Finał konkursu Bank Dostępny
26 stycznia 2004 r. zostały ogłoszone wyniki konkursu organizowanego przez Narodowy Bank Polski i Stowarzyszenie "Otwarte Drzwi" - "Bank Dostępny".
W uroczystości wręczania nagród w Hotelu Jan III Sobieski w Warszawie wzięli udział Marszałek Sejmu, Marek Borowski, Prezes Narodowego Banku Polskiego, Leszek Balcerowicz oraz liczni przedstawiciele banków, a także organizacji działających na rzecz środowiska osób starszych i niepełnosprawnych.
Konkurs skierowany był zarówno do sektora bankowego, jak i osób niepełnosprawnych oraz seniorów. Miał na celu zwiększenie dostępności banków dla tej grupy społecznej, która także korzysta z usług bankowych.
W konkursie nagrodzone zostały oddziały, bądź filie banków, które dostosowują obsługę klienta i posiadają niestandardową ofertę produktów bankowych dostosowaną do potrzeb niepełnosprawnych i starszych klientów.
Laureaci konkursu Bank Dostepny:
- Laureatem w kategorii Duży Bank jest Oddział w Złotoryi Banku PKO BP SA
- Laureatem Konkursu w kategorii Mały Bank jest Centrala Banku Spółdzielczego w Stalowej Woli
- Laureatem Konkursu w kategorii Nagroda Klientów jest Bank Pekao SA
- Przyznano również "Wyróżnienie za zorganizowanie obsługi osób niesłyszących" dla 2 Oddziału w Łodzi Banku PKO BP SA
Wręczając nagrody, prezes NBP, Leszek Balcerowicz powiedział, że prawie 75% osób niepełnosprawnych korzysta z usług bankowych, należy zatem likwidować przeszkody, organizować szkolenia personelu i wprowadzać udogodnienia techniczne uwzględniające szczególne potrzeby tych klientów. Podkreślił, że nie chodzi tylko o likwidację barier architektonicznych, ale także o dostępność usług na poziomie obsługi klienta. Właśnie aby przyspieszyć ten proces, został zorganizowany konkurs "Bank Dostępny". Balcerowicz obiecał, że konkurs będzie kontynuowany, a NBP będzie czynnym uczestnikiem dalszych działań z nim związanych.
Anna Machalica-Pułtorak, prezes Stowarzyszenia Otwarte Drzwi, dodała, że największym sukcesem konkursu było zwrócenie uwagi banków na potrzeby niepełnosprawnych klientów, bo banki nie myślały do tej pory o niepełnosprawnych w kategoriach biznesowych.
Po rozdaniu nagród swój recital zaprezentował niepełnosprawny artysta - Bronisław Harasiuk, na fortepianie towarzyszył mu Bogdan Hołownia.
Do potrzeb konkursu powołano Grupę Ekspertów, w której skład weszli przedstawiciele organizacji ustawowo lub statutowo zajmujących się pomocą osobom niepełnosprawnym i starszym oraz środowiska bankowego:
- prof. Bogdan Szczepankowski- Zarząd Główny Polskiego Związku Głuchych - Przewodniczący Grupy Ekspertów
- Elżbieta Głogowska - Fundacja Aktywnej Rehabilitacji
- Krystyna Mrugalska - Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym
- Iwona Wojtczak-Grzesińska - Stowarzyszenie "Otwarte Drzwi"
- Krzysztof Herbst - Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych
- Tadeusz Krasoń - Polska Federacja Związku Stowarzyszeń Osób Niepełnosprawnych
- Piotr Pawłowski - Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji
- Sylwester Peryt - Polski Związek Niewidomych
- Tomasz Schimanek - Akademia Rozwoju Filantropii
- Marek Szefler - Narodowy Bank Polski
- Paweł Wdówik - Pełnomocnik Rektora UW ds. Studentów Niepełnosprawnych
- Przemysław Wiśniewski - Związek Banków Polskich
Informacje o konkursie zostały przekazane do wszystkich banków działających w naszym kraju. Do konkursu przystąpiło 14 banków, zgłaszając 43 oddziały lub filie.
Laureaci konkursu zostali wyłonieni przez Grupę Ekspertów w kategoriach:
- Mały Bank (posiadający mniej niż 10 oddziałów);
- Duży Bank (posiadający co najmniej 10 oddziałów);
- Nagroda Klientów (na podstawie ocen osób niepełnosprawnych i seniorów zebranych w Ankietach dla klientów niepełnosprawnych i starszych).
Na spotkaniu Grupy Ekspertów, z puli blisko 4000 wypełnionych Ankiet dla klientów niepełnosprawnych i starszych, wylosowane zostały ankiety, których autorzy (7 osób) otrzymali specjalne nagrody (turnusy rehabilitacyjne w sanatoriach). Na fotografii: wręczenie wylosowanego turnusu.
Organizatorzy w pokonkursowych materiałach prasowych przedstawili opinie osób niepełnosprawnych i starszych na temat usług bankowych
Niniejsze opinie klientów niepełnosprawnych i osób starszych zebrane zostały w oparciu o Ankiety dla osób niepełnosprawnych i starszych dotyczącej usług bankowych, nadsyłane przez klientów banków w związku z konkursem "Bank dostępny". Analizę wyników badania przeprowadzono na próbie 2029 kwestionariuszy z blisko 4000 nadesłanych.
Korzystanie z usług bankowych
Przeprowadzane badania wskazują, że 74,8% osób niepełnosprawnych i starszych korzysta z usług banków.
Napotykane problemy w korzystaniu z usług banku
Badani napotykają problemy w korzystaniu z usług banku wiążące się najczęściej z dokumentami bankowymi, w szczególności wskazują na:
zbyt trudny język dokumentów bankowych (36,8%),
zbyt małą czcionkę w dokumentach bankowych (31,2%).
Na kolejnych miejscach znalazły się takie utrudnienia jak: brak podjazdów dla wózków inwalidzkich (21,6%), zbyt wysoko umieszczone blaty (21,5%), brak tłumacza języka migowego (20,4%), brak poręczy przy podjazdach (15,7%) oraz nieprzygotowany personel do obsługi osób niepełnosprawnych (14,4%). Co trzeci badany nie spotkał się z żadnym z zamieszczonych w kwestionariuszu problemów w korzystaniu z usług banku i nie przedstawił żadnej innej niedogodności (33,1 %).
Najbardziej przydatne udogodnienia
Respondenci wskazali, najbardziej przydatnymi udogodnieniami w korzystaniu z usług bankowych są:
telefoniczna obsługa klienta (49,7%),
stały doradca klienta (46,0%),
możliwość realizowania usług bankowych w domu klienta niepełnosprawnego, bądź starszego
(36,8%).
Oczekiwane zmiany w ofercie banków
Zdecydowana większość osób niepełnosprawnych i starszych (około 70%) nie udzieliła odpowiedzi na pytanie otwarte dotyczące oczekiwanych przez badanych zmian w ofercie, obsłudze i dostosowaniu technicznym banków. Może to świadczyć o niskim poczuciu świadomości, jakie działania mogą uczynić banki bardziej dostępnymi i niemożnością artykułowania tych oczekiwań.
W przypadku obsługi klienta najbardziej oczekiwaną zmianą są:
- zwiększenie szybkości obsługi!
- zmniejszenie kolejek (9,0%)
- tłumacz języka migowego (4,6%)
Spośród dostosowań architektoniczno-technicznych najwięcej wskazań uzyskały:
- likwidacja barier architektonicznych (7,4%)
- niższe blaty, okienka (1,7%)
- większy druk w dokumentach (1,4%)
- poręcze przy schodach i podjazdach (1,3%)
Powody niekorzystania z usług banków
Wśród wypełniających ankietę, co czwarta osoba niepełnosprawna i starsza nie korzysta z usług banków. Zdecydowanie najczęściej wskazywanym powodem jest brak oszczędności (65,0%).
Mniej więcej co trzeci respondent deklarował, że nie stać go na korzystanie z usług banku (36,4%). Kolejnymi najczęściej wymienianymi powodami są: chęć trzymania pieniędzy w domu (28,2%) oraz brak informacji o ofercie banku (20,4%).
Organizatorzy konkursu Bank Dostepny:
Magazyn "Integracja" oraz portal niepelnosprawni.pl były patronami medialnymi imprezy.
Więcjej informacji o konkursie: http://www.bankdostepny.pl
Opracowanie: redakcja
Fotografie: Piotr Stanisławski
Źródło: informacja własna
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Ostatni moment na wybór Sportowca Roku w #Guttmanny2024
- „Chciałbym, żeby pamięć o Piotrze Pawłowskim trwała i żeby był pamiętany jako bohater”. Prezydent wręczył nagrodę Wojciechowi Kowalczykowi
- Jak można zdobyć „Integrację”?
- Poza etykietkami... Odkrywanie wspólnej ludzkiej godności
- Toast na 30-lecie
Dodaj komentarz