Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Brytyjski teatr dla osób niesłyszących oferuje spektakle dla wszystkich

15.12.2017
Autor: Małgorzata Jeznach, fot. sxc.hu
publiczność siedząca w teatrze, w tle czerwona kurtyna

Centrum Sztuki Współczesnej dla Osób Głuchych – The DH Ensemble, które oferuje sztukę dostępną dla wszystkich, powstało w 2013 roku w Wielkiej Brytanii na potrzeby kampanii „Co muszę powiedzieć” oraz z inicjatywy doświadczonych freelancerów.

Wyjście do teatru to wspaniałe doświadczenie, szczególnie w okresie świątecznym. Jednak oferta kulturalna teatrów nie zawsze jest dostępna dla osób z niepełnosprawnościami, także w Wielkiej Brytanii.

„Wierzymy w przełamywanie barier”

„Chociaż sama dostępność architektoniczna obiektów poprawia się, treści nie zawsze są dostosowane do osób z konkretnymi niepełnosprawnościami” – pisała Pippa, reporterka i blogerka teatralna dla portalu Scope.

Fakt ten wywołuje w osobach z niepełnosprawnością poczucie izolacji. Dlatego na potrzeby kampanii „Co muszę powiedzieć” Erin Siobhan Hutching stworzyła w 2013 roku teatr dostępny The DH Ensemble (Centrum Sztuki Współczesnej dla Osób Głuchych). Obsadę tworzy profesjonalny zespół teatralny, złożony doświadczonych freelancerów: aktorów, reżyserów, twórców teatralnych, pisarzy, artystów, muzyków, tancerzy i innych ludzi, którzy spotykają się, by tworzyć występy na żywo dla osób Głuchych i słyszących.

W przedstawieniach artyści używają mieszanki brytyjskiego języka migowego, kreatywnych napisów, projekcji wideo, ruchu i dźwięku. Poza Erin, która obecnie jest dyrektorką, w zarządzie DH Ensemble znajdują się: reżyserka, producentka oraz współzałożycielka Jennifer K. Bates, dramaturg Stephen Collins oraz niesłysząca aktorka Sophie Stone.

Założycielka teatru Erin Hutchings opowiada dziennikarce Pippie z portalu Scope o partnerach, którzy wspomogli teatralną inicjatywę:

- Jako firma współpracowaliśmy z m.in.: The Royal Shakespeare Studio, Forest Fringe, The Roundhouse. Występowaliśmy w m.in.: Yard Theatre, Battersea Arts Center oraz Northern Stage. – wymienia dyrektorka teatru. – Nasze prowizje i nagrody obejmują „występ na wolnym powietrzu” dla Liberty Festival. Centrum DH Ensemble zostało także laureatem nagrody Oxford Samuel Beckett Theatre Award w 2016 roku. Wierzymy w przełamywanie barier i wcześniejszych wyobrażeń. Naszym celem jest tworzenie innowacyjnych osiągnięć, odkrywających autentyczną, prawdziwą interakcję. Cała nasza praca jest w pełni dostępna dla osób niesłyszących i niesłyszących – dodała Hutchings.

Dostępność to zapobiegliwość, a nie refleksja

Jedna z oferowanych sztuk teatru to „Ludzie oczu” (People of the Eye) powstała na podstawie doświadczenia Erin, związanego z dorastaniem wraz z niesłyszącą siostrą.

- Ta sztuka to nie tylko opowieść o dorastaniu moim i mojej siostry – mówiła Erin. – Można ją łatwo zastąpić wieloma innymi doświadczeniami osób niepełnosprawnych. Istotnymi wartościami w naszej historii są: rodzina, relacje i izolacja oraz jak ważna jest wzajemna akceptacja.

Dostępność nie powinna być postrzegana jako ćwiczenie „do odfajkowania”, ale jako odkrywanie rozwiązań i sposobów gwarancji na przyjazną przestrzeń materialną i niematerialną dla każdego. Dlatego dla artystów DH Ensemble, program spektaklu napisany w brytyjskim języku migowym (BSL) i wykonany występ to nie wszystko. To, co jest podstawą estetyki w przedstawieniach teatru to dostępność, aby niesłysząca i słysząca publiczność mogła cieszyć się pokazem na równych zasadach.

- W naszych przedstawieniach używamy zintegrowanego języka migowego oraz napisów kreatywnych – dodała Erin, opisując metodę działania DH. – Dzięki tej metodzie widzowie mogą znacznie zrozumieć świat i postacie w sztuce. Dodawanie warstw narracyjnych to bardzo interesująca część naszej pracy. Sposób, w jaki opowiadamy wydarzenia, sprawia, że publiczność bierze czynny udział w historii.

Pozytywne zmiany

Show został zaprojektowany przede wszystkim z myślą o osobach niesłyszących. Organizatorzy dokładają także wszelkich starań, aby miejsca, w których odbywają się przedstawienia, były dostępne architektonicznie. Zespół produkcyjny podejmuje również środki ostrożności, aby upewnić się, że widzowie są wcześniej świadomi efektów wizualnych, wysyłając informacje, w tym opisy efektów świetlnych i obrazy rzutów.

- W naszych przedstawieniach umożliwiamy widzom pełne doświadczenie wydarzeń zawartych w spektaklu – powiedziała dyrektor trupy DH Ensemble. – To, co chciałabym, aby widzowie zabrali ze sobą, to odrobina empatii w sposobie, w jaki inni ludzie żyją swoim życiem, a także pewne pojęcie o izolacji i komunikacji u osób niesłyszących. Miejmy nadzieję, że wszyscy widzowie wezmą to sobie do serca i wpłyną pozytywnie na innych ze swojego otoczenia.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas