Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Praca w policji, rusza kolejny etap programu

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i Komenda Główna Policji podpisały porozumienie dotyczące programu 'Osoby niepełnosprawne w służbie publicznej'. W ramach programu w policji zostaną zatrudnione 823 osoby niepełnosprawne.

Na mocy porozumienia Komendanci Wojewódzkich Policji i Komendanci Szkół Policji w terminie do 15 września 2003 r. zobowiązani są do złożenia wykazu jednostek organizacyjnych Policji, które chcą zatrudnić osoby niepełnosprawne. Wykaz ten powinien także zawierać ilość miejsc pracy, które będą utworzone i zostaną wyposażone w ramach programu. Do 30 września jednostki organizacyjne Policji wystąpią do oddziałów PFRON o przyznanie pomocy finansowej na ten cel.

Zgodnie z obecnym porozumieniem utworzone zostaną 823 nowe miejsca pracy. Jednak po wprowadzeniu zmian w porozumieniu możliwe jest zwiększenie tej liczby. Stanowiska zostaną wyposażone w ramach programu 'Osoby niepełnosprawne w służbie publicznej'. Katalog stanowisk przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych wynika z potrzeb poszczególnych jednostek organizacyjnych. Według wstępnych szacunków, połowa nowozatrudnionych osób niepełnosprawnych pracować będzie przy obsłudze baz danych.

Koszty, które poniesie policja w związku z zatrudnieniem osób niepełnosprawnych zostaną zwrócone w formie refundacji ze środków PFRON. Refundacja obejmować będzie: zwrot do 15 000 zł na każde wyposażone miejsce pracy, do 1250 zł za każdą przeszkoloną osobę niepełnosprawną, wynagrodzenia do wysokości 2,5 krotności najniższego wynagrodzenia za każdą zatrudnioną osobę niepełnosprawną (w tym składki od pracodawcy na ubezpieczenie społeczne) - za okres 18 miesięcy.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, Krzysztof Janik powiedział, że we współpracy z prezesem PFRON zamierza zabiegać o to, aby podobne inicjatywy realizowane były na prowincji. Jego zdaniem osoby niepełnosprawne w większych miastach mają większe szanse na znalezienie pracy, niż mieszkańcy małych miasteczek i wsi, a instytucje publiczne i samorządowe właśnie tam mogłyby zapewnić miejsca pracy.

Prezes PFRON Roman Sroczyński jest przekonany, że przykład policji zachęci inne instytucje do zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Porozumienie jest wynikiem podpisanego w październiku 2002 roku listu intencyjnego. Sygnatariuszami listu byli Prezes PFRON oraz Komandant Główny Policji. W liście wyrażone zostało przekonanie o celowości i potrzebie współpracy, a także określone zostały cele wspólnych działań w zakresie zatrudnienia osób niepełnosprawnych w policji. W lipcu 2003 Zarząd PFRON podjął decyzję o zawarciu z KG Policji porozumienia w sprawie uczestnictwa policji w programie 'Osoby niepełnosprawne w służbie publicznej'.

Obecnie policja zatrudnia 1020 osób niepełnosprawnych. Pierwsze osoby rozpoczęły pracę w 1996 roku.

Opracowanie: Joanna Pertkiewicz
Źródło: Komenda Główna Policji

Komentarz

  • Maciej ogórek
    Ogórek
    30.07.2024, 14:48

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas