Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

75 proc. osób z niepełnosprawnością bez pracy. Trwa kampania społeczna, by to zmienić

08.09.2017
Autor: Redakcja
Hala dworca. Dziewczyna na wózku siedzi przy stojących na sobie sześcianach z logami akcji i partnerów

Według różnych źródeł, w Polsce może być od 4 do 7 mln osób z niepełnosprawnością. Jedynie 26,8 proc. z nich jest aktywnych zawodowo. „Problemem jest przede wszystkim niska świadomość społeczna, w tym ta wśród pracodawców” – mówi prezes Fundacji Grupy PKP, Katarzyna Kucharek. Aby tę świadomość zmienić, Fundacja uruchomiła projekt WIDZIALNIPEŁNOSPRAWNI.PL. Akcja wchodzi w kolejny etap – kampanii medialnej oraz działań skierowanych wewnątrz spółki.

Od kilku tygodni na dworcach w całej Polsce trwa akcja WIDZIALNIPEŁNOSPRAWNI.PL. Podczas wydarzeń na dworcach Fundacja przekazuje informacje na temat savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością, prowadzi prelekcje dla uczniów oraz za pomocą specjalnej happeningowej konstrukcji pokazuje, że osoby z niepełnosprawnością tak samo czują, kochają i rozumieją, jak osoby pełnosprawne. Ostatni happening odbywa się 8 września na Dworcu Centralnym w Warszawie. Poprzednie miały miejsce na dworcach w Łodzi, Bydgoszczy, Gdyni oraz Krakowie.

Wzory zachowań

- Jest wiele rzeczy, które może zrobić już teraz. O nich także chcemy mówić przy okazji tego projektu – mówi Michał Tarcha, koordynator projektu.

Jako przykłady podaje wzory postępowania wobec osób z niepełnosprawnościami. Jedną z prostych wskazówek jest to, aby nie chwytać osób niewidomych za rękę, a brać je pod ramię w razie konieczności pomocy. Analogicznie nie powinno się dotykać wózka osoby z niepełnosprawnością ruchową, stanowi on bowiem przestrzeń osobistą właściciela.

- Takich zasad jest bardzo dużo. Przybliżamy je podczas naszej akcji – informują organizatorzy.

Podobnie Fundacja chce walczyć z wieloma mitami, które dotyczą osób z niepełnosprawnościami.

- Ten chyba najbardziej bolesny dotyczy opinii, że takie osoby są mniej wartościowe na rynku pracy, mniej inteligentne i skuteczne. To całkowita nieprawda. W czasie projektu będziemy pokazywać, że osoby z niepełnosprawnościami są równie cenne – zapowiada Michał Tarcha.

Pełnosprawni w pracy

Jak mówią organizatorzy akcji, zatrudnianie i integrowanie osób z niepełnosprawnościami z resztą społeczności przynosi wiele korzyści. Do najbardziej widocznych zaliczają się korzyści ekonomiczne dla pracodawców, takie jak możliwość zwolnienia z opłat na PFRON, możliwość uzyskania zwrotu kosztów wyposażenia do 65 tysięcy złotych, czy refundacja do 80 proc. kosztów szkoleń dla osób z niepełnosprawnością. Jak mówią pracownicy Fundacji, instrumentów jest dużo, problemem jest fakt, że wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy z ich istnienia lub nie wie, jak z nich skorzystać.

- Musimy podjąć wspólny wysiłek, aby zintegrować osoby z niepełnosprawnościami. To nasza społeczna odpowiedzialność. Nie ma absolutnie żadnego powodu, aby ci ludzie nie mogli realizować się zawodowo. To kwestia równości szans – mówi Katarzyna Kucharek z Fundacji Grupy PKP.

Według Badań Aktywności Ekonomicznej Ludności, jedynie 26,8 proc. osób z niepełnosprawnością jest aktywnych zawodowo.

- Wiele nam brakuje, aby dojść do pełni europejskich standardów. W Szwecji ten współczynnik wynosi aż 67 proc. – mówi Piotr Czarnota, osoba z niepełnosprawnością współpracująca z Fundacją.

Wykorzystać potencjał

- Środowisko osób z niepełnosprawnościami to miliony osób w naszym kraju, zróżnicowanych tak jak całe społeczeństwo – ze swoimi problemami i z troskami, ale także z pasjami i różnymi zainteresowaniami – mówi Piotr Pawłowski, założyciel i prezes Fundacji Integracja. – W dobie starzejącego się społeczeństwa i niskiego bezrobocia nie możemy sobie pozwolić na wykluczanie nas z rynku pracy i niewykorzystanie naszego potencjału. Dlatego tak ważne są akcje społeczne uwrażliwiające społeczeństwo na niepełnosprawność. Szczególnie warto podkreślić fakt, że te działania realizowane są przez organizacje pozarządowe, takie jak Fundacja Grupy PKP czy Fundacja Integracja. Jednakże w przypadku tego projektu należy zwrócić uwagę na kwestię, która ma kluczowe znaczenie dla osób z niepełnosprawnościami, to znaczy mobilność, swobodne przemieszczanie się.

Happening w Warszawie kończy pierwszą część akcji. Teraz Fundacja Grupy PKP przystępuje do działań medialnych i propagowania informacji na temat korzyści płynących z zatrudnienia osób z niepełnosprawnością, wzorów relacji wobec nich oraz dostosowywania miejsc pracy do ich potrzeb. W kolejnych etapach organizatorzy zapowiadają wewnętrzne szkolenia w ramach Grupy PKP oraz zwiększenie zatrudnienia osób z niepełnosprawnością w jej ramach.

- Chcemy zacząć od siebie i nie tylko pokazać dobre praktyki, ale przede wszystkim je wdrożyć – zapowiada Katarzyna Kucharek, prezes Fundacji.

Komentarz

  • z Życia
    niepełnosprawna
    28.09.2017, 07:48
    Do tematu, nawet wczoraj użyto tego zdania "75 proc. osób z niepełnosprawnością bez pracy" Czy trzeba stale rozdawać nagrody za to ze ktoś robi to co powinien według prawa polskiego , wobec konwencji,? Wczoraj w telewizji oglądam rozdano lodołamacze dla pracodawców, znowu nagrody!!!! ale za co ? A co więcej pokazano produkcja makaronu gryczanego a tam twarze osób niepełnosprawnych ładni precyzyjnie się poruszający , młodzi, lekko chorzy, po raz kolejny nadużycia w orzeczeniach o niepełnosprawności

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas