Będą windy na peronach dworca Gdańsk Główny
Dwa perony stacji Gdańsk Główny przejdą kompleksową przebudowę, zostaną wyposażone m.in. w windy i ruchome schody. Modernizacja czeka także przejścia podziemne prowadzące do peronów. Prace zlecone przez PKP PLK, warte 62 mln zł, ruszą we wrześniu br. i zakończą się 2020 r.
O szczegółach planowanej inwestycji poinformowano w poniedziałek, 3 lipca 2017 r., na konferencji prasowej zorganizowanej na terenie gdańskiej stacji. Dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji Regionu Północnego PKP Polskie Linie Kolejowe, Andrzej Krawczyński poinformował, że w ramach robót oba perony przeznaczone do obsługi ruchu dalekobieżnego zostaną m.in. podwyższone, co ma ułatwić pasażerom wsiadanie do i wysiadanie z pociągów.
Platformy mają zyskać antypoślizgową, wykonaną z granitu, nawierzchnię. Renowację przejdą też wiaty. Mają one zachować swój dotychczasowy historyczny wygląd, a zakres prac nad ich odnową został skonsultowany z konserwatorem zabytków. Na peronach pojawią się też nowe ławki, oświetlenie, tablice i gabloty informacyjne oraz zegary.
Stacja w pełni dostosowana
Modernizacja obejmie też oba przejścia podziemne prowadzące na perony: przejście łączące budynek dworca z peronami dalekobieżnymi oraz tunel prowadzący na perony i zarazem łączący ulicę Podwale Grodzkie z ul. 3 Maja.
Pojawią się tutaj cztery windy oraz schody ruchome (także cztery komplety), co ma m.in. zapewnić dostęp do peronów osobom z niepełnosprawnością i innym pasażerom mającym kłopoty z poruszaniem się. Stacja będzie w pełni dostosowana do obsługi osób o ograniczonej mobilności – zapewniono na konferencji.
Jak poinformowano, przetarg na realizację robót wygrało Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Andrzej Krawczyński wyjaśnił, że prace mają ruszyć w pierwszych dniach września br. i będą one prowadzone „na żywym organizmie”, czyli bez zamykania stacji. Prace mają potrwać 31 miesięcy, a ich zakończenie przewidziane jest na styczeń 2020 r.
Andrzej Krawczyński poinformował też, że przedsięwzięcie będzie współfinansowane w 85 proc. ze środków Unii Europejskiej, a konkretnie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Unia pomaga
Obecny na konferencji sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, Kazimierz Smoliński przypomniał, że wielkość nakładów na inwestycje w polskie koleje w trwającej właśnie perspektywie budżetowej UE przekroczył już 11 mld zł.
Minister Smoliński przypomniał, że prawie 10 proc. tej sumy to inwestycje planowane w województwie pomorskim, a największą z nich będzie – wyceniona na ok. 1,6 mld zł, modernizacja linii kolejowej Gdynia- Kościerzyna- Bydgoszcz.
- Ta inwestycje powinna poprawić przede wszystkim dostępność do portu w Gdyni – zaznaczył Kazimierz Smoliński.
Będzie gruntowna modernizacja
W lutym br. PKP PLK poinformowały, że jeszcze w tym roku chcą rozpocząć gruntowną modernizację zabytkowego budynku dworca Gdańsk Główny. Planowane jest m.in. odtworzenie historycznego wyglądu holu głównego i dostosowanie budynku do potrzeb osób z niepełnosprawnością. W ramach modernizacji gruntownie przebudowane zostanie wnętrze obiektu. Wymienione mają być wszystkie instalacje oraz okna i drzwi, odnowiona elewacja oraz uporządkowany teren przyległy. Projekt przewiduje m.in. utworzenie nowego tunelu podziemnego, który połączy istniejące przejścia na perony z przystankami tramwajowymi i przejściem pod ulicą Podwale Grodzkie.
PKP PLK zakłada, że inwestycja zostanie dofinansowana z funduszy unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, a także ze środków własnych spółki i budżetu państwa.
Budynek dworca w Gdańsku będzie modernizowany w tym samym czasie, co perony i przejścia podziemne na stacji.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Zaproszenie na finisaż wystawy i spotkanie autorskie
- Ostatni moment na wybór Sportowca Roku w Plebiscycie #Guttmanny2024! Głosowanie tylko do środy!
- III Wawerski Dzień Osób z Niepełnosprawnościami
- Dorabiasz do świadczenia z ZUS-u? Dowiedz się jak zrobić to bezpiecznie
- Immunoterapie wysokiej skuteczności od początku choroby – czy to już obowiązujący standard postępowania w SM?
Dodaj komentarz