Informator ZUS: przetestuj nową stronę
Jakie warunki należy spełnić, by uzyskać świadczenie emerytalne lub rentowe? Jakie dokumenty są wymagane? Kiedy, gdzie i w jaki sposób je złożyć? Jak i kiedy ZUS załatwi sprawę? Odpowiedzi na te i inne pytania klienci ZUS znajdą w przygotowanych dla nich specjalnych kartach.
Strona internetowa ZUS to jedna z najbardziej popularnych witryn instytucji publicznych w kraju. Miesięcznie odwiedza ją około 900 tys. użytkowników. Tak duża liczba odbiorców, którzy na portalu ZUS poszukują istotnych w codziennym życiu informacji, każe z niezwykłą dbałością podchodzić do tego, aby były one dostępne dla każdego. A porównywalnie dużo informacji jak na stronie zus.pl nie znajdziemy praktycznie na żadnym portalu instytucji publicznej. Witryna ZUS zawiera aż 1500 podstron. Ostatnie zmiany na stronie zus.pl zostały wprowadzone w 2012 r. przy okazji uruchomienia Platformy Usług Elektronicznych ZUS.
– Natłok informacji, jakie od 2012 r. pojawiły się na stronie zus.pl, oraz ogrom dodatkowych obowiązków, jakie od tamtego czasu realizuje ZUS, o których przecież trzeba informować, sprawiły, że strona zus.pl stała się dla niektórych klientów przeładowana treściowo. Klienci zgłaszali, że oczekują bardziej przemyślanego ułożenia treści i przez to logicznego „przekilikiwania się” przez portal w jak najmniejszej liczbie kroków – wyjaśnia potrzebę zmian Wojciech Andrusiewicz, rzecznik prasowy ZUS.
Łatwiejsze wyszukiwanie Informacji
Nowa witryna ZUS, na razie dostępna pod adresem beta.zus.pl, jest bardziej czytelna, intuicyjna i łatwiejsza w obsłudze niż dotychczasowa. Istotne jest uproszczenie nazewnictwa poszczególnych kategorii klientów ZUS. Teraz bez problemu będą mogli przyporządkować się do konkretnej grupy. Na nowej stronie zus.pl funkcjonują: firmy, pracujący i lekarze. W jednym miejscu klienci znajdą wszystkie formularze, pogrupowane na kategorie spraw: emerytury, renty, zasiłki, kapitał początkowy, prewencja i rehabilitacja. Są też formularze dla pracodawców i pracujących. Strona ma czytelną i bogatą ikonografikę. Łączy w sobie dotychczas odrębne witryny: pue.zus.pl, mojaskladka.zus.pl i mojaemerytura.zus.pl.
Dla klientów niedowidzących i niedosłyszących
Nowy portal ZUS jest dostosowany do potrzeb użytkowników niedowidzących i niesłyszących. Strona powstawała pod okiem ekspertów Fundacji Integracja, w zgodzie ze standardami WCAG 2.0. Nadal trwają prace nad upraszczaniem treści i dostosowywaniem ich do standardów.
Tworząc stronę internetową ZUS, wykonawca (firma Atos) wykorzystał technologię Liferay, która umożliwia łatwą i szybką modyfikację treści na portalu oraz gwarantuje bezpieczeństwo użytkownika i jego danych.
Kolejne zmiany
W kolejnym etapie, który zakończy się na przełomie roku, zostanie udostępniona wersja na urządzenia mobilne. Przebudowany zostanie portal statystyczny i zakładka zamówień publicznych. Będzie też możliwość automatycznej rejestracji na szkolenia prowadzone przez ZUS oraz wybranie wersji obcojęzycznej portalu. Obecnie klienci ZUS mogą korzystać z dwóch serwisów ZUS: zus.pl i beta.zus.pl, co pozwoli na zapoznanie się ze wszystkimi zmianami i umożliwi przyzwyczajenie się do nowych rozwiązań.
Katalog i karty usług
Zakład Ubezpieczeń Społecznych udostępnił klientom katalog i karty usług z zakresu emerytur i rent. Dzięki nim klienci w szybki i łatwy sposób mogą odnaleźć interesujące ich usługi i dowiedzieć się, jak krok po kroku załatwić swoją sprawę w ZUS. Katalog i karty usług są dostępne na stronie internetowej beta.zus.pl, a ich papierowa wersja w placówkach ZUS.
Ułatwienia dla klientów
Katalog usług skierowany jest do szerokiego grona odbiorców. Osoby ubezpieczone znajdą w nim spis świadczeń emerytalno-rentowych, o które mogą się ubiegać w ZUS, a świadczeniobiorcy sprawdzą, co jeszcze im przysługuje, gdy już pobierają świadczenie.
Główną funkcją katalogu usług jest usystematyzowanie informacji o świadczonych przez ZUS usługach, z których klient może skorzystać. Katalog podzielony jest na trzy części: ustalanie uprawnień do świadczeń, obsługa świadczeń oraz sporządzane dokumenty. Pierwsza część zawiera spis najważniejszych świadczeń emerytalno- -rentowych i dodatków, o jakie po spełnieniu odpowiednich warunków można się ubiegać w ZUS. Druga – odnosi się do usług skierowanych do osób, które już pobierają świadczenie i chcą na przykład zmienić numer rachunku bankowego, na który wypłacane jest świadczenie, albo rozliczyć świadczenie emerytalno- -rentowe z powodu osiągania dodatkowych dochodów. Ostatnia część katalogu dotyczy sporządzanych i wydawanych przez ZUS dokumentów. Są to m.in.: zaświadczenia o pobieranym świadczeniu czy sporządzanie karty wypadku. Każda usługa w katalogu ma odrębną kartę.
Karty usług
Prezentują szczegółowe informacje o usługach z zakresu emerytur i rent. Z karty usługi dowiesz się, jak krok po kroku załatwić swoją sprawę w ZUS.
O kartę usługi możesz poprosić w Sali obsługi klientów. Kartę znajdziesz również w Internecie na stronie ZUS.pl, gdzie dodatkowo możesz zapoznać się z interesującymi Cię tematami. Wystarczy wskazać i kliknąć w karcie wybrany temat, aby uzyskać bardziej szczegółowe informacje.
Karty usług odpowiadają na pytania:
- Kogo dotyczy usługa?
- Jak i kiedy ZUS załatwi sprawę?
- Jakie dokumenty są wymagane?
- Czy można się odwołać?
- Kiedy złożyć dokumenty?
- Jaka jest podstawa prawna?
- Gdzie i w jaki sposób złożyć dokumenty?
Załatwienie sprawy krok po kroku
Karty usług w możliwie prosty i przystępny sposób opisują, jak zrealizować swoją sprawę w ZUS. Każda karta podzielona jest na kilka sekcji, które ułożone są w logiczną całość i zawierają istotne z punktu widzenia klienta informacje dotyczące załatwienia danej sprawy w ZUS.
Nie tylko w internecie
Katalog i karty dostępne są także w formie papierowej w salach obsługi klientów placówek ZUS. Katalog ma formę plakatu i ulotek, a karty zgromadzone są w specjalnym segregatorze. Klienci mogą również poprosić pracownika ZUS o wydruk wybranej karty usługi.
Materiał przygotowany we współpracy z
Komentarz