Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

PFRON planuje zmiany dotyczące wspierania zatrudnienia

07.12.2009
Autor: PAP. Fot.: Piotr Stanisławski

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych planuje w przyszłości wyłączenie osób z najlżejszą niepełnosprawnością z systemu wspierania zatrudnienia. Oznacza to brak dopłat dla zatrudniających takie osoby pracodawców; w zamian większe środki mają dostać samorządy.

Praca przy linii produkcyjnejO planach funduszu poinformował w piątek w Katowicach jego prezes, Wojciech Skiba. Uczestniczył on w zorganizowanym przez śląski oddział PFRON spotkaniu z okazji obchodzonego w czwartek Światowego Dnia Osób Niepełnosprawnych.

Powodem planowanego wyłączenia grupy osób z najlżejszą niepełnosprawnością z dofinansowania PFRON są rosnące koszty wspierania zatrudnienia niepełnosprawnych przez fundusz.

- Zmienia się mentalność pracodawców. Przyjmowanie do pracy osób niepełnosprawnych nie spotyka się, jak kiedyś, z niechęcią, ale staje się zaszczytem świadczącym o nowoczesnym podejściu do zatrudnienia pracowników. Niesie to jednak wzrost wydatków z budżetu PFRON - tłumaczył Skiba.

Jego zdaniem, pieniądze zaoszczędzone na dofinansowaniu miejsc pracy osób, których niepełnosprawność "nie jest dostrzegalna ani wizualnie, ani w pracy", będą mogły zasilić realizowane przez samorządy działania na rzecz osób z niepełnosprawnością. Być może stanie się tak już w 2011 roku.

Obecny na spotkaniu doradca pełnomocnika rządu ds. niepełnosprawnych Bartłomiej Piotrowski zaznaczył, że po trzech kwartałach tego roku liczba osób, których zatrudnienie dofinansowuje PFRON, powiększyła się o 20 proc. To największy wzrost od momentu wdrożenia systemu dopłat. Piotrowski przypomniał jednak, że w tym czasie nie zwiększył się budżet funduszu.

Prezes Skiba przyznał, że taka sytuacja powoduje zmniejszenie puli środków, które fundusz będzie mógł przeznaczyć w przyszłym roku na projekty organizacji pozarządowych. Zaznaczył jednak, że obecne przepisy, zakładające przyznawanie dotacji w ramach konkursów, dają małym organizacjom gwarancję przebicia się ze swoimi pomysłami na pomoc osobom z niepełnosprawnością.

- Ze zmian w przepisach nie byli zadowoleni głównie przedstawiciele dużych organizacji, które dysponują znanymi twarzami. Wydawało im się, że mogą dostawać pieniądze z funduszu bez względu na jakość złożonych wniosków - mówił Skiba.

W przyszłym roku PFRON planuje kontynuację sprawdzonych już programów pomocowych. Więcej pieniędzy ma być przeznaczonych np. na program "Student" oraz "Uczeń na wsi".

- Wszystkie osoby niepełnosprawne, które chcą studiować, będą mogły liczyć na pomoc funduszu. Ważna jest też pomoc dla osób mieszkających na wsi, ponieważ mają one największe trudności ze zdobyciem wykształcenia, co utrudnia im później znalezienie pracy - tłumaczył prezes.

Wśród programów kontynuowanych w przyszłym roku będzie też m.in. "Komputer dla Homera" pomagający w zakupie sprzętu elektronicznego oraz oprogramowania, umożliwiającego rehabilitację osób niewidomych i niedowidzących. Natomiast w likwidacji barier transportowych, np. dzięki zakupowi elektrycznego wózka inwalidzkiego, nadal ma pomagać program "Pegaz".

- Nie przewidujemy rewolucji w przyszłym roku. Chcemy, aby wsparcie trafiało do najbardziej potrzebujący osób oraz tam, gdzie może ona pomóc w likwidacji przeszkód utrudniających dostęp do zatrudnienia i edukacji - podkreślił Skiba.

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • ZPCH - kabza dla pracodawcy
    13.08.2010, 17:15
    Dziwny przepis, że PFRON nie dofinansuje pracownika niepełnosprawnego tylko kieszeń Jasnie Pana Pracodawcy. W zakładzie ktory znam pracują prawie sami niepełnosprawni po ponad 200 godzin m-cznie prz zarobku minimalnej pensji - czyli oni minimum, pracodawca wszystkie dotacje, co z tego ma ten niepełnosprawny, chyba tylko garb od pracy, a pracodawca wielkie zyski dzieki dziwnym naszy przepisom. Dofinansowanie TAK ale bezpośrednio dla Pracownika Niepełnosprawnego.
    odpowiedz na komentarz
  • Racja
    Grawer
    01.01.2010, 17:14
    Przepracowałem w SPI 20 lat, jest to prawda, kilka lat wcześniej w komisji lekarskiej byli znajomi lekarze, i trójkę dostawało się mając uczulenie. Dlatego popieram pomoc dla 1 i 2 gr. W ZPCh, niepełnosprawni mają zarobki o 50% niższe niż osoby zdrowe, mimo że normy wypracowują takie same. Tak działo się w INSPOLU w Warszawie, dlatego w tej niewolniczeuj firmie już nie pracuje.
    odpowiedz na komentarz
  • Stronka anty-zus
    niepełnosprawna
    27.12.2009, 13:38
    Zapraszam na stronkę.Można wylewać swoje żale na zus anty-zus.bloblo.pl
    odpowiedz na komentarz
  • Ja też mam lekki stopień bo nie mam oka
    Niepełnosprawny
    18.12.2009, 19:17
    Nie mogę być kierowcą nie mogę obsługiwać żadnych maszyn pracować na wysokości obsługiwać wózka widłowego jak idę do lekarza medycy pracy to prawie zawsze nie dopuszczają mnie do pracy.
    odpowiedz na komentarz
  • Hańba dla lekarzy
    z chorowany
    18.12.2009, 01:34
    Nie wiem dlaczego Sosnowiecki ZUS i zabiera gruby drugie? Jestem po dwóch zawałach z cukrzycą padaczką i to nie wszystko. dlaczego ZUS zabiera grupy ludziom chorym i starszym.
    odpowiedz na komentarz
  • Praca
    ON
    17.12.2009, 17:14
    Spółdzielnie Pracy ON zatrudniają zdrowych którzy wyrabiają normy a potem im załatwiają 3 grupę że niby ON tam pracują. Prawdziwym ON nie ma miejsca.Nikt tego nie sprawdza. Dlaczego?
    odpowiedz na komentarz
  • niepełnosprawna
    niepełnosprawna
    17.12.2009, 14:30
    Jestem po ciężki wylewie, który zrobił duże zmiany w mojej głowie, ale że nie jestem sparaliżowana i nie widać mojego kalectwa to nawet zabrano mi rentę, grupę też tylko dostałam lekki stopień. Żaden lekarz przyjmujący mnie do pracy nie da mi pozwolenia do pracy,a jeśli już do to z długą listą przeciwwskazań gdzie pracodawcy dziękują wolą zdrowych, Lekarz orzecznik na jednej z komisji powiedział mi że dobrze wyglądam i tak w większości patrzą jak człowiek wygląda, anie jakie ma schorzenia Chcę założyć stronkę dla takich osób poszkodowanych przez ZUS lub Urzędy wydające nie stosowną grup.Piszcie co o tym myślicie na adres asli2@o2.pl
    odpowiedz na komentarz
  • widoczna niepełnosprawość z lekkim stopniem a zatrudnienie
    Agnieszka Dobek
    16.12.2009, 21:19
    Mam lekki stopień niepełnosprawności od ponad 16 lat na stałe. Moja choroba jest niestety widoczna - skutki przebytej kifozy kręgosłupa. Mam zakaz dźwigania, zginania się, pracy w ciągłej pozycji stojącej. Dotąd praktycznie mogłam otrzymać zatrudnienie tylko jako osoba legitymująca się inwalidztwem, bo gdzie indziej byłam szybko zwalniana jako osoba mało wydajna w pracy. Poznałam wiele osób również z lekkim stopniem, których pracodawcy na pewno nie zgodzą się zatrudnić jako pełnosprawnych, gdyż ich choroba jest widoczna np. ociężałość umysłowa, osoby z niedosłuchem itp. Natomiast znam sporo osób z umiarkowanym stopniem (z powodu choroby narządów wewn.), których stan zdrowia pozwala na wydajną pracę na stanowiskach dla pełnosprawnych.
    odpowiedz na komentarz
  • co mamy robić
    Sławek
    15.12.2009, 21:08
    najlepiej jest rządzić z za biurek iwydawać decyzje ja się jest zdrowym ja mam dużą utratę słuchu ,także problemy ze wzrokiem i niesprawność ruchową nie mogę podnosić i schylać się zachwianie równowagi przy chodzeniu stopień lekki zalecenia praca w ciszy ,spokoju bez stresu i siedząca kto zatrudni taka osobę z orzeczonym stopniem lekkim
    odpowiedz na komentarz
  • Niepełnosprawni
    Krystyna
    15.12.2009, 11:02
    Moim zdaniem osoby z lekkim stopniem są dyskryminowani już od dawna.Ja jestem po ciężkim wylewie z dużą ilością przeciwwskazań do pracy i nie mogę znależć lekkiej pracy, są oferty do sprzątania osobiście nie mam nic przeciwko takiej pracy bo sama w pewnym okresie musiałam podjąć taką pracę, ale teraz mój stan zdrowia uległ pogorszeniu i muszę szukać pracy lżejszej,no ale taka praca tylko dla znacznego i umiarkowanego stopnia. U zdrowych inwalidów nie potrzebujemy,a u niepełnosprawnych nie mam szans bo za niska grupa.Przepraszam bardzo to może takich ludzi wystrzelać.Zus rentę mi zabrał uznał za całkowicie zdrową, zdrowi nie chcą inwalidów
    odpowiedz na komentarz
  • super, popieram w całości
    uzi
    14.12.2009, 10:15
    Popieram całym sercem, trzeba skończyć z tą fikcją i cwaniactwem firm ochroniarsko-sprzątaniowych. Niech się też wezmą za zpchy i za tych przekręciarzy, co doją publiczną kasę oferując supermarketom zakup usług, czyli leasing pracowników niepełnosprawnych od zpchów, za co tamte nie płacą na PFRON, a pracują pełnosprawni. Brawo p. Skiba!
    odpowiedz na komentarz
  • Stale tylko wspierani w w zatrudnieniu
    Niepełnosprawny
    13.12.2009, 11:36
    Od dawna piszę o sytuacji,że PFRON i inne organizacje starają się wspomagać osoby niepełnosprawne ,ale takie kóre mogą podjąć pracę.I bardzo dobrze-tym ludziom należy się pomoc i znalezienie miejsca pracy.Ja mam pytanie "od zawsze"Kto i w jakiej formie pomaga osobom niepełnosprawnym,niezdolnym do pracy,mającym znaczny stopień niepełnisprawności.Czy ktoś tym tematem zajmie się w redakcji i omówi tematykę tę o której piszę. A może ktoś z Redaktorów nawiąże kontakt i wytłumaczy mi czy tylko są niepełnosprawni szukający pracy,czy są też pozostali /też nazywający się niepełnosprawnymi/
    odpowiedz na komentarz
  • Zmiany dotyczące wspierania zatrudnienia
    Magda Rybka
    12.12.2009, 10:22
    Jestem przerażona. Jestem osobą bez ręki, której przyznano lekki stopień biepełnosprawności. Dofinansowanie dla pracodawcy jest dla mnie i mnie podobnych często jedyną szansą na zatrudnienie. Cofnięcie tego przywileju pozostawia dużą grupę ludzi bez żadnego wsparcia. Pozostaje mieć nadzieję, że do tego nie dojdzie. Gdyby jednak to się zdarzyło, to trzeba by poważnie porozmawiać o standardach PFRONU przy określaniu stopnia niepełnosprawności, które moim zdaniem są moim zdaniem dość niejasne.
    odpowiedz na komentarz
  • Utrata pracy w 2011
    Dotka
    11.12.2009, 13:35
    To, że ktoś ma przyznaną niepełnosprawność typu lekkiego, nie oznacza, że jest taki zdrowiutki. Jednego jestem pewna. Takie osoby będą w większości zwalniane. No, ale jeżeli Państwo stać na utrzymywanie coraz większej rzeszy bezrobotnych...... Dziwne tylko, że PFRON ma pieniążki na różne nikomu nie potrzebne akcje, np. przeprowadzanie ankiet wśród ON
    odpowiedz na komentarz
  • praca
    niepełnosprawna
    11.12.2009, 10:43
    jeszcze renty tylko pozabierać,i inwalidów wykończyć.
    odpowiedz na komentarz
  • praca
    beti
    11.12.2009, 10:32
    jeszcze renty tylko pozabierać,i inwalidów wykończyć.
    odpowiedz na komentarz
  • Bardzo ciekawe !
    niepelnosprawny od urodzenia
    11.12.2009, 10:30
    Gdy na spotkanie z spracodawca to dziwna sprawa. No wiecie samo ble ble ble ... Pytałem "jaki jest poziom płac"? Dziwiony i rozesmial -Prekret !? Pracodawca: Ile bys chcial ... !? ..... "Do widzenia" lub poczekasz albo za tydzien odp! Pracodawca -brak wiedzy dot.niepelnosprawnego tylko wiedza sponsoring PFRON ! Pozdrawiam Was ...
    odpowiedz na komentarz
  • Ciekawe ???
    TripTrop
    11.12.2009, 00:04
    Będąc osobą niepełnosprawną od urodzenia nie mogę znaleść pracy i obserwuję coraz więcej symulantów oszukujących. Tych weliminujcie a później obcinajcie . A co do pracodawców nie chcą tak chętnie zatrudniać może w Mazowieckim tak jest a w Lubuskim niestety nie .
    odpowiedz na komentarz
  • zlikwidować ZPChr-y. tylko to nam, jest potrzebne
    yanki
    10.12.2009, 21:33
    jeśli pracodawcy nie stać na utrzymanie pracownika, niech dołaczy do kolejki bezrobotnych. pieniądze powinny być kierowane bezpośrednio do pracującego inwalidy, w ramach wyrównania otrzymywanego wynagrodzenia do obiecywanej kwoty wynoszącej 75% średniej krajowej. nic nas nie obchodzi ekonomia takich dziwnych tworów jakimi są ZPChr-y. oni w skrajnych wypadkach sadzają inwalidów przy stole, i każą im siedzieć tak 6 do 8 godzin. biorą kasę na każdego zatrudnianego, dają mu 400 do 900zł na rekę a resztę wpycha sobie do kieszeni. wystarczy pomnożyć tą resztę przez 100, i otrzymamy kwotę, jaka koleś zarabia na PFRonie miesięcznie. jakie są jeszcze przekręty? nie wiadomo. to wszystko zalezy gdzie koles kończył "uniwersytet"a od inwalidów z trzecią grupą wara. przecież ci z dwujka i z jedynką, mają zakaz pracy, więc zatrudnianie ludzi którzy pobierają dodatki za brak samodzielności, to jakiś jeszcze jeden przekręt. wielu z tych których zatrudniałem z jedynką, doskonale sobie radzą, i sa niezwykle samodzielni. ci nie samodzielni siedzą w domu, i nawet nie mają wyobrażenia o tym że mogli by zarabiać. po prostu nie kontaktują, więc nikt ich nie chce.
    odpowiedz na komentarz
  • widac !
    niepelnosprawny
    10.12.2009, 17:52
    Widac tych komentarzy ! Patologia ! =( =(
    odpowiedz na komentarz
  • Skasować raj dla "pracodawców" cwaniaczków
    kojak
    10.12.2009, 17:38
    Zmieniono sposób dofinansowania, który miał podwyższyć wynagrodzenia niepełnosprawnym. Zmiana sposobu dofinansowania pracy miała pomóc niepełnosprawnym. Okazało się to fikcją. Pracownicy niepełnosprawni dalej zatrudniani są za najniższą krajową. Pod płaszczykiem ZPCH wyspecjalizowała się grupa pseudo pracodawców w wyciąganiu dotacji jakie tylko można. W zamian zatrudnia się niepełnosprawnego na czas określony i pracuje on zazwyczaj do chwili, kiedy pracodawcy nie grozi zwrot otrzymanej dotacji na pracownika. Moim zdaniem to dotację powinien dostać bezpośrednio zatrudniony pracownik a nie pracodawca. Pośrednik ograbiający pracownika nie jest potrzebny.
    odpowiedz na komentarz
  • Panie Ochroniarzu !!!
    JAcek "kulawik"
    09.12.2009, 20:50
    Prosze Pana ..... z "lekkim" stopniem, jak Pan myśli gdzie powinny iśc środki PFRON ? Na refundacje na wynagrodzenia PANA czy np. moje i mnie podobnym ze znacznym stopniem (wózek) WY zżeracie ogromną cześc budżetu SOD-irowskiego nie dając szansy "TYM" którzy zdecydowanie inaczej musza zaadoptowac sie do warunków zawodowych. Wreszcie na litośc cos sie rusza w tak istotnym temacie..
    odpowiedz na komentarz
  • No to zwalniamy ludzi lekko poszkodowaqnych...
    pracodawca
    08.12.2009, 21:20
    ..bo po co nam oni, kiedy bezrobocie wśród zdrowych i bardziej wydajnych jest wystarczająco duże żeby ludzi nie zabrakło. Dzięki za info Panie Prezesie. Już wiemy gdzie ma pan 70% niepełnosprawnych w Polsce.
    odpowiedz na komentarz
  • Lekki stopień niepełnosprawności - czy naprawdę taki lekki?
    Alac
    08.12.2009, 17:56
    Amputacja jednej ręki, czy jednej nogi, brak jednego oka, stan po zawale serca, różne choroby internistyczne, a także psychiczne, - można wymieniać bez końca.. Wszyscy mają orzeczony lekki stopień niepelnosprawności, bądź częściową niezdolność do pracy. Wątpię, aby pracodawca chciał ponosić koszty zmniejszonej lub ograniczonej sprawności tych osób. "Majstrowanie" przy ustawie da opłakane rezultaty.Ale kto by się tym przejmował.Chodzi wszak aby rząd miał sukcesy gospodarcze a chorzy i kalecy się nie liczą.
    odpowiedz na komentarz
  • zgadam się całkowicie
    Maria
    08.12.2009, 17:23
    Może ktoś wreszcie weźmie się za te obozy pracy jakimi są zpchr, kradnące pieniądze uczciwie pracujących podatników. Jako ON z II przeszłam już szkołę u tych "pracodawców" Teraz pracuję na otwartym rynku pracy i takim pracodawcom powinno się dawać więcej pieniędzy. Bo to oni naprawdę zasilają PEFRON. Życzę, zwłaszcza małym przedsiębiorcom aby nie bali się starać o środki, bo chociaż nie jest to łatwe można je pozyskać.
    odpowiedz na komentarz
  • PAN ??. PAN TAK DOBRZE, KWITNĄCO WYGLĄDA.
    Jas
    08.12.2009, 12:51
    Rząd w kłopocie, czyli znowu "obciąć" niepełnosprawnym. Taka jest nasza rzeczywistość, i nie na wiele tu się zda korzystny PR. Fakty są nieubłagane. Ostatnie badania opinii społecznej (Eurobarometr), dotyczące dyskryminacji, pokazały, że nastąpił silny wzrost dyskryminacji na tle niepełnosprawności. W Polsce wynosi obecnie 47% w porównaniu z 38% w roku 2008. Na bezrobocie osoby niepełnosprawne narażone są od 2 do 3 3 razy bardziej niż osoby pełnosprawne. Szanse ON na kształcenie na wyższej uczelni są o ponad 50% niższe. Zarobki ON są też dużo niższe niż osób pełnosprawnych na podobnych stanowiskach. Jakże inaczej wygląda rzeczywistość od "przedstawianego obrazka" przez rządzących. Niestety, sami sobie też nie pomagamy. Zakorzenił się stereotyp że osoba naprawdę niepełnosprawna, to osoba z widocznym kalectwem. Musimy jej przypadłości koniecznie widzieć. Ja posunę się dalej, powinniśmy je jeszcze czuć!. W myśl tego niesłyszący, głuchoniemy, to osoba sprawna??. Pytam, czy każdy musi się obnosić ze swoją niepełnosprawnościa, by ta została uznana??. Zalatuje to mnie na ekshibicjonizm. Przestrzegam, nie róbmy sobie piekła niepełnosprawnych, nie licytujmy się kogo los dotknął bardziej. Oczywiście, sam mam wątpliwości czy pracująca dzień i noc w ochronie, osoba jest niepełnosprawną, zwłaszcza pracująca 350-400 rgodz. w miesiącu. Myślę że wystarczająco daje nam "w kość" samo życie, i politycy zawsze skorzy do "wypełniania obietnic przedwyborczych. Pozdrawiam,
    odpowiedz na komentarz
  • Czas do uporzadkowania ....
    bezrobotny
    07.12.2009, 16:08
    Zobaczymy i pozyjemy .... Zdolni ludzie pomyslcie dobrze z PFRONEM czy ZPCh .... Zeby bylo dobre dla niepelnosprawnych, czyli po ludzku ... =) Pozdrowienia
    odpowiedz na komentarz
  • W końcu
    Rafał
    07.12.2009, 12:45
    Bardzo mądre podejście, koniec z fikcyjnymi ZPChrami takimi jak agencje ochrony itp
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Wspierają nas