Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Senatorowie: remonty na kolei trzeba konsultować z osobami z niepełnosprawnością

23.12.2017
Autor: Beata Dązbłaż, fot. M. Różański
wjazd dla osób z niepełnosprawnością na perony pkp tunelem z podjazdem

Konieczność konsultowania planowanych na kolei modernizacji ze środowiskiem osób z niepełnosprawnością – to jeden z kluczowych wniosków płynących z debaty, która odbyła się 13 grudnia 2017 r. podczas posiedzenia senackiej Komisji Infrastruktury.

Marcin Krogulec, zastępca dyrektora Biura Infrastruktury Pasażerskiej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., przedstawił prezentację, z której wynika, że PKP ma 1777 peronów po modernizacji, na 171 z nich są dźwigi, na 61 platformy pionowe, a na 113 platformy przyschodowe. 500 peronów ma pasy ostrzegawcze, na ponad 700 stacjach zbudowano pochylnie, a na 600 znajdują się informacje w brajlu.

Niestety nie wiemy, jak te dostosowania mają się procentowo do całości infrastruktury PKP, gdyż takie dane nie zostały podane.

- Proces inwestycyjny w PKP jest ciągły, każdy projekt z realizowanych programów ma elementy dostosowania do potrzeb osób z niepełnosprawnością – zaznaczył Marcin Krogulec.

Na 61 stacjach jest pomoc całodobowa udzielana przez pracowników dworca.

- Utworzyliśmy komórkę wsparcia klienta, która działa przy dyspozytorniach – mówił przedstawiciel PKP PLK.

Każdy pociąg z dostosowanym wagonem

Przedstawiciel PKP Intercity mówił z kolei o planach na najbliższe 5-6 lat jeśli chodzi o zakup nowych, dostosowanych składów.

- Założenia strategii taborowej Intercity w perspektywie do ok. 2023 r. są takie, by w każdym pociągu był jeden wagon do przewozu osób z niepełnosprawnością. Do tego czasu będzie ok. 200 nowych wagonów plus 80 elektrycznych wagonów trakcyjnych (pendolino) – zaznaczył.

Obecnie Intercity ma 107 wagonów przystosowanych do obsługi osób z niepełnosprawnością, 97 z ważnym świadectwem ważności technicznej, oraz 73 elektryczne zespoły trakcyjne.

- Wszystkie wyposażone są w rampy umożliwiające wjazd wózka. Wiemy, że były problemy z działaniem wind w pendolino, ale trudno powiedzieć, że nie są one dostosowane – zaznaczył.

Informacja kluczowa

Małgorzata Radziszewska z PFRON zwróciła uwagę na wydane przez ministra infrastruktury w 2014 r. rozporządzenie, które dopuszcza zastosowanie wyłączeń artykułu z rozporządzenia unijnego z 2007 r. jeśli chodzi o dostosowanie peronów dla osób z niepełnosprawnością. Obowiązuje ono do grudnia 2019 r.

- Zastanawiam się, jaki to ma wpływ na działania przewoźników – mówiła.

Tomasz Buczyński, dyrektor Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, zgodził się, że konieczna jest analiza tego zagadnienia.

Z kolei senator Jan Filip Libicki, zauważył, że kluczowa jest informacja dla osób z niepełnosprawnością o możliwości skorzystania z pomocy na dworcach podczas podróży.

- Przede wszystkim jednak jest zasadne pytanie, czy te dostosowania były konsultowane z osobami z niepełnosprawnością – zaznaczył.

W 2018 r. wyniki kontroli NIK

Taką konieczność zauważył także Mirosław Przewoźnik, dyrektor Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych.

- Ostatnim osiągnięciem jest legitymacja osób niepełnosprawnych, która będzie prawdopodobnie zaliczona do I kategorii, czyli będzie dokumentem państwowym, ok. miliona osób korzysta z ulg w przejazdach – dodał.

Leszek Korczak z NIK zapowiedział natomiast wyniki kontroli bezpieczeństwa przewozów kolejowych w Polsce w ostatnich dwóch latach, które zostaną ogłoszone na przełomie kwietnia i maja 2018 r.

Kolejne spotkanie senackiej komisji na ten temat ma odbyć się w lutym 2018 r.

Komentarz

  • Konsultacje
    Sandra Ludwikowska
    28.12.2017, 17:34
    Przede wszystkim najpierw trzeba przyznać zniżki dla niepełnosprawnych z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności z orzeczeniem 05-R czyli dysfunkcją narządu ruchu.Bo niewidomi lub słabo widzący to nie wszyscy niepełnosprawni . Większość dworców w większych miastach np. w Gdańsku czy Bydgoszczy w Warszawie Centralnej są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych ale wciąż wagony czy nawet en 57 mają schody ale nawet szynobusy pesa 137 są niedostosowane dla niepełnosprawnych z ograniczoną sprawnoscia ruchową .Często podróżuje PKP ale wagony jeszcze pozostawiają dużo do życzenia np. jeszcze 120.a to już masakra

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas