Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Senatorowie: remonty na kolei trzeba konsultować z osobami z niepełnosprawnością

23.12.2017
Autor: Beata Dązbłaż, fot. M. Różański
wjazd dla osób z niepełnosprawnością na perony pkp tunelem z podjazdem

Konieczność konsultowania planowanych na kolei modernizacji ze środowiskiem osób z niepełnosprawnością – to jeden z kluczowych wniosków płynących z debaty, która odbyła się 13 grudnia 2017 r. podczas posiedzenia senackiej Komisji Infrastruktury.

Marcin Krogulec, zastępca dyrektora Biura Infrastruktury Pasażerskiej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., przedstawił prezentację, z której wynika, że PKP ma 1777 peronów po modernizacji, na 171 z nich są dźwigi, na 61 platformy pionowe, a na 113 platformy przyschodowe. 500 peronów ma pasy ostrzegawcze, na ponad 700 stacjach zbudowano pochylnie, a na 600 znajdują się informacje w brajlu.

Niestety nie wiemy, jak te dostosowania mają się procentowo do całości infrastruktury PKP, gdyż takie dane nie zostały podane.

- Proces inwestycyjny w PKP jest ciągły, każdy projekt z realizowanych programów ma elementy dostosowania do potrzeb osób z niepełnosprawnością – zaznaczył Marcin Krogulec.

Na 61 stacjach jest pomoc całodobowa udzielana przez pracowników dworca.

- Utworzyliśmy komórkę wsparcia klienta, która działa przy dyspozytorniach – mówił przedstawiciel PKP PLK.

Każdy pociąg z dostosowanym wagonem

Przedstawiciel PKP Intercity mówił z kolei o planach na najbliższe 5-6 lat jeśli chodzi o zakup nowych, dostosowanych składów.

- Założenia strategii taborowej Intercity w perspektywie do ok. 2023 r. są takie, by w każdym pociągu był jeden wagon do przewozu osób z niepełnosprawnością. Do tego czasu będzie ok. 200 nowych wagonów plus 80 elektrycznych wagonów trakcyjnych (pendolino) – zaznaczył.

Obecnie Intercity ma 107 wagonów przystosowanych do obsługi osób z niepełnosprawnością, 97 z ważnym świadectwem ważności technicznej, oraz 73 elektryczne zespoły trakcyjne.

- Wszystkie wyposażone są w rampy umożliwiające wjazd wózka. Wiemy, że były problemy z działaniem wind w pendolino, ale trudno powiedzieć, że nie są one dostosowane – zaznaczył.

Informacja kluczowa

Małgorzata Radziszewska z PFRON zwróciła uwagę na wydane przez ministra infrastruktury w 2014 r. rozporządzenie, które dopuszcza zastosowanie wyłączeń artykułu z rozporządzenia unijnego z 2007 r. jeśli chodzi o dostosowanie peronów dla osób z niepełnosprawnością. Obowiązuje ono do grudnia 2019 r.

- Zastanawiam się, jaki to ma wpływ na działania przewoźników – mówiła.

Tomasz Buczyński, dyrektor Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, zgodził się, że konieczna jest analiza tego zagadnienia.

Z kolei senator Jan Filip Libicki, zauważył, że kluczowa jest informacja dla osób z niepełnosprawnością o możliwości skorzystania z pomocy na dworcach podczas podróży.

- Przede wszystkim jednak jest zasadne pytanie, czy te dostosowania były konsultowane z osobami z niepełnosprawnością – zaznaczył.

W 2018 r. wyniki kontroli NIK

Taką konieczność zauważył także Mirosław Przewoźnik, dyrektor Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych.

- Ostatnim osiągnięciem jest legitymacja osób niepełnosprawnych, która będzie prawdopodobnie zaliczona do I kategorii, czyli będzie dokumentem państwowym, ok. miliona osób korzysta z ulg w przejazdach – dodał.

Leszek Korczak z NIK zapowiedział natomiast wyniki kontroli bezpieczeństwa przewozów kolejowych w Polsce w ostatnich dwóch latach, które zostaną ogłoszone na przełomie kwietnia i maja 2018 r.

Kolejne spotkanie senackiej komisji na ten temat ma odbyć się w lutym 2018 r.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • Konsultacje
    Sandra Ludwikowska
    28.12.2017, 17:34
    Przede wszystkim najpierw trzeba przyznać zniżki dla niepełnosprawnych z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności z orzeczeniem 05-R czyli dysfunkcją narządu ruchu.Bo niewidomi lub słabo widzący to nie wszyscy niepełnosprawni . Większość dworców w większych miastach np. w Gdańsku czy Bydgoszczy w Warszawie Centralnej są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych ale wciąż wagony czy nawet en 57 mają schody ale nawet szynobusy pesa 137 są niedostosowane dla niepełnosprawnych z ograniczoną sprawnoscia ruchową .Często podróżuje PKP ale wagony jeszcze pozostawiają dużo do życzenia np. jeszcze 120.a to już masakra
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Wspierają nas