Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Szerokiej drogi bez barier

30.04.2010
Autor: Tomasz Kamiński. Fot.: www.sxc.hu, Paweł Warzecha, Szkoła Auto Skoda
Źródło: Auto Świat

Rusza nowa akcja „Kierowca bez barier”, organizowana przez Fundację Integracja i redakcję „Auto Świata”. W ramach akcji, w cyklu artykułów, pokażemy problemy kierowców z niepełnosprawnością i pomożemy im w pokonywaniu kłopotów.

W Polsce w 2009 r. doszło do 44 196 wypadków drogowych, w których zginęły 4572 osoby, a 56 046 zostało rannych. Wielu spośród poszkodowanych powiększyło ok. 5-milionową rzeszę osób z niepełnosprawnością.

Niepełnosprawność oznacza najczęściej, niestety, odizolowanie od społeczeństwa. Nie musi tak jednak być, pod warunkiem że ludziom z niepełnosprawnością pomoże się funkcjonować w codziennym życiu. Osoby pełnosprawne często nie zdają sobie sprawy z tego, jak trudno żyć z dysfunkcjami. Skomplikowany jest np. dostęp do większości miejsc użyteczności publicznej - przede wszystkim z powodu przeszkód architektonicznych i trudności z dojazdem.

Samochód jest niezwykle ważnym elementem ułatwiającym życie. Jego posiadanie nie rekompensuje niedogodności wynikających z niepełnosprawności, ale przydatność auta jest ogromna. Niestety, osoby z niepełnosprawnością, które mogą pozwolić sobie na zakup pojazdu, napotkają wiele barier utrudniających im korzystanie z miejsc, niesprawiających innym kierowcom żadnego problemu.

Wiemy, że nie zlikwidujemy wszystkich przeszkód, ale dzięki naszej akcji spróbujemy ułatwić ich pokonanie i pokażemy, w jaki sposób kierowcy pełnosprawni, instytucje oraz właściciele miejsc użyteczności publicznej mogą się do niej włączyć.

Akcja „Kierowca bez barier” może pomóc osobom z niepełnosprawnością w zdobyciu upragnionego samochodu. Takie firmy, jak Fiat, Škoda i Toyota prowadzą programy ułatwiające nabycie pojazdu. Dzięki nim można skorzystać z preferencyjnych kredytów, uzyskać zniżkę na konkretny model i załatwić formalności związane z kupnem samochodu.

Nie można przy tej okazji zapominać o kierowcach, którzy już mają samochód, ale utracili sprawność ruchową. Na szczęście na rynku jest wiele firm oferujących montaż dodatkowych urządzeń umożliwiających prowadzenie pojazdu.

Nasza akcja obejmuje też porady prawne związane z wyrobieniem karty parkingowej, uprawniającej do pozostawiania samochodu na „kopercie” oraz przybliża sytuacje, w jakich niepełnosprawni kierowcy mogą pozostawić samochód poza wyznaczonymi parkingami. W części poświęconej prawu podpowiadamy, w jaki sposób kierowcy z niepełnosprawnością mogą się domagać wyznaczenia miejsca parkingowego w miejscu zamieszkania oraz do kogo mają zwracać się z tym problemem.

Wielu czytelników zainteresuje kwestia zdobycia prawa jazdy i jazd szkolących technikę prowadzenia pojazdu przez osobę z niepełnosprawnością. Takie zajęcia organizują Auto Szkoła Skody oraz Akademia Jazdy Toyoty.

Ważnym czynnikiem umożliwiającym samodzielne funkcjonowanie jest dostosowanie miejsc użyteczności publicznej. Niezwykle istotna jest pomoc przy tankowaniu pojazdu oraz przystosowanie infrastruktury stacji benzynowej do wymagań osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.

Zagadnienia szczególnie dotyczące kierowców z niepełnosprawnością przedstawimy w magazynie „Integracja”, na portalu Niepelnosprawni.pl i w piśmie „Auto Świat” w sześciu artykułach publikowanych co dwa miesiące. Oprócz tego materiały dotyczące tematów poruszanych podczas naszej akcji można znaleźć na stronie: www.kierowca-bezbarier.pl.

Kierowcy z niepełnosprawnością
Osoby z niepełnosprawnością, które kierują samochodami, również miewają wypadki drogowe. Cieszy jednak, że liczba zdarzeń jest coraz mniejsza. W roku 2006 było ich 184, w następnym 118, w 2008 r. – 105. W zeszłym roku kierowcy z niepełnosprawnością byli sprawcami 72 zdarzeń drogowych, w tym roku – 20 wypadków. Niewielka liczba kolizji może wskazywać na większą ostrożność tych osób podczas prowadzenia auta, ale trzeba pamiętać o tym, że takich kierowców jest niewielu. Szacuje się liczbę kierowców z niepełnosprawnością na 200-300 tys., podczas gdy po drogach jeździ kilkanaście milionów samochodów.

Partner Integracji
Wydawany od 15 lat „Auto Świat” jest największym pod względem sprzedaży polskim tygodnikiem motoryzacyjnym, a Grupa Auto Świat największym medium motoryzacyjnym w kraju*. Oprócz tygodnika „Auto Świat”, Axel Springer Polska od 2007 r. wydaje też „Auto Świat Poradnik”, drugi pod względem sprzedaży miesięcznik motoryzacyjny. W portfolio motoryzacyjnym wydawcy od 2008 r. obecny jest też magazyn „Auto Świat 4x4”, poświęcony wyłącznie samochodom terenowym. Rynkową ofertę wydawcy uzupełniają: dwumiesięcznik „Auto Świat Extra”, liczne wydania specjalne, katalogi i książki. Portfolio internetowe obejmuje
http://autoswiat.pl, http://autoporadnik.pl , http://autofun.pl oraz http://autoinfo.pl
*Źródło: ZKDP, I-XI 2009 - I-XI 2008


 

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • Ja też przeżywam koszmar samochodowy
    ela
    13.01.2011, 21:07
    Jeździłam samoch. HUNDAY Atos, aż zepsuło się półautomatyczne sprzęgło i mimo usilnych prób napraw przez wielu mechaników, nic z tego. Kosztowało mnie to sporo. Zima, ślizko, na kulach w aparacie ortop. ciężko poruszać się bez auta. Zaczęłam szukać nowego, licząc na zniżki dla niepełnospraw. Pomyłka to takie grosze, że nie ma co na to liczyć, że będzie ulgą. Myślę trudno, zadłużę się, a kupię, ale mnie potrzebna automatyczna skrzynia biegów bo nie wyciskam sprzęgła. Ba, ale to droższe o ok.6.000,-. Dobrze no to odliczę od podatku tą skrzynię, nic z tego, nie można. Co innego jak wstawię tą skrzynię, albo przerobię samochód na przystosowany, wówczas można. O zgrozo. Pracuję, kształcę się, żeby dorównać zdrowym, przekroczyć kwoty wzg. ZUS nie mogę, bo muszę zaraz oddać, bo za bardzo bym się dorobiła. W pracy staram się wywiązać ze swoich obowiązków, żeby nie słyszeć, że teraz rencistów będą zwalniać bo mają źródło utrzymania. Koleżeństwo mówi na mnie "Japończyk", to chyba o czymś świadczy. Zostało mi kupić używany samoch. bo na nowe mnie nie stać, ale kto wie na co trafię, czy nie będzie stał on u mechanika, a ja znowu w tą ślizgawicę będę chodzić. Ja nic nie chcę od PFRON, ja chcę tylko zarabiać bez ograniczeń, a renta, owszem uważam, że mnie się należy bo mam większe koszty utrzymania niż ten zdrowy, bo mam zepsuty aparat oroped., a za 1.000,- nie zrobię, bo to ciężar, że moja chora noga go nie radzi, bo ja muszę kupić okulary, bo 7 dioprii, to jest wada, nie dekoracja itp. Przerabiać auta na wajchę, czy jakieś inne bajabągo, to można było robić 30 lat temu, nie teraz jak jest możliwość kupić stosownie do niepełnosp. Skończy się na tym, że kupię sprowadzonego grata z Niemiec, który będzie zatruwał atmosferę, a my będziemy mówić o ochronie środow. i o przychylności dla niepełnopraw. Traktujcie nas jak zdrowych, ale nad przepisami pomyślcie. Jeżeli emeryt po przejściu na wcześniejszą może pracować i bez ograniczeń zarabiać to i ja chcę.
    odpowiedz na komentarz
  • To jest wielki Pic
    mazurek
    12.12.2010, 18:57
    tylko bogaci mogą z tego skorzystać .Dlaczego takie firmy motoryzacyjne się w ten sposób tylko reklamują i nagrody otrzymują niech się nie nabijają z tych kalek bo nic za darmo nie dają i się nie udzielają tak jak piszą .Znam takich że w latach 2008/2009 to dostawali całkiem sprawni ludzie z kompletem kończyn i zdrowym umysłem że PFRON ich dofinansowywał to aż dziw
    odpowiedz na komentarz
  • Zarobki
    Arek
    04.05.2010, 16:53
    Proponuję zacząć od łamania bariery zarobkowej. Ileż to razy ja się nasłuchałem "To Pan chce pracować i Pan nie ma samochodu?!".Za 1000 złotych miesięcznie pensji i to tylko dlatego, że jak mówią pracodawcy, "mniej nie możemy" nikt samochodu nie kupi i nie utrzyma nawet z pomocą PFRON-u.Efekt jest taki że nie pracuję do dzisiaj.
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Wspierają nas