Osoby niesłyszące będą mogły prowadzić ciężarowki? Coraz bliżej do tej ustawy
Sejmowa Komisja Ustawodawcza jednomyślnie dopuściła do dalszych prac parlamentarnych poselski projekt ustawy, pozwalającej osobom z niepełnosprawnością słuchu prowadzić samochody ciężarowe.
Jak zaznaczył poseł Sławomir Piechota, przewodniczący sejmowej Komisji Petycji, ustawa powstała w oparciu o petycję pana Mariusza Nowaka.
Prawo jazdy za granicą
Autor petycji uważa, że brakuje przeciwskazań do tego, by osoby niesłyszące czy słabosłyszące nie mogły wyrobić prawa jazdy kategorii C, czyli uprawniającego do kierowania samochodami ciężarowymi o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t (z wyjątkiem autobusu). Daje ono uprawnienie także do kierowania ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym.
Mariusz Nowak argumentuje, że osoby Głuche, jako uważni wzrokowcy, są świetnymi kierowcami i mają predyspozycje do otrzymania prawa jazdy na samochody ciężarowe. Zaznacza, że w krajach Europy Zachodniej i USA osoby niesłyszące mogą takie prawo jazdy otrzymać.
Krzysztof Pater, doradca Komisji ds. Petycji, podkreślił, że proponowany projekt ustawy o kierujących pojazdami nie jest sprzeczny z dyrektywami Komisji Europejskiej. W 10. krajach Europy obowiązują przepisy, które pozwalają osobom niesłyszącym prowadzić ciężarówki.
- Po Europie już jeżdżą głusi kierowcy ciężarówek, którzy wyrobili prawo jazdy w Irlandii czy Wielkiej Brytanii – mówił.
Jak zaznaczono, po Polsce także jeżdżą tacy kierowcy, którzy wyrobili prawo jazdy za granicą.
Będzie kontynuacja prac
Przeciwskazań do nowelizacji ustawy nie widzi także Krzysztof Marciniak, prezes Stowarzyszenia Pomocy Niepełnosprawnym Kierowcom (SPiNKa).
- Od 5 lat prowadzimy w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji szkolenia dla niepełnosprawnych kierowców, także głuchych – powiedział. – Są oni sprawnymi i skutecznymi kierowcami. Pojawiają się obawy, że nie będą oni słyszeli pojazdów uprzywilejowanych. Można zamontować urządzenie na kokpicie, które informuje kierowcę, z której strony jest taki pojazd, coraz częściej jest ono wykorzystywane także przez pełnosprawnych kierowców – dodał.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa popiera tę inicjatywę.
- Jedyną wątpliwością jest droga ustawowa, być może łatwiej byłoby to uregulować rozporządzeniem Ministerstwa Zdrowia – mówił na posiedzeniu Bogdan Oleksiak, dyrektor departamentu transportu drogowego.
Komisja Ustawodawcza jednogłośnie dopuściła projekt do dalszych prac w Sejmie. Planuje się, aby zmiana ta weszła w życie od 1 stycznia 2018 r.
Dodaj odpowiedź na komentarz
Polecamy
Co nowego
- Jak zapewnić płynną realizację programu leczenia SMA?
- Integracja to zawsze byli ludzie
- Nowa perspektywa i szansa na życie dla pacjentów ze stwardnieniem zanikowym bocznym (ALS)
- Nie możemy dłużej czekać! Marszałek Szymon Hołownia apeluje o rozpoczęcie prac nad ustawą o asystencji osobistej
- Wiśnik CUP. To już 10 LAT!
Komentarz