Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Do ZUS-u przez „zusomat”

21.10.2009
Autor: Magdalena Gajda
Źródło: inf. własna

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zapewnia, że niedługo załatwienie tam sprawy przez telefon czy przez internet będzie codziennością. Zakład zaczyna realizację współfinansowanego przez Unię Europejską projektu Platforma Usług Elektronicznych. Tyle, że to „niedługo” to dopiero 2012r.

Platforma Usług Elektronicznych to jeden z pierwszych w Polsce projektów pełnej informatyzacji jednostek administracji publicznej. Umożliwi on klientom zakładu – osobom ubezpieczonym, płatnikom składek, świadczeniobiorcom, lekarzom - kontakt z ZUS-em za pośrednictwem telefonu i Internetu. W ten sposób będzie można sprawdzać stan indywidualnych kont oraz złożyć – drogą elektroniczną – każdy konieczny dokument. Na platformie dostępne będą wszelkie „zusowskie” formularze, a ich prawidłowe wypełnienie będzie sprawdzane przez system komputerowy. Każdy petent będzie też mógł na bieżąco śledzić, na jakim etapie jest jego sprawa.

Każdy z klientów platformy będzie miał swój własny profil użytkownika, a dla tych bardziej zorientowanych w dziedzinie ubezpieczeń społecznych i funkcjonowaniu ZUS dostępny będzie też wirtualny doradca. Z kolei dla osób, które nie mają w domu łącza internetowego, w każdej placówce ZUS zostaną ustawione e-kioski, zwane potocznie zusomatami, w których będzie dostępna cała baza wiedzy ZUS, formularze i akty prawne. Czynne przez całą dobę „zusomaty”, będą przyjmowały także dokumenty – w wersji papierowej i elektronicznej.
 
Projekt uzupełnia Centrum Informacji Telefonicznej. Za jego pośrednictwem będzie można złożyć ustny wniosek – np. o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek, ale też uzyskać informacje – np. o stanie indywidualnego konta.

Zdaniem ZUS, Platforma Usług Elektronicznych usprawni obsługę klienta bezpośrednio w każdej z 320 placówek. Każda z nich zostanie wyposażona w systemy kierowania ruchem klientów, które umożliwią monitorowanie liczby oczekujących i czas obsługi interesantów, ale także zamawianie wizyt w zakładzie.

Projekt Platformy zostanie sfinansowany prawie w całości ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 – 2013. Całkowity koszt Platformy to ponad 100 mln zł., z czego 85 proc.  pokryje Unia. Realizacja projektu zakończy się w grudniu 2012r.
 

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas