Asystent osoby z niepełnosprawnością intelektualną
W Szczecinie zakończyło się szkolenie pt. "Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością intelektualną".
Szkolenie zostało zainicjowane przez Polskie Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym Koło w Szczecinie a zaakceptowane i dofinansowane przez Unię Europejską w ramach Małych Dotacji Phare Access 2000.
Projekt składał się z czterech obszarów: opracowania propozycji usługi - asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością intelektualną, opracowanie propozycji szkoleń, przeszkolenia grupy osób zdolnych do świadczenia asysty oraz przygotowania osób niepełnosprawnych intelektualnie oraz ich rodziców lub opiekunów prawnych do korzystania z usług asystenta.
Wypracowanie modelu asystenta osoby z niepełnosprawnością intelektualną wymaga spełnienia
określonych warunków.
Przede wszystkim asystenci muszą charakteryzować się określonymi cechami psychicznymi i
osobowościowymi.
Lista cech i zachowań
Listę cech i zachowań preferowaną i ustaloną w ramach projektu przez osoby niepełnosprawne
intelektualnie lub przez ich prawnych opiekunów można ująć w następujące kategorie:
• Umiejętność nawiązywania kontaktu z drugą osobą. Zauważanie i poszanowanie jej potrzeb,
odczytywanie komunikatów, szczególnie niewerbalnych.
• Umiejętność słuchania i obserwowania,
• Umiejętność wchodzenia w relacje podmiotowe, stwarzanie sytuacji wyboru, dawanie szansy na
podjęcie zadania,
• Umiejętność określenia minimalnego koniecznego wsparcia, nie narzucanie pomocy,
• Dyskrecja i lojalność,
• Otwartość i optymizm, radość ze wspólnego współistnienia.
Zakres wiedzy, którą powinien posiadać asystent:
• Udzielania pierwszej pomocy w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia,
• Umiejętność wyszukiwania i wskazywania placówek i instytucji, w których niesprawni
intelektualnie mogą znaleźć pomoc,
• Udzielanie pomocy w trakcie korzystania z tych placówek,
• Umiejętność poruszania się w gąszczu przepisów prawnych.
Nieodłącznym ogniwem wprowadzenia usług asystenckich w przypadku osób niepełnosprawnych intelektualnie jest przygotowanie ich rodziców i opiekunów prawnych oraz ich samych do korzystania z pomocy asystenta. Dlatego istotnym działaniem Projektu było przygotowanie przyszłych odbiorców usług do pełnienia roli odbiorcy usługi.
W związku z tym grupę przyszłych odbiorców podzielono na trzy grupy, ze względu na zakres
wsparcia jakiego potrzebowali:
• Osoby sprawne fizycznie, posiadające umiejętność podejmowania decyzji, samodzielne życiowo,
z pełnym prawem obywatelskim, które wymagają doradztwa w skomplikowanych sprawach życiowych,
• Osoby, które są częściowo samodzielne, z umiarkowanymi ograniczeniami fizycznymi, z
zaburzoną sferą podejmowania decyzji, które wymagają doradztwa i pomocy w rozwiązywaniu problemów
życiowych, ale nie wymagają opieki bezpośredniej,
• Osoby, które są niesamodzielne życiowo, którym brakuje umiejętności podejmowania decyzji,
mają duże ograniczenia fizyczne, wymagają doradztwa i bezpośredniej pomocy.
Wszyscy uczestnicy Projektu mogli w naturalnych warunkach życiowych Pensjonatu Krótkiego Pobytu
trenować umiejętność korzystania z pomocy asystenta osobistego.
Strategia Rozwoju Miasta Szczecina Uchwałą Rady Miasta w kwietniu 2002 r. w miejskim programie działań na rzecz osób niepełnosprawnych zapisała do realizacji projekt "Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej".
Wkrótce, po ustaleniu zasad współpracy z miastem, będzie można w Szczecinie korzystać z usług asystentów.
Źródło: Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym,
ul. Rostocka 125, Szczecin, tel. 0*91 426 81 97
Opracowanie: Agnieszka Filipowicz (af)
Dodaj odpowiedź na komentarz
Polecamy
Co nowego
- Dorabiasz do świadczenia z ZUS-u? Dowiedz się jak zrobić to bezpiecznie
- Immunoterapie wysokiej skuteczności od początku choroby – czy to już obowiązujący standard postępowania w SM?
- Nowa przestrzeń w DPS-ie „Kombatant”
- Instytut Głuchoniemych z umową na modernizację
- Mattel® dostosowuje swoje kultowe gry do potrzeb osób nierozróżniających kolorów!
Komentarz