Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Kariera w służbie cywilnej

29.07.2010
Autor: Magdalena Gajda
Źródło: IntegracjaInfo

Zarobki u nas nie są wysokie, ale za to pensja wypłacana jest zawsze na czas. Praca w urzędach administracji publicznej jest stabilna i daje wiele satysfakcji – przekonywali przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki podczas I warsztatów dla osób z niepełnosprawnością zatytułowanych „Kariera w służbie cywilnej”, które odbyły się 28 lipca w siedzibie ministerstwa.

Warsztaty „Kariera w służbie cywilnej” zostały zorganizowane z inicjatywy resortu gospodarki przy współudziale Centrum Edukacji i Aktywizacji Osób Niepełnosprawnych,  Polskiej Organizacji Pracodawców Osób Niepełnosprawnych (POPON), oraz Centrum Integracja w Warszawie prowadzonego przez Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji. W spotkaniu wzięło udział ok. 50 osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności – w tym z niepełnosprawnością ruchową i osoby niesłyszące  zainteresowane pracą w administracji publicznej.

- Impulsem do organizacji tych warsztatów było spotkanie przedstawicieli naszego ministerstwa z Konfederacją Pracodawców Osób Niepełnosprawnych, podczas którego skierowano do nas wiele pytań dotyczących warunków, które muszą spełnić osoby niepełnosprawne, aby ubiegać się o pracę w urzędach i ministerstwach. Postanowiliśmy przekazać osobom niepełnosprawnym tę wiedzę bezpośrednio – powiedział Henryk Szymański, dyrektor generalny Ministerstwa Gospodarki. Zapewnił też, że tego typu spotkania informacyjne odbywać się będą cyklicznie w resorcie gospodarki.

- Administracja publiczna zatrudnia wciąż zbyt mało osób niepełnosprawnych. Wciąż też trwa dyskusja dlaczego tak się dzieje i jak te wyniki poprawić. W przeciwieństwie do przedsiębiorstw urzędy administracji centralnej nie otrzymują żadnego rodzaju dofinansowania do zatrudnienia takich pracowników – ani do ich pensji, ani do dostosowania ich stanowisk pracy. Ale naszym zadaniem jest przecież dawanie dobrego przykładu – powiedział Dagmir Długosz, dyrektor Departamentu Służby Cywilnej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. 

Krzysztof Kosiński, wicedyrektor Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych przypomniał, że administracja publiczna nie poprawi swojego wskaźnika zatrudnienia osób z niepełnosprawnością, jeśli nie będą one miały świadomości, że podobnie jak osoby sprawne mogą ubiegać się o stanowiska w urzędach i nie będą wiedziały jak to zrobić. Dlatego też w ofertach dotyczących pracy w korpusie służby cywilnej pojawił się dopisek, że na dane stanowisko mogą też aplikować osoby z niepełnosprawnością.

- Kiedy 5 lat temu Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji zaczynało swoją działalność w zakresie aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością, służba cywilna miała wiele problemów z rekrutacją takich pracowników. Urzędnikom brakowało wiedzy na temat np. dodatkowych uprawnień pracowniczych osób z niepełnosprawnością i pogodzenia ich z warunkami pracy w urzędach. Obecnie służba cywilna słynie z poszanowania praw pracownika z niepełnosprawnością – powiedziała Pavlina Suchankowa, dyrektor Centrum Integracja w Warszawie oraz dyrektor sieci Centrów Integracja w całej Polsce, które współpracują z jednostkami administracji publicznej wszystkich szczebli – począwszy od samorządów, a skończywszy na urzędach centralnych.

Ok. 30-40 proc. osób z niepełnosprawnością, które korzystają z pomocy Centrów Integracja (doradztwa zawodowego, pośrednictwa pracy) znajduje zatrudnienie. Tylko w 2009 r. dzięki Centrom Integracja zatrudnionych zostało ponad 700 osób z niepełnosprawnością w 5 miastach Polski – Warszawie, Krakowie, Zielonej Górze, Gdyni i Katowicach.

Podczas warsztatów „Kariera w służbie cywilnej” osoby z niepełnosprawnością miały okazję dowiedzieć się m.in. czym jest służba cywilna i jakie są jej zadania, gdzie znaleźć oferty pracy z urzędów centralnych (ministerstwa, urzędów wojewódzkich itp.), jak je analizować i jak przygotowywać dokumenty aplikacyjne – cv, list motywacyjny oraz wszelkiego rodzaju oświadczenia wymagane przez działy rekrutacji urzędów. 

Osoby z niepełnoprawnością nie ukrywały, że tym czym może odstręczać od pracy w służbie cywilnej są niskie zarobki. – Podstawowe wynagrodzenie miesięczne na stanowisku referendarza w Ministerstwie Gospodarki wynosi ok. 2.400, 00 zł brutto. Do tego dochodzą jeszcze premie i różnego rodzaju dodatki, np. zadaniowy. Kwota może wydawać się niewielka, ale w innym urzędzie administracji rządowej może być jeszcze mniejsza. Pensje urzędników zależą od  wielkości środków, którymi dysponuje dany resort. Natomiast niebagatelną zaletą naszych wynagrodzeń jest to, że są zawsze wypłacane na czas – zapewniała Agnieszka Marczyńska, Naczelnik Wydziału Rekrutacji i Rozwoju w Ministerstwie Gospodarki.
 

Komentarz

  • wczesniej
    nie liczoncy sie na rynku
    29.07.2010, 12:43
    dlaczego nikt wczesniej tego artykulu nie opublikowal na lamach Integracji, komu ta Integacja pomaga?

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas