Apel o zmianę zasad zaopatrzenia w sprzęt ortopedyczny
"Moje pieniądze mój wybór, czyli jak Narodowy Fundusz Zdrowia utrudnia życie osobom niepełnosprawnym" pod takim hasłem w Sejmie 27 października 2003 r. odbyła się konferencja, której organizatorem była Platforma Obywatelska.
Platforma stara się o zmianę zasad zaopatrzenia w sprzęt medyczny i materiały pomocnicze, które
zobowiązują pacjentów do kupowania ich jedynie u producentów mających podpisaną umowę z Funduszem.
Obecne zasady utrudniają pacjentom, często osobom niepełnosprawnym, dostęp do sprzętu medycznego.
Uczestnicy konferencji uważają, że pacjenci, którzy płacą składkę na ubezpieczenie zdrowotne,
powinni mieć prawo do decydowania o wyborze świadczeniodawcy, w tym także do decydowania o zakupie
sprzętu w wybranym punkcie zaopatrzenia ortopedycznego. W trakcie konferencji zaapelowano do
premiera, ministra zdrowia oraz prezesa NFZ o wolny rynek dla wszystkich świadczeniodawców, których
produkty spełniają wszelkie krajowe i europejskie normy jakościowe.
Platforma Obywatelska wnioskuje o utworzenie bilansu otwarcia systemu zaopatrzenia w przedmioty
ortopedyczne i środki pomocnicze oraz pełne ewidencjonowanie i kontrolę wydatków na poziomie
krajowym i jeden centralny limit ilościowy dla wszystkich.
APEL
Do Prezesa Rady Ministrów, Ministra Zdrowia, Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia
W imieniu Platformy Obywatelskiej i osób niepełnosprawnych, zwracamy się z apelem o traktowanie osób niepełnosprawnych jako podmiotu w systemie ubezpieczenia zdrowotnego. Pacjent powinien móc wydawać własne pieniądze zgodnie ze swoją wolą w dowolnie wybranym punkcie zaopatrzenia ortopedycznego.
Apelujemy o wolny rynek dla wszystkich świadczeniodawców, których produkty spełniają wszelkie krajowe i europejskie normy jakościowe.
Wnioskujemy o utworzenie bilansu otwarcia systemu zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze.
Apelujemy o pełne ewidencjonowanie i kontrolę wydatków na poziomie krajowym i jeden centralny limit ilościowy dla wszystkich.
Wnioskujemy o zachowanie należytej staranności w tworzeniu systemu z uwzględnieniem poziomu wydatków, na który stać państwo.
Apelujemy o wyeliminowanie chaosu organizacyjnego i stworzenie systemu opartego o elementarne zasady ekonomiczne, czyli rachunek kosztów.
Apelujemy o stworzenie jasnego i czytelnego systemu kontraktacji, przyjaznego pacjentom a jednocześnie zawierającego przejrzyste narzędzie ewidencjonowania i kontroli dla płatnika.
Źródło: Medycyna Praktyczna (inf. wł.) 28.10.2003, www.platforma.org
Opracowanie: Agnieszka Filipowicz
Stanowisko Krajowej Izby Gospodarczej w sprawie zasad zaopatrywania pacjentów w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze.
Warszawa, 4 listopada 2003 r.
Krajowa Izba Gospodarcza po spotkaniu z przedstawicielami Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia sformułowała następujące wnioski dotyczące zasad kontraktowania usług w Narodowym Funduszu Zdrowia w zakresie zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i materiały pomocnicze:
1. Wnioskujemy o uzupełnienie zapisu art. 5 pkt 25a ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w
Narodowym Funduszu Zdrowia z dnia 23 stycznia 2003 r. (Dz. U. Nr 45, poz. 391).
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
(...)
25) świadczeniodawcy - rozumie się przez to:
a) zakład opieki zdrowotnej wykonujący zadania określone w jego statucie, grupową praktykę
lekarską, grupową praktykę pielęgniarek lub położnych, zakład usługowy prowadzący dobór i
zaopatrzenie w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze, osobę wykonującą zawód medyczny w
ramach indywidualnej lub specjalistycznej praktyki.
2. W zakresie wymagań bezwzględnych zawartych w materiałach informacyjnych NFZ zgłaszamy
następujące uwagi:
Należy sprecyzować zapis dotyczący posiadania właściwych dokumentów atestujących na oferowane
przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze zgodnie z przygotowanymi aktami związanymi z wejściem
Polski do Unii Europejskiej. Brak takiego sformułowania stwarza możliwość dowolnej interpretacji
zapisu przez urzędników NFZ.
Należy sprecyzować wymagania zapewnienia przez świadczeniodawcę dostępu do Centralnej Bazy
Realizacji Zaopatrzenia działającej w NFZ. Jest to wymóg abstrakcyjny bez podania parametrów i
kodów dostępu.
3. W zakresie kryteriów wyboru najkorzystniejszej oferty proponujemy sprecyzować zapis wymieniający jako kryterium cenę jednostkową brutto dodając sformułowanie ... - dla produktów, dla których nie został określony limit ceny.
Uwagi ogólne:
Założeniem postępowania konkursowego powinno być podpisanie umów z każdym oferentem spełniającym
kryteria określone w szczegółowych warunkach konkursu (kwalifikacje, wyposażenie w sprzęt,
dostępność dla pacjenta) w celu zapewnienia jak największej dostępności dla ubezpieczonych.
Należy skorzystać z doświadczeń z kontraktowania świadczeń w Kasach Chorych i stworzyć system
otwarty z zachowaniem mechanizmów kontrolnych.
Jak najszybciej wdrożyć system informatyczny zapewniający rejestrację, analizę i kontrolę zdarzeń
w systemie, powiązany z elektroniczną kartą zdrowia pacjenta.
Alternatywnym rozwiązaniem, wzorowanym na systemie zaopatrzenia w leki, jest zawierane umów z
określeniem maksymalnego poziomu finansowania. W takim przypadku można zdjąć z NFZ konieczność
zatwierdzania wniosków tj. kontrolę finansową nad zlecanymi przez lekarzy przedmiotami i środkami,
zaś z ubezpieczonego obowiązek ich zatwierdzania.
Proponowane rozwiązania pozwolą na skrócenie drogi pacjenta oraz zmniejszenie zatrudnienia w NFZ i kosztów funkcjonowania systemu przy równoczesnym zwiększeniu sprawności zarządzania.
Krajowa Izba Gospodarcza
ul. Trębacka 4, 00-074 Warszawa
Tel. 0*22 630 97 62, 0*22 630 97 79
Faks: 0*22 630 99 77
www.kig.pl
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Ostatni moment na wybór Sportowca Roku w #Guttmanny2024
- „Chciałbym, żeby pamięć o Piotrze Pawłowskim trwała i żeby był pamiętany jako bohater”. Prezydent wręczył nagrodę Wojciechowi Kowalczykowi
- Jak można zdobyć „Integrację”?
- Poza etykietkami... Odkrywanie wspólnej ludzkiej godności
- Toast na 30-lecie
Dodaj komentarz