Warszawa: miliony na likwidację barier
Stołeczny ratusz w 2019 roku odmieni blisko 100 miejsc, które dotychczas utrudniały poruszanie się po mieście. Likwidacja barier architektonicznych przyczynia się do poprawy dostępności, ale również bezpieczeństwa na warszawskich drogach.
- Systematycznie usuwamy z ulic architektoniczne przeszkody tak, by wszyscy warszawiacy mogli komfortowo poruszać się po mieście. Obniżone krawężniki przy przejściach dla pieszych, ostrzegawcze płyty, pasy prowadzące realnie wpływają na poprawę dostępności, ale też i bezpieczeństwo osób z niepełnosprawnościami, rodziców z wózkami i starszych warszawiaków. W tym roku metamorfozę przejdzie blisko sto miejsc – mówi Robert Soszyński, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.
Dzielnice mają fundusze
Projekt usuwania barier powstał kilka lat temu we współpracy twórców Warszawskiej Mapy Barier, stołecznego ratusza z zarządcami dróg czyli urzędami dzielnic i Zarządem Dróg Miejskich. W tym roku na poprawę funkcjonalności ulic dzielnice wydadzą 1,2 mln zł. W projekcie udział wezmą Ochota, Rembertów, Śródmieście, Ursynów, Wawer, Wesoła i Włochy, które wskazały do likwidacji 63 bariery. Dzielnica Rembertów zajmie się, m.in. ul. Roty, Szewską i Magenta. W Śródmieściu zaplanowana jest przebudowa przejść dla pieszych, m.in. przy ul. Foksal, Sowiej i Górskiego. W Wesołej na przemianę czeka ul. Chodkiewicza, przy której znajduje się przedszkole i lodowisko. Mieszkańcy Ursynowa zmiany zobaczą przy ul. Braci Wagów i Kiedacza. Modernizację przejdzie również ul. Pruszkowska i Barska na Ochocie oraz ul. Promienista i Lechicka we Włochach.
W 2018 r. siedem dzielnic otrzymało 1,1 mln zł na zmianę 95 zgłoszonych miejsc. I tak, obniżone zostały krawężniki na kilkudziesięciu skrzyżowaniach ulic Rembertowa (m.in. ulice Pielgrzymów, Kordiana i Kowisarska). W Wesołej modernizację przeszły piesze ciągi na ul. Orlej i Uroczej. Nowe przejścia są też w Śródmieściu, we Włochach, na Ochocie oraz Pradze-Południe. Bezpiecznymi drogami dla spacerujących mogą się cieszyć mieszkańcy Wawra – tam remont przeszły, m.in. ul. Naddnieprzańska, VIII Poprzeczna i IX Poprzeczna.
Działania Zarządu Dróg Miejskich
W planach Zarządu Dróg Miejskich w tym roku są kolejne miejscowe remonty nawierzchni, krawężników oraz wymiana zniszczonych elementów infrastruktury drogowej. Do przetargu, wartego 1,8 mln zł, zgłosiło się trzech wykonawców. Z wyłonionym w ramach postępowania wykonawcą podpisano już umowę.
Tylko w ubiegłym roku warszawscy drogowcy w ubiegłym roku poprawili komfort 25 śródmiejskich lokalizacji. Wśród nich znalazła się ul. Ludna, Solec, Okrąg, Czerniakowska oraz Wioślarska i Wiejska. Dodatkowo zmiany przeszła al. J.Ch. Szucha, pl. Unii Lubelskiej oraz popularna ul. Wawelska. Bariery zostały usunięte także przy okazji remontów nawierzchni chodników ul. Bazyliańskiej, Jagiellońskiej, Miodowej i Radzymińskiej.
Wygodniej przy metrze Pole Mokotowskie
W tym roku przebudowane zostanie również skrzyżowanie al. Niepodległości i ul. Batorego. Na północnym wlocie tego skrzyżowania pojawi się nowe przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów, a kierowcy zyskają wydzielone fazy do skrętu w lewo z al. Niepodległości w obu kierunkach. Dodatkowo, z myślą o osobach starszych i z niepełnosprawnościami, a także rodzicach z wózkami, wybudowane zostaną naziemne dojścia do przystanków tramwajowych znajdujących się nad stacją metra Pole Mokotowskie. Wkrótce rozpocznie się przetarg, który wyłoni wykonawcę tej inwestycji. Szacowany koszt prac to blisko 4 mln zł.
Nowy plac Na Rozdrożu
W zeszłym roku warszawiacy przedstawili swoje uwagi na temat projektu nowego pl. Na Rozdrożu. Teraz w planach jest, m.in. budowa wind na przystanki autobusowe na Trasie Łazienkowskiej, przebudowa schodów i samych przystanków, a także wytyczenie brakującego przejścia dla pieszych po zachodniej stronie Al. Ujazdowskich, przez wlot ul. Koszykowej. Prace rozpoczną się jeszcze w tym roku.
Na przystanki bez barier
W ostatnich latach do potrzeb osób z niepełnosprawnościami zostało przystosowanych ok. 250 przystanków Warszawskiego Transportu Publicznego. Dzięki nowym krawężnikom przy przystankach, mieszkańcy mogą bez problemu wsiąść do niskopodłogowego autobusu, np. razem z wózkiem. Przy krawędziach pojawiły się też pola oczekiwania, które orientacyjnie wyznaczają drzwi pojazdu. W ten sposób przystosowane są także nowo powstające przystanki – np. te, które już w tym roku zbudowano na Mokotowie, w związku z uruchomieniem al. Polski Walczącej. W 2018 r. modernizację przeszły aż 102 przystanki Warszawskiego Transportu Publicznego. W tym roku Zarząd Transportu Miejskiego planuje budowę 17 nowych przystanków oraz remont trzech pętli i ponad 30 przystanków. Kontynuowane będą także prace związane z dostosowaniem stacji I linii metra do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
W tej chwili większość przystanków komunikacji miejskiej jest dostępnych dla osób o ograniczonej mobilności – spośród 4 316 wszystkich przystanków Warszawskiego Transportu Publicznego 4 086 jest w pełni (3 738 miejsc) lub częściowo dostępnych (348 miejsc – przystanek częściowo dostępny to taki, z którego pasażer z niepełnosprawnością może skorzystać przy wsparciu innej osoby), a jedynie 230 (ok. 5 proc.) jest niedostępnych (przystanki niedostępne to takie, które są np. na wiaduktach, nie mają dojścia w poziomie ulicy, nie mają windy, pochylni itp.).
Nad tym, co robią warszawscy drogowcy czuwa Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. dostępności, a standard prac wyznaczają miejskie dokumenty – „Standardy dostępności” i „Standardy projektowania i wykonywania dróg dla pieszych”.
Dodaj odpowiedź na komentarz
Polecamy
Co nowego
- Ostatni moment na wybór Sportowca Roku w #Guttmanny2024
- „Chciałbym, żeby pamięć o Piotrze Pawłowskim trwała i żeby był pamiętany jako bohater”. Prezydent wręczył nagrodę Wojciechowi Kowalczykowi
- Jak można zdobyć „Integrację”?
- Poza etykietkami... Odkrywanie wspólnej ludzkiej godności
- Toast na 30-lecie
Komentarz