Świat mówi o edukacji
250 osób z 30 krajów zjechało do Warszawy na II Międzynarodową Konferencję „Edukacja dla Wszystkich”.
- Konferencja jest
po to, byśmy stanęli w prawdzie wobec porażek i sukcesów i
odpowiedzieli sobie na pytanie, jak to zrobić, by osoba
niepełnosprawna stała się pełnoprawnym obywatelem także w kwestii
dostępu do edukacji – mówił podczas inauguracji Paweł Wdówik,
kierownik Biura ds. Osób Niepełnosprawnych na Uniwersytecie
Warszawskim, organizatora imprezy.
Międzynarodowy charakter konferencji sprawia, że
problemy na niej poruszane nie dotyczą jedynie edukacyjnej
sytuacji w Polsce. - Wymyśliliśmy trzy ścieżki tematyczne, które
wykraczają poza to, czym zajmujemy się w naszym kraju. Dlatego nie
będziemy rozmawiać o tym, jak dostosować materiały do potrzeb
uczniów i studentów z niepełnosprawnością, ale na przykład jak
projektować dydaktykę, tak by była ona dostępna – powiedział Paweł
Wdówik.
W ramach zagadnienia uniwersalnego projektowania edukacji będzie
można wysłuchać m.in. wykładu o trójwymiarowych materiałach
edukacyjnych, który wygłosi przedstawiciel Japonii, i wystąpienia o
robotach, które pomagają dzieciom z niepełnosprawnością ruchową we
Włoszech.
Organizatorzy chcą zająć się także zagadnieniami wykraczającymi
poza tradycyjną niepełnosprawność. – Z badań wynika, że co piąty
polski uczeń zmaga się z przewlekłymi chorobami, takimi jak astma,
alergia, choroby kręgosłupa i choroby psychiczne. Takie dzieci nie
posiadając orzeczeń o potrzebie szkolenia specjalnego, często nie
mogą otrzymać właściwej pomocy w szkole. Zdaniem Rzecznika Praw
Obywatelskich niezbędna jest debata publiczna, z udziałem rodziców,
pedagogów i przedstawicieli administracji publicznej na temat
naszych powinności wobec tych dzieci – mówił reprezentujący
rzecznika, profesor Janusz Szymborski.
Duży blok wystąpień dotyczył będzie coraz bardziej popularnego
zagadnienia edukacji włączającej. To, że świat opowiada się za
edukacją włączającą, można było usłyszeć podczas inauguracyjnego
wykładu przedstawicielki Stanów Zjednoczonych. –
Początkowe myślenie w moim kraju polegało na segregowaniu,
leczeniu, naprostowywaniu uczniów, tworzeniu klas specjalnych. Ale
ja powtórzę za Einsteinem: „Dzisiejsze problemy nie mogą być
rozwiązywane za pomocą myślenia, które do nich doprowadziło”. Moim
celem jest wyeliminowanie segregacji klas – powiedziała Diane Lea
Ryndak z Uniwerysytetu Florydy w Stanach Zjednoczonych.
Konferencja potrwa do 25 września. Wykłady i warsztaty odbywają się
w zabytkowych budynkach Uniwersytetu Warszawskiego. Niestety wstęp
na konferencję wymagał wcześniejszej rejestracji. Dla wszystkich
zainteresowana dostępna jest towarzysząca konferencji Wystawa
Technologii Asystujących i Rozwiązań Adaptacyjnych, która znajduje
się na pierwszym piętrze dawnej Biblioteki Uniwersytetu
Warszawskiego, na terenie kampusu głównego UW przy Krakowskim
Przedmieściu 26/28.
Więcej informacji znajduje się na stronie www.disability.uw.edu.pl.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Ustawa o asystencji w wykazie prac legislacyjnych rządu! Pełnomocnik zdradza szczegóły
- „Matki pingwinów”. Dostaliśmy dużo, ale serialami nie rozwiąże się systemowych problemów
- Warszawa wspiera osoby w kryzysie psychicznym
- Znamy wyniki rekrutacji do programu pilotażowego MEN
- Aktywnie szukaj pracy z Centrum Integracja Warszawa
Dodaj komentarz