„Światłoczuli” – świąteczno-noworoczna akcja społeczna na rzecz osób niewidomych
Do 31 grudnia można podpisać się pod życzeniami w języku Braille’a, odbyć podróż wyciemnionym autobusem czy obejrzeć film z audiodeskrypcją w ramach edukacyjnej akcji świątecznej „Światłoczuli” na rzecz osób z niepełnosprawnością wzroku. Lubelskie SKENDE Shopping i IKEA chcą w ten sposób przybliżyć świąteczną atmosferę osobom niewidomym i uwrażliwić na inne postrzeganie świata osoby widzące.
Projekt „Światłoczuli” ma szeroki wymiar edukacyjny oraz symboliczny. Celem akcji jest też bezpośrednia pomoc materialna dla ośrodków zajmujących się edukacją oraz opieką nad dziećmi niewidomymi i słabowidzącymi.
- Zależy nam, by uwrażliwić ludzi na problemy, z którymi na co dzień mierzą się osoby niewidome. Wierzymy, że dzięki temu kolejne spotkania z niewidzącymi przyniosą ciekawe relacje, a nie strach i obawy – wyjaśnia Monika Kosińska, dyrektor sklepu IKEA w Lublinie.
Życzenia podpisane brajlem
W ramach akcji „Światłoczuli” w dniach 15 – 31 grudnia w atrium SKENDE Shopping obok sklepu IKEA w Lublinie funkcjonuje Świąteczna Strefa Światła. Odwiedzający mają możliwość podpisania się pod życzeniami dla dzieci niewidomych za pomocą specjalnej maszyny brajlowskiej. Z powstałych w ten sposób kartek świątecznych zostaną utworzone księgi życzeń, które trafią do Stowarzyszenia Rodziców i Przyjaciół Dzieci Niewidomych i Słabowidzących „Bliżej Świata” oraz Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych im. Prof. Zofii Sękowskiej.
Instytucje te otrzymają również pomoce dydaktyczne, które będą odpowiedzią na realne potrzeby ich podopiecznych, aby w przyszłości mogli być aktywni społecznie i zawodowo. Będą to, m.in.: maszyny brajlowskie, powiększalniki, kalkulatory, specjalne klawiatury oraz drukarki.
- Okres okołoświąteczny to wyjątkowy czas, w którym każdy z nas jest bardziej „światłoczuły” niż na co dzień i chce zrobić coś dobrego dla innych, dlatego wspólnie z IKEA postanowiliśmy wesprzeć dzieci niewidome i słabowidzące z lubelskich ośrodków – mówi Jacek Garbaczewski, dyrektor SKENDE Shopping.
Jak odczuwają świat niewidomi?
Osoby widzące będą miały możliwość poznać konkretne wyzwania osób niewidomych. Dzięki wsparciu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji odbędą się przejazdy całkowicie wyciemnionym autobusem. W ramach warsztatów edukacyjnych będzie można poznać podstawy alfabetu Braille’a, dowiedzieć się, jak mówiący zegarek czy udźwiękowiony identyfikator kolorów ułatwia niewidzącym codzienne funkcjonowanie. Z tablic edukacyjnych w Strefie Edukacyjnej na terenie SKENDE Shopping można też dowiedzieć się, jak zachowywać się w towarzystwie osób niewidzących.
Dodatkowo, w IKEA po Sąsiedzku w centrum Lublina dostępna jest wystawa prac niewidomych dzieci. Z kolei 27 grudnia wyświetlono tam film pt. „Imagine” w reż. Andrzeja Jakimowskiego z audiodeskrypcją. Jest to historia o niewidomym instruktorze, który wykorzystując kontrowersyjne metody uczy swoich małych pacjentów sztuki orientacji w przestrzeni.
Więcej informacji o akcji Światłoczuli można znaleźć na stronie internetowej organizatora i wydarzeniu na Facebooku, fanpage'u SKENDE Shopping oraz na profilach Facebook IKEA i IKEA po Sąsiedzku. Za opracowanie koncepcji, realizację akcji i jej komunikację w social media odpowiada Agencja Warszawa. Za komunikację PR akcji w Lublinie odpowiada agencja Public Relations ROmedia.
Komentarz