Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Finał konkursu Bank Dostępny

26 stycznia 2004 r. zostały ogłoszone wyniki konkursu organizowanego przez Narodowy Bank Polski i Stowarzyszenie "Otwarte Drzwi" - "Bank Dostępny".

W uroczystości wręczania nagród w Hotelu Jan III Sobieski w Warszawie wzięli udział Marszałek Sejmu, Marek Borowski, Prezes Narodowego Banku Polskiego, Leszek Balcerowicz oraz liczni przedstawiciele banków, a także organizacji działających na rzecz środowiska osób starszych i niepełnosprawnych.

Konkurs skierowany był zarówno do sektora bankowego, jak i osób niepełnosprawnych oraz seniorów. Miał na celu zwiększenie dostępności banków dla tej grupy społecznej, która także korzysta z usług bankowych.

W konkursie nagrodzone zostały oddziały, bądź filie banków, które dostosowują obsługę klienta i posiadają niestandardową ofertę produktów bankowych dostosowaną do potrzeb niepełnosprawnych i starszych klientów.

Laureaci konkursu Bank Dostepny:

  • Laureatem w kategorii Duży Bank jest Oddział w Złotoryi Banku PKO BP SA
  • Laureatem Konkursu w kategorii Mały Bank jest Centrala Banku Spółdzielczego w Stalowej Woli
  • Laureatem Konkursu w kategorii Nagroda Klientów jest Bank Pekao SA
  • Przyznano również "Wyróżnienie za zorganizowanie obsługi osób niesłyszących" dla 2 Oddziału w Łodzi Banku PKO BP SA

Wręczając nagrody, prezes NBP, Leszek Balcerowicz powiedział, że prawie 75% osób niepełnosprawnych korzysta z usług bankowych, należy zatem likwidować przeszkody, organizować szkolenia personelu i wprowadzać udogodnienia techniczne uwzględniające szczególne potrzeby tych klientów. Podkreślił, że nie chodzi tylko o likwidację barier architektonicznych, ale także o dostępność usług na poziomie obsługi klienta. Właśnie aby przyspieszyć ten proces, został zorganizowany konkurs "Bank Dostępny". Balcerowicz obiecał, że konkurs będzie kontynuowany, a NBP będzie czynnym uczestnikiem dalszych działań z nim związanych.

Anna Machalica-Pułtorak, prezes Stowarzyszenia Otwarte Drzwi, dodała, że największym sukcesem konkursu było zwrócenie uwagi banków na potrzeby niepełnosprawnych klientów, bo banki nie myślały do tej pory o niepełnosprawnych w kategoriach biznesowych.

Po rozdaniu nagród swój recital zaprezentował niepełnosprawny artysta - Bronisław Harasiuk, na fortepianie towarzyszył mu Bogdan Hołownia.

Do potrzeb konkursu powołano Grupę Ekspertów, w której skład weszli przedstawiciele organizacji ustawowo lub statutowo zajmujących się pomocą osobom niepełnosprawnym i starszym oraz środowiska bankowego:

  • prof. Bogdan Szczepankowski- Zarząd Główny Polskiego Związku Głuchych - Przewodniczący Grupy Ekspertów
  • Elżbieta Głogowska - Fundacja Aktywnej Rehabilitacji
  • Krystyna Mrugalska - Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym
  • Iwona Wojtczak-Grzesińska - Stowarzyszenie "Otwarte Drzwi"
  • Krzysztof Herbst - Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych
  • Tadeusz Krasoń - Polska Federacja Związku Stowarzyszeń Osób Niepełnosprawnych
  • Piotr Pawłowski - Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji
  • Sylwester Peryt - Polski Związek Niewidomych
  • Tomasz Schimanek - Akademia Rozwoju Filantropii
  • Marek Szefler - Narodowy Bank Polski
  • Paweł Wdówik - Pełnomocnik Rektora UW ds. Studentów Niepełnosprawnych
  • Przemysław Wiśniewski - Związek Banków Polskich

Informacje o konkursie zostały przekazane do wszystkich banków działających w naszym kraju. Do konkursu przystąpiło 14 banków, zgłaszając 43 oddziały lub filie.

Laureaci konkursu zostali wyłonieni przez Grupę Ekspertów w kategoriach:

  • Mały Bank (posiadający mniej niż 10 oddziałów);
  • Duży Bank (posiadający co najmniej 10 oddziałów);
  • Nagroda Klientów (na podstawie ocen osób niepełnosprawnych i seniorów zebranych w Ankietach dla klientów niepełnosprawnych i starszych).

Na spotkaniu Grupy Ekspertów, z puli blisko 4000 wypełnionych Ankiet dla klientów niepełnosprawnych i starszych, wylosowane zostały ankiety, których autorzy (7 osób) otrzymali specjalne nagrody (turnusy rehabilitacyjne w sanatoriach). Na fotografii: wręczenie wylosowanego turnusu.

Organizatorzy w pokonkursowych materiałach prasowych przedstawili opinie osób niepełnosprawnych i starszych na temat usług bankowych

Niniejsze opinie klientów niepełnosprawnych i osób starszych zebrane zostały w oparciu o Ankiety dla osób niepełnosprawnych i starszych dotyczącej usług bankowych, nadsyłane przez klientów banków w związku z konkursem "Bank dostępny". Analizę wyników badania przeprowadzono na próbie 2029 kwestionariuszy z blisko 4000 nadesłanych.

Korzystanie z usług bankowych

Przeprowadzane badania wskazują, że 74,8% osób niepełnosprawnych i starszych korzysta z usług banków.

Napotykane problemy w korzystaniu z usług banku

Badani napotykają problemy w korzystaniu z usług banku wiążące się najczęściej z dokumentami bankowymi, w szczególności wskazują na:

zbyt trudny język dokumentów bankowych (36,8%),

zbyt małą czcionkę w dokumentach bankowych (31,2%).

Na kolejnych miejscach znalazły się takie utrudnienia jak: brak podjazdów dla wózków inwalidzkich (21,6%), zbyt wysoko umieszczone blaty (21,5%), brak tłumacza języka migowego (20,4%), brak poręczy przy podjazdach (15,7%) oraz nieprzygotowany personel do obsługi osób niepełnosprawnych (14,4%). Co trzeci badany nie spotkał się z żadnym z zamieszczonych w kwestionariuszu problemów w korzystaniu z usług banku i nie przedstawił żadnej innej niedogodności (33,1 %).

Najbardziej przydatne udogodnienia

Respondenci wskazali, najbardziej przydatnymi udogodnieniami w korzystaniu z usług bankowych są:

telefoniczna obsługa klienta (49,7%),

stały doradca klienta (46,0%),
możliwość realizowania usług bankowych w domu klienta niepełnosprawnego, bądź starszego (36,8%).

Oczekiwane zmiany w ofercie banków

Zdecydowana większość osób niepełnosprawnych i starszych (około 70%) nie udzieliła odpowiedzi na pytanie otwarte dotyczące oczekiwanych przez badanych zmian w ofercie, obsłudze i dostosowaniu technicznym banków. Może to świadczyć o niskim poczuciu świadomości, jakie działania mogą uczynić banki bardziej dostępnymi i niemożnością artykułowania tych oczekiwań.

W przypadku obsługi klienta najbardziej oczekiwaną zmianą są:

  • zwiększenie szybkości obsługi!
  • zmniejszenie kolejek (9,0%)
  • tłumacz języka migowego (4,6%)

Spośród dostosowań architektoniczno-technicznych najwięcej wskazań uzyskały:  

  • likwidacja barier architektonicznych (7,4%)
  • niższe blaty, okienka (1,7%)
  • większy druk w dokumentach (1,4%)
  • poręcze przy schodach i podjazdach (1,3%)

Powody niekorzystania z usług banków

Wśród wypełniających ankietę, co czwarta osoba niepełnosprawna i starsza nie korzysta z usług banków. Zdecydowanie najczęściej wskazywanym powodem jest brak oszczędności (65,0%).

Mniej więcej co trzeci respondent deklarował, że nie stać go na korzystanie z usług banku (36,4%). Kolejnymi najczęściej wymienianymi powodami są: chęć trzymania pieniędzy w domu (28,2%) oraz brak informacji o ofercie banku (20,4%).

Organizatorzy konkursu Bank Dostepny:

Magazyn "Integracja" oraz portal niepelnosprawni.pl były patronami medialnymi imprezy.

Więcjej informacji o konkursie: http://www.bankdostepny.pl

Opracowanie: redakcja
Fotografie: Piotr Stanisławski
Źródło: informacja własna

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas