Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Nowy pomysł: kombatanci będą mogli parkować na „kopertach” bez kart parkingowych

25.07.2017
Autor: Mateusz Różański, fot. Freeimages.com
Biały symbol wózka na niebieskim tle kostki bauma

Osoby posiadające uprawnienia kombatanckie powinni mieć prawo do parkowania na miejscach dla osób z niepełnosprawnością (tzw. kopertach) bez konieczności ubiegania się o kartę parkingową – taki pomysł zaaprobowali członkowie senackiej Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji podczas posiedzenia 25 lipca 2017 r. w sprawie nowego sposobu wydawania kart parkingowych kombatantom.

Pomysł przyznania kart parkingowych kombatantom to efekt pisma, jakie skierował do Senatu Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO) Adam Bodnar, który apelował o przyznanie kart parkingowym wszystkim weteranom z orzeczeniem niepełnosprawności. Pomysł ten spotkał się z jednej strony z aprobatą części członków senackiej Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji, ale też z ostrym sprzeciwem ze strony środowiska osób z niepełnosprawnością i Integracji, której prezes Piotr Pawłowski skierował m.in. do Marszałka Senatu swój protest w tej sprawie.

W toku prac komisji powstał projekt ustawy, która zakładała przyznanie kart parkingowych wszystkim członkom Korpusu Weteranów Walk o Niepodległość Rzeczypospolitej Polskiej. Projekt ten został skierowany do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, które przesłało go z kolei do Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych (BON), który bardzo surowo ocenił ten pomysł.

Równoległe rozwiązanie

Alternatywne rozwiązanie tego problemu zaprezentował podczas posiedzenia komisji 25 lipca 2017 r. przedstawiciel BON Zbigniew Wasiak.

- Czy nie prostsze byłoby nadanie przez szefa Urzędu do spraw Kombatantów specjalnego uprawnienia, które na gruncie prawa polskiego byłoby traktowane tak samo jak karta parkingowa, przy założeniu, że to uprawnienie nie działa poza granicami kraju? – pytał Zbigniew Wasiak. – Nie wymagałoby to tak daleko idących zmian legislacyjnych ani ponownego orzekania i kosztów, które ze względu na brak danych dotyczących liczby osób zainteresowanych jest trudny do oszacowania.

Zdaniem przedstawiciela BON, rozwiązanie polegające na stworzeniu osobnych uprawnień dla osób posiadających status kombatanta byłoby dużo prostsze, szybsze i skuteczniejsze. Choćby dlatego, że nie wymagałoby to zmiany Ustawy o rehabilitacji, a jedynie modyfikacji w Ustawie o ruchu drogowym.

Senatorowie: kombatantów jest mało, choć... nie wiadomo, ilu

Podobnego zdania są członkowie senackiej komisji, którzy podjęli decyzję o odrzuceniu dotychczasowo projektu zmian dotyczących kart parkingowych. Zamiast tego, skierowali do Biura Legislacyjnego Senatu prośbę o przygotowanie projektu ustawy, która dałaby kombatantom możliwość parkowania na tzw. kopertach bez konieczności posiadania kart parkingowych.

Senatorowie uznali, że ze względu na niewielką i wciąż malejącą liczbę kombatantów to rozwiązanie będzie dużo prostsze i tańsze niż zmiana przepisów dotyczących kart parkingowych. Uczestnicy posiedzenia komisji nie dysponowali jednak konkretną liczbą osób, które będą mogły parkować na „kopertach” po ewentualnym wejściu w życie zmian.

Nowy projekt ustawy ma być gotowy już po wakacjach i wtedy zajmie się nim Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji.


Według informacji Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, kart parkingowych w Polsce według stanu na 14 lipca 2017 r. jest 420 tys. 311, z czego ok. 3 tys. to karty przyznane placówkom.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • winni posiadac-zezwolenia!!
    bk
    20.08.2017, 19:41
    powinni otrzymac specjane zezwolenia...
    odpowiedz na komentarz
  • ciecie
    Stefan
    31.07.2017, 17:29
    Jak mozna przyznawac jeszcze okupantom dodatki,niech dadza im panstwa w ktorym byli najemnikami.ALE NIE W POLSCE!!!!!!!
    odpowiedz na komentarz
  • kombatanci będą ogli parkować bez karty niebieskiej
    bert
    30.07.2017, 13:45
    A to dopiero bedą zajęte koperty- nebiebieskie bo kto sprawdzi że on jest kombatantem wojennym? a niepełno sprawny gdzie ma parkować??no to myślę tak dla kombatantow zrobić kolor biały z napisem Kb w kolorze czerwonym?i będzie O.K
    odpowiedz na komentarz
  • skandal
    bk
    29.07.2017, 11:00
    mam na ulicy weterana pelnosprawnego!
    odpowiedz na komentarz
  • bezprawie i dyskryminacja osób niepełnosprawnych
    osoba niepełnosprawna
    28.07.2017, 12:46
    Władza po raz kolejny próbuje obejść prawo. Znów będą równi i równiejsi, a osoby naprawdę niepełnosprawne po raz kolejny dyskryminowane. Jeśli kombatant ma problemy z poruszaniem się, przecież może wyrobić sobie orzeczenie i kartę parkingową.
    odpowiedz na komentarz
  • Prawdziwy problem "na wózku" ma 100 % racji
    orzeszek
    28.07.2017, 00:16
    "...przy założeniu, że to uprawnienie nie działa poza granicami kraju? – pytał Zbigniew Wasiak" i słusznie Panie Wasiak Niemiec, Belg czy Szwed pękł by ze śmiechu widząc legitymację sprawnego kombatanta uprawniającą do koperty. Ponadto może KE Unii zjjęła by się tym problemem np. Timmermamans zamiast sądami, ostatecznie to karta unijna. W 100% zgadzam się z wpisem "na wózku" drogi kolego NIKT NIE KONTROLUJE wydawania kart. Są orzecznicy, którzy wydają karty prawidłowo ok. 5 % orzekanych, są tacy, którzy dają wszystkim. WZOoN-y nie mają statystyk kto ile wydaje kart, idzie do wspólnego wora wiedzą tylko ile wydano. A takie statystyki były by bardzo ciekawe. W mim mieście jest orzecznik wydający karty orzekanym bez niedowładów, zaników porażeń nie korzystająych ze sprzętu ortopedycznego i wspomagającego - wytarczy MRI z przepukliną i powiedzieć, że boli. A to na komisjach mówią wszyscy
    odpowiedz na komentarz
  • Dodatkowo przywilejach dla Korpusu Weteranów Walk o Niepodległość
    Borzoi
    27.07.2017, 21:15
    Szef Urzędu ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych Jan S. Ciechanowski podał senatorom. W kwestii żołnierzy-górników - Ze statystyk wynika, że to środowisko liczy ok. 30 tys. osób i ponad 18 tys. wdów po górnikach a ponadto jest ich ok. 70 tys. oraz ofiar represji, których jest ok. 60 tys. - To niech senatorowie nie twierdzą, że tych osób (pewnie zasłużonych) jest mało i nie wiedzą ile. Weterani korzystają poza kolejnością ze świadczeń opieki zdrowotnej i usług farmaceutycznych. Poza tym przeznacza się ponad 17 mln zł - koszt przyznania tzw. dodatku kompensacyjnego dla wdów, koszt zniżek komunikacyjnych - ok. 4 mln zł, co łącznie daje ok. 30 mln. Kombatanci i ofiary represji otrzymują dodatki kombatanckie w wysokości ok. 400 zł, (a osoby niepełnosprawne "znaczny" 153 zł) są również objęci możliwością skorzystania z zapomóg przyznawanych przez kierownika Urzędu. To kwota ok. 10 mln rocznie. Darmowe przejazdy komunikacją to koszt ok. 10 mln zł. Jeżeli chodzi o bezpłatne leki szacuje się, że przyznanie ich tylko kombatantom, którzy nie mają uprawnień, to ok. 126 mln zł - powiedział szef Urzędu. Świadczenia z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej nie będą mogły być udzielane później niż 7 dni roboczych od dnia zgłoszenia. Uregulowano też kwestię ryczałtu energetycznego dla kombatantów. Podczas debaty senator Jan M. Jackowski (PiS) zgłosił poprawkę zakładającą bezpłatne przejazdy dla objętych ustawą. - Mam nadzieję, że Rzeczpospolitą stać na to, by w ten sposób uhonorować ludzi u schyłku życia, którzy postawą i życiem przyczynili się do tego, że żyjemy w wolnej Polsce - zaznaczył Pan Jackowski.
    odpowiedz na komentarz
  • Co pomysł to lepszy
    Borzoi
    27.07.2017, 20:53
    Pan Adam Bodnar, apelował o przyznanie kart parkingowym wszystkim weteranom z orzeczeniem niepełnosprawności. A nie zdrowym. Jeżeli jest potrzeba stworzenia miejsc parkingowych dla Korpusu Weteranów Walk o Niepodległość Rzeczypospolitej Polskiej to stworzyć takie miejsca parkingowe jak stworzono dla matek z małymi dziećmi. Do parkowania na miejscach parkingowych dla niepełnosprawnych wymagane jest stosowne orzeczenie. Jeżeli weteran ma takie nikt mu tego nie zabroni. A może prościej będzie znowu wezwać niepełnosprawnych i zabrać karty jeżeli nie są weteranami. Czuję, że rozwiązanie pójdzie w tym kierunku. Wiem, że wielu naszych parlamentarzystów ma nie wysokie wykształcenie ale czytać chyba potrafią (chociaż, czasami mam wątpliwości) Senatorowie twierdzą, że: kombatantów jest mało, choć... nie wiadomo, ilu - to jak się nie wie ilu to się nie mówi takich rzeczy. Wynika z tego również, że wiedzą to nasi senatorowie też nie grzeszą. Jest wydanych 420 tys. 311 kart parkingowych, z czego ok. 3 tys. to karty przyznane placówkom (i dobrze) a drugie tyle dostaną weterani, kombatanci i placówki ich obsługujące. Kart nie będą musieli posiadać. No więc każdy kto tylko będzie chciał zaparkuje bo nikt nikogo nie będzie sprawdzał jak dotychczas. Miejsca parkingowe są dla niepełnosprawnych z obniżoną zdolnością poruszania się. Ciekawe czy weterana po kielichu też będzie można zaliczyć do tej grupy. To mógł wymyślić tylko chory na głowę durnowatej babci wnuczek. Jeżeli ma to być zrównanie uprawnień to osobom niepełnosprawnym przyznać uprawnienia i ryczałty weteranów http://www.kombatanci.gov.pl/pl/uprawnienia/wykaz-uprawnie%C5%84.html
    odpowiedz na komentarz
  • NIE NIE NIE !!!!!!
    Paweł
    27.07.2017, 18:53
    NIE I JESZCZE RAZ NIE !!!!!! Może niech się pomysłodawcy takich przywilejów zajmą tym żeby pomalowane zostały wg obowiązujących przepisów wszystkie istniejące już miejsca parkingowe dla ON "koperty" Sam osobiście tego nie potrzebuję ale wiem że niebieskie koperty dużo bardziej rzucające się w oczy i bardzo to ułatwia poruszanie się samochodem jeśli nie wie się czy w ogóle w pobliżu gdzie chcemy zaparkować jest takie miejsce z którego chcielibyśmy skorzystać. Przepis z pomalowaniem "kopert" na niebiesko THE BEST !!!! szacun dla pomysłodawcy i wydanie rozporządzenia.
    odpowiedz na komentarz
  • Karta
    Kinia
    27.07.2017, 09:57
    Zastanawiam się jak to jest kombatant będzie mógł parkować bez karty a osoba poruszająca się na wózku musi starać sie o karte którą dostanie na dwa lata a potem ponownie musi żebrać by dano jej nową kartę za którą ponownie musi zapłacić. Teraz co drugi olak będzie kombatantem i bedzie parkował na kopertach. A niepełnosprawny na wózku bedzie parkował na normalnych miejscach. Jak wyjdzie np z zakupów czy od lekarza a przy jego samochodzie będzie stał następny samochód i wózkiem nie podjedzie to bedzie dzwonił na policję by przyjechali i wyjechali z miejsca parkingowego by mógł wsiąść do auta.
    odpowiedz na komentarz
  • Prawdziwy problem
    Na wózku
    27.07.2017, 01:15
    Prawdziwym problemem nie są Kombatanci, tych prawdziwych zapewne nie jest wielu, prawdziwy problem to brak kontroli przy wydawaniu kart parkingowych, i później, przy korzystaniu z miejsc parkingowych. Kto kontroluje prawidłowość wydania karty?? Kto kontroluje prawidłowość zajęcia miejsca parkingowego?? Ja nie spotkałem NIGDY patrolu Policji, Straży Miejskiej czy nawet służb w strefach płatnego parkowania które by kontrolowały zasadność zajęcia miejsca parkingowego dla osoby niepełnosprawnej. Wg mnie właśnie tutaj jest problem całej rewolucji z kartami, niech kart będzie i 4 razy mniej niż teraz, ale bez kontroli nie ma szans na zwolnienie miejsc. Jestem bardzo ciekawy jak wygląda statystyka mandatów, pouczeń itp. za nieuprawnione zajęcie miejsca parkingowego i z jakiego źródła Policja/Straż Miejska uzyskała informację o wykroczeniu. Myślę że większość interwencji jest na wniosek "osoby postronnej", tak jak są prowadzone akcje typu "trzeźwy poranek" tak samo warto wprowadzić akcję "uwolnij kopertę" - tylko z Policją, tak na pieszo.
    odpowiedz na komentarz
  • Mowy nie ma!
    dorica
    26.07.2017, 21:15
    i kropka. Miejsca parkingowe są dla osob z obniżoną sprawność ruchową a i tak nie ma wielu tych miejsc i czesto są zajmowane przez osoby bez uprawnień efekt: osoba z wózkiem inwalidzkim nie ma gdzie zaparkować żeby wózek wypakować z auta tak żeby jak wróci mogła otworzyć drzwi i zmieścić się między samochodami by móc wsiąść z powrotem do auta i odejechać. Taki pomysł spowoduje nadużywanie, wszyscy będą kombatantami!
    odpowiedz na komentarz
  • To jakiś żart!?
    05-R
    26.07.2017, 20:33
    Aż trudno uwierzyć co się dzieje z polskim prawem, te propozycje są niedorzeczne nie można pozwolić na takie chore przepisy. Cały sens kart parkingowych dla niepełnosprawnych zostanie wypaczony, owszem jeśli kombatant jest osobą niepełnosprawną i ma orzeczenie, oraz posiada takową kartę to niech sobie parkuje, ale nie w innym przypadku. S K A N D A L !!!!
    odpowiedz na komentarz
  • W żadnym wypadku.
    ON.
    26.07.2017, 13:35
    Jeżeli kombatant jest ON. i ma uprawnienia do karty to niech sobie parkuje.Osobę niepełnosprawną kosztuje dużo wysiłku i często poniżania aby otrzymać kartę parkingową,Nic dziwnego że pomysł ten popiera Rzecznik praw obywatelskich wybrany przez poprzednią ekipę rządzącą ale żeby komisja Senacka to popierała to niewiarygodne.To jest lekceważenie i poniżanie osób niepełnosprawnych.
    odpowiedz na komentarz
  • Karty parkingowe kombatantów.
    Polak
    26.07.2017, 11:40
    Nie jestem za tym przywilejemdla tej grupy. Ta grupa juz ma i tak wiele praw o których niepełnosprawni nawet nie marzą, a kto tam bedzie parkował, kombatant wojskowy, policjant, a moze strażak.Wielu osobą niepełnosprawnym odebrano ten przywilej, a tutaj chce sie go rozszerzać. Co jest grane w tym Państwie?
    odpowiedz na komentarz
  • nie
    tetraplegik
    26.07.2017, 11:35
    też się nie zgadzam ,znam osobiście takich ,, kombatantów,, co zostawiają auto na kopercie i idą na nogach na drugi koniec miasta
    odpowiedz na komentarz
  • skandal
    niepełnosprawna
    26.07.2017, 10:06
    skandal,skandal i tyle w tym temacie. W dalekim poważaniu macie osoby ciężko sparaliżowane, po udarach, zawałach, nowotwór który odebrał możliwość chodzenia, parkinson... te choroby wymagają weryfikacji czy przyznać im kartę parkingową, baaa, zmienili co 5 lat się tłumaczyć czy przyszedł cud. Natomiast jaki związek ma padaczka, chore uszy, cukrzyca, i inne lekkie choroby na które to dzieci i młodzież dostaje uprawnienie do karty parkingowej. Skandalem będzie jeśli kombatant będzie miał większe pozwolenia niż bardzo ciężko chory człowiek. DOPIESZĘ TUTAJ, po jaki czort chcecie wprowadzić ,aby rodziły się i żyły dzieci-roślinki a potem dorośli-roślinki (ustawa za życiem) , jeśli już teraz nie umiecie pomóc obecnym ciężko chorym ludziom?
    odpowiedz na komentarz
  • karta parkingowa
    Jarek
    26.07.2017, 08:17
    Jakieś idiotyzmy. - łamanie prawa. To jakby danie uprawnień kombatanckich z klucza osobom niepełnosprawnym w stopniu znacznym (umiarkowanym także?) Może po prosu trzeba zrobić dodatkowe miejsce dla kombatantów tam gdzie się da to zrobić ? Na temat orzekania kart z klucza o niepełnosprawności pisałem wiele i grochem o ścianę. Karta powinna komuś do czegoś służyć i na tej podstawie powinno być orzeczenie. Ile osób niepełnosprawnych jej bardzo potrzebuje a przepisy nie pozwalają wydać karty - codzienne parkowanie na zabiegi rehabilitacyjne, leczenie, do wykonywania pracy przez osoby niepełnosprawne
    odpowiedz na komentarz
  • Orzecznictwo
    Adam
    25.07.2017, 22:08
    Jestem osobą niepełnosprawną. Poruszam się na wózku. Posiadam kartę parkingową. Jestem za wprowadzeniem tego przywileju. Jestem w stanie zaparkować na innym miejscu lub po prostu tego miejsca ustąpić tym osobom z wyrazami ogromnego szacunku. Pozdrawiam
    odpowiedz na komentarz
  • Zwykłe chamstwo i bezczelność?
    zqkla
    25.07.2017, 18:49
    Chorym ludziom z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności pozabierali karty parkingowe żeby je teraz dać ludziom zdrowym, to już jest zwykłe chamstwo i bezczelność.
    odpowiedz na komentarz
  • SPRAWIEDLIWOSC
    N
    25.07.2017, 16:33
    I to jest równość wobec prawa, zawsze tak było i będzie, że są równi i równiejsi . Jako mówią bogaci, prawo jest dla biedaków żeby się nie pozabijali.
    odpowiedz na komentarz
  • Nowy pomysł: kombatanci będą mogli parkować na „kopertach” bez kart parkingowych
    niepełnosprawny
    25.07.2017, 15:07
    Coś mi się wydaje, że niektóry mają nierówno pod sufitem skoro pojawiają się takie pomysły. Szkoda, że osoby niepełnosprawne posiadające wcześniej stosowne orzeczenia musiały po zmianie przepisów orzekać się ponownie ab udowodnić, że posiadanie karty parkingowej w ich przypadku jest stosowne a kombatanci to ak z automatu otrzymać przywilej korzystania z kopert. Czy wszyscy kombatanci są niesprawni ruchowo? Ilu jest kombatantów? Ile z tych osób zostało kombatantem z tzw. przypadku? Jak będą kontrolowane samochody kombatantów bez kart parkingowych? Stanowczo NIE ZGADZAM SIĘ NA TO.
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Wspierają nas