Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Kryzys to dobry czas na CSR

26.05.2009
Autor: Magdalena Gajda, Fot.: Magdalena Gajda
Źródło: inf. własna

Czy w czasach recesji gospodarczej firmy mają szansę na prowadzenie biznesu społecznie odpowiedzialnego? To główny temat konferencji: „CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorcy”, zorganizowanej 25 maja w Warszawie przez tygodnik Newsweek. Partnerem projektu jest Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji.

Logo: Newseek Biznes Odpowiedzialny (parasol)Skrót „CSR” pochodzi od angielskiego wyrażenia Corporate Social Responsability, oznaczającego „biznes społecznie odpowiedzialny". CSR to nowoczesny system zarządzania, który polega na tym, że do wszystkich działań nastawionych na zysk oraz do relacji z klientami i kontrahentami firma dobrowolnie włącza zadania na rzecz rozwoju społeczeństwa i ochrony środowiska.

„Newsweek – Biznes Odpowiedzialny” to cykl 16 regionalnych konferencji, które odbywają się w różnych miastach Polski, w ramach projektu pod nazwą „CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorcy”. Zapraszani są na nie prezesi firm, członkowie zarządów, lokalne władze państwowe i samorządowe, władze instytucji gospodarczych i szefowie organizacji biznesowych. Ich zadaniem jest przedstawienie najciekawszych, a co ważniejsze, możliwych do wprowadzenia w innych przedsiębiorstwach działań CSR. Projekt realizowany jest od marca, a zakończy się w listopadzie. Do tej pory spotkania odbyły się Białymstoku, Łodzi, Rzeszowie, Lublinie, Toruniu i Warszawie. Miasta, w których zagości Newsweek to: Zielona Góra, Kielce, Olsztyn, Gdańsk, Szczecin, Opole, Poznań Wrocław, Kraków i Katowice. Szczegółowy harmonogram znajduje się na stronie www.newsweek.pl/dobrybiznes oraz na www.bcc.org.pl/cs.

Na warszawskiej konferencji Newsweeka zaprezentowały się trzy przedsiębiorstwa. Legg Mason Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych SA przedstawiło zalety Pracowniczego Programu Emerytalnego (PPE).

– To, że wzrasta bezrobocie nie znaczy, że pracodawca nie ma problemów ze znalezieniem dobrego pracownika - powiedziała Agnieszka Łukowska, dyrektor ds. sprzedaży  Legg Mason. - Czy to podczas kryzysu, czy w czasach prosperity firmy muszą wdrożyć taki system wynagradzania, aby zmotywować pracowników, by zostali tam dłużej. PPE to jedno z najskuteczniejszych narzędzi CSR skierowanych do pracowników firmy. W 1999 roku w Polsce były tylko 3 PPE, a w 2008 r. - 1076.

- Nie jest sztuką pomagać. Sztuką jest pomagać mądrze i odpowiedzialnie – powiedziała Justyna Czarnota z firmy farmaceutycznej GlaxoSmithKline, prowadzącej m.in. takie kampanie jak: „Promyk Dnia” (tworzenie świetlic środowiskowych dla dzieci na wsiach), „Mam haka na raka” (edukacja onkologiczna młodzieży), „Przejmij kontrolę – wygraj z astmą” , „Żółty Tydzień” (profilaktyka wirusowych zapaleń wątroby typu A i B) czy „Mamo, masz wybór” (edukacja rodziców na temat ochrony dzieci przed najróżniejszymi chorobami). Zdaniem Justyny Czarnoty, kryzys to właśnie najlepszy czas  na prowadzenie działań CSR, bo w ten sposób firma pokazuje, że wsparcie, którego udziela, nie jest chwilowym kaprysem, ale przemyślaną i konsekwentnie realizowaną strategią.

Trzecim z warszawskich panelistów był Piotr Pawłowski , prezes Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji, który przekonywał, jak wiele korzyści może odnieść przedsiębiorstwo z zatrudnienia pracownika z niepełnosprawnością.

– Na ponad 560 tysięcy osób z niepełnosprawnością w wieku 15 lat i powyżej, mieszkających na Mazowszu, zatrudnionych jest niespełna 84 tysiące. Pracować może o wiele więcej - powiedział Piotr Pawłowski. - Przy podejmowaniu decyzji o przyjęciu pracownika z niepełnosprawnością pracodawcy bardziej powinni skupić się na tym, jaka jest jego wiedza, doświadczenia, umiejętności, a nie jakie ma ograniczenia związane z rodzajem niepełnosprawności.
 

Piotr Pawłowski. Fot.: Magdalena Gajda
Na zdjęciu: Piotr Pawłowski. Fot.: Magdalena Gajda

Warszawska konferencja Newsweeka była też okazją do ogłoszenia wyników dwóch konkursów prowadzonych przez tygodnik.

Bank PKO BP został laureatem mazowieckiej edycji konkursu: „Firma Dobrze Widziana”, promującego przedsiębiorstwa ze szczególnymi osiągnięciami w prowadzeniu CSR, realizowanego wspólnie ze Związkiem Pracodawców Business Centre Club, Akademią Rozwoju Filantropii oraz Forum Związków Zawodowych.

Dłuższa jest lista zwycięzców konkursu „Sto procent z 1%”. Biorą w nim udział organizacje pożytku publicznego i stworzone przez nie kampanie reklamowe zachęcające do przekazania właśnie im 1% podatku. Laureatami edycji 2009 w poszczególnych kategoriach zostali:
- Prasa Ogólnopolska – Fundacja Greenpeace Polska
- Plakat Ogólnopolski – Fundacja Dbam o Zdrowie
- Prasa Lokalna – Fundacja Dbam o Zdrowie
- Plakat Lokalny – Stowarzyszenie Łódzkie Hospicjum dla Dzieci
- Spot TV – Stowarzyszenie Otwarte Drzwi
- Spot Radiowy – Fundacja Międzynarodowy Ruch na Rzecz Zwierząt – VIVA
- Internet – Fundacja Bank Zachodni WBK
- Nagroda Specjalna – za upowszechnianie i promocję odpisu 1% - Urząd Miasta Gdynia

Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji jest partnerem kampanii „Newsweek  - Biznes Odpowiedzialny” dzięki realizacji projektu „Promocja zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw”, współfinansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Logo: 15 lat Integracja 

Logo PFRON

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

brak komentarzy

Prawy panel

Wspierają nas