Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Opiekun powinien mieć różne możliwości – uważa Krzysztof Michałkiewicz, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych

24.07.2017
Autor: tp, fot. sxc.hu
kierunkowskaz - strzałki pokazujące kierunek w lewo i w prawo

„Warto dyskutować o tym, czy osoba, która pobiera świadczenie, ponieważ zrezygnowała z pracy by opiekować się dzieckiem, powinna mieć różne możliwości. Choćby po to, żeby nie stracić kontaktu z zawodem lub móc realizować się także w inny sposób, niż tylko zajmując się niepełnosprawnym członkiem rodziny” – powiedział Krzysztof Michałkiewicz, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, w wywiadzie dla portalu Niepelnosprawni.pl.

Jeszcze w tym tygodniu na naszym portalu opublikujemy obszerną rozmowę z Krzysztofem Michałkiewiczem, Pełnomocnikiem Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych. Poniżej zamieszczamy fragment dotyczący możliwości łączenia aktywności zawodowej z pobieraniem świadczenia z tytułu opieki nad dzieckiem lub dorosłą osobą z niepełnosprawnością.


Piotr Pawłowski, Tomasz Przybyszewski: W lipcu w ramach Programu „Za życiem” weszły pewne rozwiązania. Opiekunowie osób z niepełnosprawnością doceniają to, że się je z nimi konsultowało, natomiast różne są opinie co do samych propozycji. Kontrowersje wzbudza choćby model wsparcia zawodowego opiekunów, który nie dotyczy osób pobierających świadczenie pielęgnacyjne z tytułu opieki. Czy ten element jest do zmiany?

Krzysztof Michałkiewicz: Rzeczywiście, dyskutujemy o tym, jak powinny wyglądać konkretne rozwiązania, jak je wdrażać, by były najbardziej użyteczne dla środowiska osób z niepełnosprawnością. Wiem, że moja obecność podczas konsultacji regionalnych jest bardzo ważna, że osoby z niepełnosprawnością, ich rodzice czy opiekunowie, a także specjaliści zajmujący się ich wspieraniem doceniają to, że ktoś do nich przyjechał, interesuje się ich sprawami. Rozmawiamy więc z nimi także o tym, czy i jak Program „Za życiem” powinien być aktualizowany, poprawiany, zmieniany. Zgodzę się, że na pewno wspomniane rozwiązania nie są na miarę wszystkich potrzeb oraz naszych ambicji, natomiast to jest zawsze pewien kompromis między tym, co chcemy, a tym, co jest możliwe. Uważamy jednak, że czas w niepełnosprawności odgrywa dużą rolę. Pewnych rzeczy nie można odkładać na później. Jeżeli matka w trudnej ciąży nie otrzyma diagnozy czy wsparcia w odpowiednim momencie, to potem już będzie za późno. Jeżeli dziecko z niepełnosprawnością tuż po urodzeniu nie zostanie objęte interwencją medyczną, rehabilitacją, wczesnym wspomaganiem rozwoju, to później nie da się tego nadrobić. Jeżeli ktoś ulegnie wypadkowi i będziemy czekać rok, aż skończy mu się świadczenie rehabilitacyjne z ZUS, aż go orzekną, dostanie rentę i dopiero wtedy zafundujemy mu rehabilitację, to ten rok zostanie zmarnowany. Staramy się więc działać szybko, licząc na to, że będzie szansa później coś zmienić, poszerzyć lub poprawić.

Tak samo będzie z możliwością łączenia zarobkowania ze świadczeniem pielęgnacyjnym lub specjalnym zasiłkiem opiekuńczym?

Założyliśmy, że dziecko czy osoba z niepełnosprawnością wpływa na funkcjonowanie całej rodziny. Nie jest tak, że opieką zajmuje się tylko matka albo tylko ojciec, lecz także inni członkowie rodziny. Uważaliśmy więc, że warto ułatwić im funkcjonowanie na rynku pracy poprzez bardziej elastyczny czas pracy, telepracę, pomoc w uruchomieniu działalności gospodarczej. Natomiast zgadzam się, że warto dyskutować o tym, czy osoba, która pobiera świadczenie, ponieważ zrezygnowała z pracy by opiekować się dzieckiem, powinna mieć różne możliwości. Choćby po to, żeby nie stracić kontaktu z zawodem lub móc realizować się także w inny sposób, niż tylko zajmując się niepełnosprawnym członkiem rodziny. Problem jest zgłaszany i zapewniam, że go dostrzegamy.


Cała rozmowa z Krzysztofem Michałkiewiczem, Pełnomocnikiem Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, jeszcze w tym tygodniu na naszym portalu!

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • Panie Michałkiewicz
    Krystyna
    28.07.2017, 14:14
    Pan Michałkiewicz jako pełnomocnik On jest zobowiązany do dostrzegania problemów wszystkich ON ,ale na miłość Boską czy Panwie jaka jest różnica między dorosłą ON , niepełnosprawnym dzieckiem ( małym jeszcze ) ,czy Pan wie jaka jest różnica między ON chodzącą ,a całkowicie bezwładną ,którą trzeba wykapać ,nakarmić ,ogolić ,zmienić pampersa ? Czy Pan wie przez jakie piekło przechodziły matki na EWK ,które musiały pracować 20lat i jednocześnie opiekować się bardzo chorym dzieckiem . One często tak tyrały przez przez długie lata ( nie przez rok czy nawet 5 lat ) i teraz rząd zadbał o wszystkich tylko nie o emerytki ewk . Proszę pamiętać ,że te matki mimo ,że one niby zdrowe też są pozamykane w mieszkaniach . One nie chodzą ze swoimi dziećmi na różne imprezy ,spotkania integracyjne czy wycieczki . Do nich nikt nie dopłaca . Jak można tak poniżać ludzi tylko dlatego ,że w zastępstwie państwa opiekują się dorosłymi ON . Koszt w zakładzie to ok 4000 zł ,a matki na ewk mają żyć 854 zł emerytury . Kto w końcu zauważy ,że jako emeryci mamy prawo dorabiać ( jak każdy emeryt ) ,ale nie możemy z powodu opieki nad ON. Proszę w końcu dostrzec ciężką sytuację emerytów .
    odpowiedz na komentarz
  • Podjęcie pracy przez podopiecznego oznacza odebranie świadczenia opiekunowi?
    Ol
    27.07.2017, 22:30
    Przed chwilą przeczytałam artykuł na tym portalu pod wyżej wymienionym tytułem i ręce mi opadły :) Okazuje się, że opiekunowie nie tylko chcą legalnie dorabiać do świadczenia pielęgnacyjnego 1406 zł ale również chcą też aby nie zawieszano im tego świadczenia , gdy ich podopieczny pójdzie do pracy. Czy pan pełnomocnik nie widzi w tym nic złego? nieuczciwego?
    odpowiedz na komentarz
  • Ktoś walczy o swoje interesy za wszelką cenę!
    nie wierzę
    27.07.2017, 22:20
    Jeżeli opiekun zdecydował się na zrezygnowanie z pracy w zamian za świadczenie pielęgnacyjne i tym samym opiekę nad swoim dzieckiem czy też DDN to znaczy, że dokonał wyboru i nikt go do tego nie zmuszał. Ale jeżeli chce pracować, to niech zrezygnuje ze świadczenia. Widocznie skoro ma możliwości zarobkowania, czas na to, siły i chęci to jest jednoznaczne z tym, że ma pomoc i nie najgorzej sobie radzi. Marka dzieci leżących, karmiących, przewijanych - może tylko pomarzyć o pracy! jest to bardzo niesprawiedliwe. Niepełnosprawnym zabierane są renty jak im zarobek przekroczy tym czasem opiekunowie pobierający tak wysoki zasiłek pielęgnacyjny żądają możliwości pracy - zarabiania pieniędzy????
    odpowiedz na komentarz
  • RZĄD WRAZB.SZYDLO OBECYWALI ZERO POMOCY LUDZI POSZKODOWANYCH LOS?
    inwalida 1 grupy glodny
    27.07.2017, 15:42
    WAZNA PESLA DO RZECZIKA RZADU KIEDY INTERWENOWAL ZE GLODUJA KLEPIA NEDZE i BIEDE . UPLYNEL :PONAD 2 iata POLTYCOW PiS CO ZROBILI WRAZ p.SZYDLO RZUCILI WIELKIE WALORYZACJE JAK ZOSTALY POLECENIA R.P.O. UNIJNE W?W PODPiSAL SAM BONI SOBIE WIELKIE WALORYZACJE DIET I NAGROD INNE DOCHODY BORA TYLK NIE WIDZA NROD KLEPIE NEDZE I UBUSTWO DBAJA SWOJE NIGDY LOS NARODU TO TOLERUJE SAM OJCEC NARODU SLOWA ZLOTE CZASY BRAKUJA DWASLOWA NEDZY I BIEDY TAK CHAMOWATO POLITYCY PiS DBAJA LOS NAJBIEDNIESZYCH TYLKO CALKOWICE ZAPOMNIELI LOSIE RZUCAJAC IM OCHLAPY GROSZOWE SOBIE GRUBE TYSIĄCEKIEDY PELNOMICIK ZWROCIL :PISMIE p SZYDLO WCALE CALY RZAD i POLITYCY ZAPOMNIELI KTOICH WYBRAL OKLAMANY NAROD JEST WIELKI CZLOWEK L KACZYSKI ŻONA ROZMA@ALI NARODEM POPRAWIL STOPE GODNEGO RZYCIA EMERYTURZE TERAZ RZYJA BIEDZIE CALEJ UNI?
    odpowiedz na komentarz
  • Skala niesamodzielności do ŚP
    Matka ON
    24.07.2017, 21:00
    O czym tu dyskutować ,...jak Krzysztof Michałkiewicz, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych nie widział dzieci w śpiączkach ,nie widział respirowanych nie widział leżących ,karmionych i przewijanych mimo że są już pełnoletnie .Pan Michałakiewicz jest zapraszany do ośrodków prowadzonych przez stowarzyszenia a tam dzieci radosne ,mówiące ,śpiewające a matki mają 8 godz dzienne z głowy .Tam w ośrodku nie zobaczy pokoiku przypominającego salę intensywnej opieki bo tam tych dzieci NIE MA !!!!!! Więc zanim pan Michłkiewicz da cztery srebrniki i możliwość dorobienia musi w końcu odwiedzać domy w których te roślinki są uwiezione a z nimi ich zmęczone matki .
    odpowiedz na komentarz
  • Ok.
    Terka
    24.07.2017, 16:01
    Podoba mi się kierunek pomocy, jaki Pan zasada w swoich działaniach.
    odpowiedz na komentarz
  • Świadczenie opiekuńcze.
    Ela
    24.07.2017, 12:54
    Mam niepełnosprawnego syna który choruje na sfizofrenię, przez lata pracowałam i godziłam opiekę nad synem z pracą. W 2016 roku zrezygnowałam z pracy z uwagi na to że syn otrzymał mieszkanie i pomagałam mu w usamodzielnieniu się, w samodzielnej egzystencji i tak przez rok korzystałam z zasiłku na syna. Po roku syn usamodzielnił się i nawet otrzymał orzeczenie o stopniu umiarkowanym to dal mnie duże szczęście i radość po latach zmagania się z jego chorobą, nie jest zdrowy leczy się cały czas i ma teraz stopień umiarkowany 02-P. Ale ja zostałam ukarana przez to że opiekowałam się synem przez ten rok i dalej mu pomagam tylko po 35-latach pracy nawet nie mogę otrzymać zasiłku z urzędu pracy bo według prawa i ustawy nie należy i się tylko syn musiałby umrzeć żeby otrzymać zasiłek i ewentualnie świadczenie przedemerytalne. Dla mnie to nie sprawiedliwe przez ponad 10 - lat w zmaganiu się z chorobą syna nic mi się nie należy, chociaż już sama nie mam tez zdrowia. Mam 56 lat i 35 lat pracy ale cóż z tego..
    odpowiedz na komentarz
  • z art:
    niepełnosprawna
    24.07.2017, 12:29
    cyta z art:"Natomiast zgadzam się, że warto dyskutować o tym, czy osoba, która pobiera świadczenie, ponieważ zrezygnowała z pracy by opiekować się dzieckiem, powinna mieć różne możliwości. Choćby po to, żeby nie stracić kontaktu z zawodem lub móc realizować się także w inny sposób, niż tylko zajmując się niepełnosprawnym członkiem rodziny. " OPOWIEDŹ: co jeszcze głupiego wymyślicie i kto na to będzie pracował? BO TAK: rozadać 500+, dać świadczenie pielęgnacyjne w wysokości ponad 1400zł netto dla rodzica który ma lekko chore dziecko z orzeczeniem umiarkowany(co najmniej bo dzieciom dają wysoko), pozwolić mu pracować czyli już nie potrzeba opieki całodobowej, a tymczasem osoby ciężko chore po 30r.ż zachorowanie na wózkach sparaliżowani, po udarach po ... mają zapierniczać do pracy bo nie dostaną godziwej renty, bo niektórzy w wyniku splotu zdarzeń dziura w okresie składkowym a jednocześnie wypadek -nie maja renty wcale i dostają dyskryminacyjny zasiłek pielęgnacyjny wysokości 153 zł. Piotrze Pawłowski wzywam, więcej spojrzenia na otaczającą prawdę o życiu niepełnosprawnych. Robi Pan programy, wywiady, pisze artykuły, spotyka się z posłami w Sejmie, dlaczego ?na litość ! nie widzi Pan spraw grupy średniej i ciężej chorych od dla przykładu dzieci i młodzieży którą ciągle rozpieszczacie!
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Wspierają nas