Dostępność. Kierunek Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej
W 100 proc. dostępny tabor, wyposażony w windy dla wózków (nie rampy), jednolicie oznakowany informacjami w alfabecie Braille’a, a także pętle indukcyjne we wszystkich kasach biletowych i w pociągach – to tylko kilka rozwiązań w Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA), która stała się niekwestionowanym liderem przewoźników regionalnych, jeśli chodzi o dostosowanie usług do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Mówiono o tym na odbywającej się w październiku 2018 r. VII Konferencji „Koleje regionalne i aglomeracyjne – doświadczenia i perspektywy”.
Z danych zaprezentowanych przez przedstawicieli Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej wynika, że pociągami Spółki codziennie jeździ około 1000 pasażerów z niepełnosprawnością i o ograniczonej sprawności ruchowej, a liczba ta stale wzrasta.
- Jesteśmy dumni z tej statystyki, bo oznacza to, że udało się stworzyć system, w którym osoby niepełnosprawne i o ograniczonej możliwości poruszania się mają na równi z innymi pełen dostęp do usług transportowych – powiedział Andrzej Wasilewski, Członek Zarządu ŁKA.
Nowatorskie działania
Pasażerowie ŁKA mogą liczyć na szereg udogodnień, których często nie można znaleźć w pociągach przewoźników regionalnych. Jedną z nich jest możliwość zgłoszenia podroży 24 godziny przed odjazdem, a nie jak u innych przewoźników – 48 godzin wcześniej.
- Tym, co również wyróżnia ŁKA jest fakt, że reagując na potrzeby rynku, uczyniliśmy zgłaszanie podróży w zasadzie dodatkową usługą. Naszym standardem jest dostępność bezpłatnej pomocy przy wsiadaniu i wysiadaniu na żądanie do pociągu. W sytuacji, w której zdecydowana większość stacji i przystanków jest dostępna, zapewnia to pełną równość w dostępie do transportu publicznego. Wdrożone innowacyjne rozwiązania, takie jak pętle indukcyjne w pociągach czy dostęp do tłumacza języka migowego wspierają swobodę podróży – powiedział podczas konferencji Andrzej Wasilewski.
Nagrody i wyzwania
Dowodem na skuteczność przyjętej przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną polityki dostępności jest lista wyróżnień, którymi Spółka może się pochwalić. Wśród nich są:
- Certyfikat „Firma przyjazna Głuchym” – gdyż tłumacz języka migowego online jest dostępny w kasach biletowych, na pokładach pociągów i stronie internetowej, a pętle indukcyjne są we wszystkich kasach biletowych;
- 1. miejsce w rankingu Urzędu Transportu Kolejowego z 2017 r. za w pełni dostępną stronę internetową;
- Nagroda w kategorii „Najlepszy z najlepszych” w X edycji Konkursu „Strona Internetowa bez Barier”;
- Certyfikat „Obiekt bez barier” przyznany przez Fundację Integracja dla Centrum Obsługi Pasażera na dworcu Łódź Fabryczna;
- Nagroda dla sieci placówek w III edycji konkursu „Lider Dostępności”.
Podczas konferencji reprezentanci Spółki przedstawili też działania realizowane obecnie, a także plany kolejnych działań na rzecz dostępności usług Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Jednym z nich jest wdrożenie w 2018 r. regularnych szkoleń pracowników obsługi pociągów i pracowników kas biletowych. Ponadto Spółka planuje zastosować szereg rozwiązań wykorzystujących nowe technologie, a wśród nich znajdą się aplikacje asystujące w podroży i systemy nawigujące osoby niewidome. Ambitnym wyzwaniem, które postawiła sobie Łódzka Kolej Aglomeracyjna, jest pokonanie dyskryminacji w dostępie do transportu multimodalnego, czyli takiego, w którym występują co najmniej dwa środki transportu – na przykład pociąg i autobus.
Materiał przygotowany we współpracy z
Artykuł pochodzi z nr 6/2018 magazynu Integracja.
Zobacz, jak możesz otrzymać magazyn Integracja.
Sprawdź, jakie tematy poruszaliśmy w poprzednich numerach (w dostępnych PDF-ach).
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Ostatni moment na wybór Sportowca Roku w #Guttmanny2024
- „Chciałbym, żeby pamięć o Piotrze Pawłowskim trwała i żeby był pamiętany jako bohater”. Prezydent wręczył nagrodę Wojciechowi Kowalczykowi
- Jak można zdobyć „Integrację”?
- Poza etykietkami... Odkrywanie wspólnej ludzkiej godności
- Toast na 30-lecie
Dodaj komentarz