Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Apel o zmianę zasad zaopatrzenia w sprzęt ortopedyczny

"Moje pieniądze mój wybór, czyli jak Narodowy Fundusz Zdrowia utrudnia życie osobom niepełnosprawnym" pod takim hasłem w Sejmie 27 października 2003 r. odbyła się konferencja, której organizatorem była Platforma Obywatelska.

Platforma stara się o zmianę zasad zaopatrzenia w sprzęt medyczny i materiały pomocnicze, które zobowiązują pacjentów do kupowania ich jedynie u producentów mających podpisaną umowę z Funduszem.
Obecne zasady utrudniają pacjentom, często osobom niepełnosprawnym, dostęp do sprzętu medycznego. Uczestnicy konferencji uważają, że pacjenci, którzy płacą składkę na ubezpieczenie zdrowotne, powinni mieć prawo do decydowania o wyborze świadczeniodawcy, w tym także do decydowania o zakupie sprzętu w wybranym punkcie zaopatrzenia ortopedycznego. W trakcie konferencji zaapelowano do premiera, ministra zdrowia oraz prezesa NFZ o wolny rynek dla wszystkich świadczeniodawców, których produkty spełniają wszelkie krajowe i europejskie normy jakościowe.
Platforma Obywatelska wnioskuje o utworzenie bilansu otwarcia systemu zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze oraz pełne ewidencjonowanie i kontrolę wydatków na poziomie krajowym i jeden centralny limit ilościowy dla wszystkich.

APEL
Do Prezesa Rady Ministrów, Ministra Zdrowia, Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia

W imieniu Platformy Obywatelskiej i osób niepełnosprawnych, zwracamy się z apelem o traktowanie osób niepełnosprawnych jako podmiotu w systemie ubezpieczenia zdrowotnego. Pacjent powinien móc wydawać własne pieniądze zgodnie ze swoją wolą w dowolnie wybranym punkcie zaopatrzenia ortopedycznego.

Apelujemy o wolny rynek dla wszystkich świadczeniodawców, których produkty spełniają wszelkie krajowe i europejskie normy jakościowe.

Wnioskujemy o utworzenie bilansu otwarcia systemu zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze.

Apelujemy o pełne ewidencjonowanie i kontrolę wydatków na poziomie krajowym i jeden centralny limit ilościowy dla wszystkich.

Wnioskujemy o zachowanie należytej staranności w tworzeniu systemu z uwzględnieniem poziomu wydatków, na który stać państwo.

Apelujemy o wyeliminowanie chaosu organizacyjnego i stworzenie systemu opartego o elementarne zasady ekonomiczne, czyli rachunek kosztów.

Apelujemy o stworzenie jasnego i czytelnego systemu kontraktacji, przyjaznego pacjentom a jednocześnie zawierającego przejrzyste narzędzie ewidencjonowania i kontroli dla płatnika.

Źródło: Medycyna Praktyczna (inf. wł.) 28.10.2003, www.platforma.org
Opracowanie: Agnieszka Filipowicz

Stanowisko Krajowej Izby Gospodarczej w sprawie zasad zaopatrywania pacjentów w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze.

Warszawa, 4 listopada 2003 r.

Krajowa Izba Gospodarcza po spotkaniu z przedstawicielami Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia sformułowała następujące wnioski dotyczące zasad kontraktowania usług w Narodowym Funduszu Zdrowia w zakresie zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i materiały pomocnicze:

1. Wnioskujemy o uzupełnienie zapisu art. 5 pkt 25a ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia z dnia 23 stycznia 2003 r. (Dz. U. Nr 45, poz. 391).
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
(...)
25) świadczeniodawcy - rozumie się przez to:
a) zakład opieki zdrowotnej wykonujący zadania określone w jego statucie, grupową praktykę lekarską, grupową praktykę pielęgniarek lub położnych, zakład usługowy prowadzący dobór i zaopatrzenie w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze, osobę wykonującą zawód medyczny w ramach indywidualnej lub specjalistycznej praktyki.

2. W zakresie wymagań bezwzględnych zawartych w materiałach informacyjnych NFZ zgłaszamy następujące uwagi:
Należy sprecyzować zapis dotyczący posiadania właściwych dokumentów atestujących na oferowane przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze zgodnie z przygotowanymi aktami związanymi z wejściem Polski do Unii Europejskiej. Brak takiego sformułowania stwarza możliwość dowolnej interpretacji zapisu przez urzędników NFZ.
Należy sprecyzować wymagania zapewnienia przez świadczeniodawcę dostępu do Centralnej Bazy Realizacji Zaopatrzenia działającej w NFZ. Jest to wymóg abstrakcyjny bez podania parametrów i kodów dostępu.

3. W zakresie kryteriów wyboru najkorzystniejszej oferty proponujemy sprecyzować zapis wymieniający jako kryterium cenę jednostkową brutto dodając sformułowanie ... - dla produktów, dla których nie został określony limit ceny.

Uwagi ogólne:
Założeniem postępowania konkursowego powinno być podpisanie umów z każdym oferentem spełniającym kryteria określone w szczegółowych warunkach konkursu (kwalifikacje, wyposażenie w sprzęt, dostępność dla pacjenta) w celu zapewnienia jak największej dostępności dla ubezpieczonych.
Należy skorzystać z doświadczeń z kontraktowania świadczeń w Kasach Chorych i stworzyć system otwarty z zachowaniem mechanizmów kontrolnych.
Jak najszybciej wdrożyć system informatyczny zapewniający rejestrację, analizę i kontrolę zdarzeń w systemie, powiązany z elektroniczną kartą zdrowia pacjenta.
Alternatywnym rozwiązaniem, wzorowanym na systemie zaopatrzenia w leki, jest zawierane umów z określeniem maksymalnego poziomu finansowania. W takim przypadku można zdjąć z NFZ konieczność zatwierdzania wniosków tj. kontrolę finansową nad zlecanymi przez lekarzy przedmiotami i środkami, zaś z ubezpieczonego obowiązek ich zatwierdzania.

Proponowane rozwiązania pozwolą na skrócenie drogi pacjenta oraz zmniejszenie zatrudnienia w NFZ i kosztów funkcjonowania systemu przy równoczesnym zwiększeniu sprawności zarządzania.

Krajowa Izba Gospodarcza
ul. Trębacka 4, 00-074 Warszawa
Tel. 0*22 630 97 62, 0*22 630 97 79
Faks: 0*22 630 99 77
www.kig.pl 

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas