpelację poruszyła kwestię grantów dla gmin.
„(…) wsparcie na rzecz poprawy mobilności indywidualnej osób z niepełnosprawnościami w ramach rządowego Programu Dostępność Plus jest już zaplanowane. W czerwcu br. uruchomione zostanie wsparcie na rzecz rozwoju systemu transportu indywidualnego door-to-door. Dzięki niemu 150 jednostek samorządu terytorialnego otrzyma granty na finansowanie usług transportu indywidualnego, które poprawią mobilność osób z niepełnosprawnościami i osób starszych” – odpowiedziała Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Zaznaczyła, że granty te zostaną przyznane gminom, które dotychczas nie finansowały usług typu „od drzwi do drzwi” dla swoich mieszkańców. Podsekretarz stanu w MIiR napisała także, że uzupełniająco finansowane będą usprawnienia w budynkach wielorodzinnych, które poprawią ich dostępność, co w konsekwencji ma ułatwić osobom z niepełnosprawnością powrót do aktywności zawodowej i społecznej.
Powstanie Krajowy Ośrodek Mobilności
„Inna forma wsparcia przewidziana w rządowym Programie Dostępność Plus to możliwość zdobycia prawa jazdy przez osoby z niepełnosprawnościami. Prowadzenie pojazdu jest możliwe nawet przy znacznej niepełnosprawności – wymaga jednak specjalistycznych badań lekarskich, szkoły nauki jazdy wyposażonej w odpowiednio przygotowane samochody, instruktorów i wreszcie takich samych warunków w miejscu egzaminowana. W ramach planowanego projektu – Krajowy Ośrodek Mobilności Osób Niepełnosprawnych (KOMON), osoba z niepełnosprawnością znajdzie wszystkie powyższe warunki, ponadto będzie mogła dostosować swój samochód do własnych potrzeb funkcjonalnych” – podaje Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Podkreśliła także, że Ministerstwo Infrastruktury podjęło działania, zmierzające do uruchomienia połączeń autobusowych na terenach, gdzie wcześniej je z powodów ekonomicznych likwidowano, a MIiR postuluje, aby przynajmniej część taboru była dostępna.
„W zakresie stworzenia mechanizmu dofinansowania do indywidualnych środków transportu dla osób z niepełnosprawnościami w zakresie zakupu i przystosowania pojazdu informuję, że trwają prace nad określeniem źródeł finansowania dla tego rodzaju instrumentu. Biorąc pod uwagę, że realizacja Programu została przewidziana do 2025 r. kolejne inicjatywy będą sukcesywnie uruchamiane” – podsumowała podsekretarz stanu.
Komentarz