Wiedza na temat przysługujących nam praw jest niezbędna
Trwa czwarty etap edukacyjnej kampanii m.st. Warszawy pod hasłem „Miejski Rzecznik Konsumentów przypomina”, której celem jest przede wszystkim wzrost świadomości mieszkańców stolicy w zakresie ich praw jako konsumentów.
Kampania społeczna „Masz prawo” realizowana w latach 2016-2017, składała się z trzech odsłon tematycznych dotyczących zwrotu towaru, nieuczciwych praktyk, z jakimi można się spotkać przy zawieraniu umów oraz zasad reklamowania produktów wadliwych. Właśnie rozpoczęła się jej 4. odsłona będąca podsumowaniem i utrwaleniem najważniejszych przekazów.
- Kontynuujemy naszą kampanię „Masz prawo”, ponieważ zależy nam na tym, aby budować świadomość konsumentów, zmieniać ich postawy na rynku, przekonać do dokonywania rozważnych wyborów – mówi Małgorzata Rothert, Miejski Rzecznik Konsumentów. – Mieszkańcy muszą uwierzyć, że ich prawa są ważne, muszą być respektowane i mają realne możliwości efektywnego dochodzenia swoich roszczeń.
Gdzie zobaczysz kampanię?
Kampania „Miejski Rzecznik Konsumentów przypomina” stanowi kontynuację działań edukacyjnych rzecznika realizowanych w ramach kampanii „Masz prawo”. Kampania oparta na krótkim haśle i zwracających uwagę projektach graficznych przypomina, jak ważna jest wiedza, która może zapewnić skuteczniejszą ochronę przed ryzykiem i daje możliwość szybkiego rozstrzygania sporów.
Kampania jest prowadzona m.in. za pośrednictwem spotów wyświetlanych w komunikacji miejskiej – metrze, tramwajach, autobusach, Szybkiej Kolei Miejskiej oraz w urzędach dzielnic. Dzięki reklamom w prasie dzielnicowej i ogólnomiejskiej, materiałach reklamowych udostępnionych w Ośrodkach Sportu i Rekreacji, Zakładach Opieki Zdrowotnej, urzędach dzielnic przekaz kampanii ma szansę dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców.
Ważnym elementem kampanii będą, tak jak w przypadku dotychczasowych odsłon, spotkania informacyjne prawników Miejskiego Rzecznika Konsumentów w warszawskich centrach handlowych. Spotkania cieszą się dużym zainteresowaniem warszawiaków. Mieszkańcy zgłaszają się z konkretnymi problemami i pytaniami z zakresu praw konsumenckich. W tym roku zaplanowano takich spotkań aż 7! Pierwsze w sobotę, 17 marca w centrum handlowym Blue City (godz. 11.00 – 18.00, II piętro obok restauracji Sphinx).
Masz prawo – vademecum konsumenta
Zakupy internetowe możesz zwrócić w ciągu 14 dni. Zasady zwrotów w zwykłych sklepach określa sprzedawca.
- W przypadku zakupów dokonywanych na odległość (np. w sklepie internetowym) lub poza lokalem przedsiębiorstwa konsument ma prawo odstąpić od umowy w terminie 14 dni kalendarzowych liczonych od daty odebrania towaru.
- W przypadku zakupów w zwykłych sklepach to sprzedawca decyduje czy i na jakich zasadach przyjmuje zwroty. Dlatego przed podjęciem decyzji o zakupie należy zapytać sprzedawcę czy zwrot towaru jest możliwy.
Zawsze czytaj umowę. Nie ulegaj presji. Jeśli nieuczciwy przedsiębiorca wprowadził cię w błąd reaguj szybko. Obowiązkiem przedsiębiorcy proponującego konsumentowi zawarcie umowy jest udzielenie jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji. Zanim zdecydujesz się podpisać umowę sprawdź, czy potwierdza ona warunki, na które umówiłeś się z przedsiębiorcą. Zwróć uwagę, z kim zawierasz umowę, jaki jest jej przedmiot, czas trwania i wartość. Niektóre umowy konsumenckie mogą być zawarte ustnie. W takim przypadku powinieneś domagać się paragonu lub faktury. Wskazują one z kim i kiedy zawarłeś umowę oraz czego ona dotyczyła.
Przed podpisaniem umowy warto jak najwięcej dowiedzieć się o oferowanym towarze lub usłudze i porównać ofertę z innymi dostępnymi na rynku. Promocja nie zawsze oznacza korzyść. W kontaktach z przedsiębiorcą należy być ostrożnym i stosować zasadę ograniczonego zaufania. Warto pamiętać, że podpis na umowie oznacza, że konsument zapoznał się z warunkami umowy, zrozumiał je i zaakceptował. Nie podpisuj umowy tylko dlatego, że sprzedawca nalegał, był miły albo wręczył ci prezent.
Postępowanie przedsiębiorcy, które jest sprzeczne z dobrymi obyczajami i wprowadza konsumentów w błąd co do warunków umowy uważa się za nieuczciwą praktykę rynkową. jeśli przy zawieraniu umowy zostałeś wprowadzony w błąd masz prawo domagać się jej unieważnienia, a także zaniechania praktyki oraz usunięcia jej skutków. Jeśli przedsiębiorca nie jest skłonny do porozumienia możesz poprosić o wsparcie Miejskiego Rzecznika Konsumentów.
Towar z wadą możesz reklamować z rękojmi albo gwarancji. Wybierz gwarancję tylko jeśli jest korzystniejsza.
- Konsument powinien wiedzieć przede wszystkim, że:
- Na kupiony towar, który okazał się wadliwy, zawsze przysługuje mu rękojmia. Trwa ona przez 2 lata (przy rzeczach używanych okres rękojmi można skrócić umową, jednak nie może być on krótszy niż rok). Warunki rękojmi są określone w przepisach prawa, a przedsiębiorca nie może ich zmieniać na niekorzyść konsumenta.
- Paragon nie jest niezbędny do złożenia reklamacji, ale jako dowód zakupu ułatwia skorzystanie z rękojmi. Konsument, który go nie posiada, może w inny sposób wykazać kiedy, co i od kogo kupił (potwierdzeniem mogą być np. wydruki z karty płatniczej, e-maile).
- Gwarancja jest dodatkową, dobrowolną umową proponowaną przez gwaranta (może być nim producent importer lub sprzedawca). Gwarant samodzielnie ustala jej warunki, a więc zakres swojej odpowiedzialności i zasady dochodzenia roszczeń. Karta gwarancyjna może więc zawierać np. informację, że gwarant nie odpowiada za szkody mechaniczne, jego działanie w przypadku usterki to naprawa towaru, bez możliwości wymiany na nowy model lub zwrotu pieniędzy.
- Konsument, który otrzymał kartę gwarancyjną na zakupiony towar, ma więc uprawnienia zarówno z rękojmi, jak i z gwarancji. Może sam wybrać z której drogi chce korzystać. Przed dokonaniem wyboru warto zapoznać się z warunkami gwarancji.
- Warunki gwarancji mogą zatem być mniej korzystne od regulacji ustawowych związanych z rękojmią, ale może też dać konsumentowi dodatkowe korzyści, np. trwać dłużej niż rękojmia. Warto wybrać gwarancję jeżeli jest korzystniejsza niż rękojmia albo jeżeli upłynął już termin odpowiedzialności sprzedawcy wynikający z rękojmi a gwarancja nadal obowiązuje.
- Reklamację z rękojmi należy składać u sprzedawcy, a z gwarancji w miejscu wskazanym w warunkach gwarancji (najczęściej jest to punkt serwisowy lub sklep, w którym towar został sprzedany).
- Z treści reklamacji musi jasno wynikać jaką wadę ma towar, jakie jest żądanie konsumenta i z którego uprawnienia chce skorzystać. Konsument składający u sprzedawcy reklamację z rękojmi, powinien dopilnować, żeby sprzedawca korzystający z druku reklamacyjnego nie zaznaczył w nim opcji „gwarancja”. Taka adnotacja może bowiem, wbrew woli konsumenta, skierować reklamację na tryb gwarancyjny.
Ponad 270 tys. mieszkańców skorzystało z pomocy Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Warszawie.
W latach 2006–2017 z pomocy rzecznika skorzystało 270 898 mieszkańców Warszawy, udzielono 240 225 porad, w 18 683 sprawach rzecznik podjął działania interwencyjne, sporządzono 7222 opinii i wyjaśnień oraz 1523 pozwów do sądu. Przed sądem rzecznik działa łącznie na rzecz 3245 konsumentów, w 183 postępowaniach, w tym 7 grupowych.
Na stronie internetowej rzecznika www.konsument.um.warszawa.pl mieszkańcy stolicy mogą zapoznać się z bogatym materiałem na temat praw konsumentów w poszczególnych segmentach rynku.
Komentarze
-
Zapłata za nadgodziny wypracowane podczas stażu i w umowie po stażu.
08.04.2018, 21:45Szanowni Państwo,posiadam zaświadczenie o umiarkowanej niepełnosprawności-dożywotnie ( mam 53 lata ).Od 4 maja do 4 października 17 r.odbyłem staż,następnie od 5.10 do 4 marca 18r.byłem zatrudniony na 5 miesięcznej umowie o pracę na pół etatu.Nie wiedziałem,że ustawowo mogę pracować o 1 godz. mniej.Na stażu pracowałem 5 dni w tygodniu-jednak 8 godzin.Na umowie o pracę pracowałem 5 dni w tygodniu po 4,a nie 3,5 godziny.Przerwy w pracy i na stażu nie miałem.Bardzo proszę o odpowiedź,czy mogę odzyskać pieniądze za przepracowanie nadgodziny na stażu i podczas umowy o pracę?Uprzejmie dziękuję za odpowiedź,serdecznie pozdrawiam Leszek Sworowski.Tel. 603 384 894.odpowiedz na komentarz -
o jej
26.03.2018, 12:29wszędzie mówi sie o jakiś nagrodach niesłusznie przyznanych ..ale my niepełnosprawni pracownicy z zakładów pracy chronionej gdzie nasze Państwo dokłada do zatrudnienia i płaci niemałe pieniądze jakoś nie widzimy żadnych nagród czy przysłowiowego banknotu świątecznego w Boże narodzenie na Karpia a w Wielkanoc na jajeczko ..jakoś nikt tym się nie zajmuje a jest podobno tyle organizacji Rządowych i wszyscy zapomnieli o biedakach w ZPCH że też świętują i mają żołądki..I było by przyjemnie dostać jakiś bon lub banknot ...Podobno Polacy to jedna Rodzina.....odpowiedz na komentarz
Polecamy
Co nowego
- Ostatni moment na wybór Sportowca Roku w #Guttmanny2024
- „Chciałbym, żeby pamięć o Piotrze Pawłowskim trwała i żeby był pamiętany jako bohater”. Prezydent wręczył nagrodę Wojciechowi Kowalczykowi
- Jak można zdobyć „Integrację”?
- Poza etykietkami... Odkrywanie wspólnej ludzkiej godności
- Toast na 30-lecie
Dodaj komentarz