Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

W parlamencie znów o tzw. 400+ dla pobierających zasiłek pielęgnacyjny

08.12.2017
Autor: br, fot. A. Witecka
Kalkulator z wyświetloną liczbą 153, obok monety i banknoty

Sejmowa Komisja ds. Petycji podjęła 7 grudnia 2017 r. decyzję o wystąpieniu do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ws. petycji, której autor żąda podjęcia inicjatywy ustawodawczej w kierunku przyznania dodatku z tytułu niepełnosprawności w wysokości 402,72 zł dla osób pobierających zasiłek pielęgnacyjny.

„Osoby niepełnosprawne muszą być równo traktowane tak, jak w przypadku osób represjonowanych w PRL-u, pobierających comiesięczne świadczenie w wysokości 402,72 zł bez względu na dochód, także i oni mają prawo do dodatkowego miesięcznego świadczenia tzw. 400+” – pisze autor petycji.

Swoje żądanie argumentuje on zwiększonymi wydatkami na życie osób z niepełnosprawnością oraz zasadą równości i niedyskryminacji wynikającymi z Konstytucji RP.

Decyzja o wysokości zasiłku – w przyszłym roku

- Rekomenduję zwrócenie się z dezyderatem w tej sprawie do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – podsumował poseł Robert Warwas (PiS).

Przedstawicielka resortu rodziny zwróciła uwagę, że w tej sytuacji nie może być mowy o dyskryminacji.

- Weryfikacja zasiłku pielęgnacyjnego będzie miała w przyszłym roku, dlatego że ma to miejsce co trzy lata – mówiła Ewa Speranza z Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. – Więc w przyszłym roku Rada Ministrów podejmie decyzję o podniesieniu wysokości zasiłku pielęgnacyjnego bądź nie podnoszeniu.

Przewodniczący Komisji ds. Petycji poseł Sławomir Piechota (PO) zasugerował, by w dezyderacie poruszyć także kwestię wysokości samego zasiłku pielęgnacyjnego.

Komentarz

  • dot dyskryminacji
    czytelnik
    18.03.2018, 12:44
    Uwazam ze Sejmowa Komisja ds. Petycji ma racje gdyż nie tylko Konstytucja RP. gwarantuje obywatelom zasadę równości i niedyskryminacj ale również jest to sprzeczne z prawem unijnym min z dyrektywą Rady 2000/78/WE chroniąca przed dyskryminacją ze względu min na „ niepełnosprawność oraz stanowiskiem Trybunału Sprawiedliwości UE który stwierdzil ze dyskryminacja bezpośrednia:i posrednia jest zabroniona „gdy ze względu na [odpowiednią cechę chronioną w prawie UE, np. niepełnosprawność osoba traktowana jest mniej przychylnie niż traktuje się, traktowano lub traktowano by inną osobę w podobnej sytuacji”; dyskryminacja pośrednia: „gdy przepis, kryterium lub praktyka mogą doprowadzić do niekorzystnej sytuacji dla osób [posiadających cechę chronioną prawem UE, np. określoną niepełnosprawność w stosunku do innych osób W podobnym tonie Na temat ograniczeń w równym traktowaniu,wypowiedział się parokrotnie Trybunał Konstytucyjny.Stwierdził on m.in., że zróżnicowanie w prawach dwóch czy więcej grup może zostać uznane za dyskryminację wówczas, gdy zachodzi istotne podobieństwo pomiędzy tymi grupami lub sytuacjami, w których się one znajdują Stanowiska te wyraźnie pokazują że jest to dyskryminacja gdyż osoba mająca orzeczenie o niepelnosprawności z ZUS otrzymuje wyższą kwotę zasiłku pielęgnacyjnego niż osoba mająca orzeczenie o takiej samej niepelnosprawności tylko że z Powiatowego lub Wojewódzkiego Zespolu ds. orzekania o niepelnosprawności Moze uda się przekazać te stanowiska posłom ze Sejmowej Komisji ds. Petycji aby mieli dodatkowe argumenty podczas rozmów z Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas