Dorosłe dzieci – o niepełnosprawności sprzężonej w programie „Misja Integracja”
Grzegorz ma 33 lata, uszkodzony wzrok, napady padaczki, ograniczoną mobilność. Innymi słowy: niepełnosprawność sprzężoną. Co oferuje państwo osobom dorosłym z taką niepełnosprawnością? Jak zmienia się finansowe wsparcie osób z niepełnosprawnością po przekroczeniu 25. roku życia? O co walczą rodzice dorosłych dzieci? Na te pytania odpowiadamy w najbliższym odcinku programu „Misja Integracja”. Gościem Piotra Pawłowskiego jest Grażyna Rosołowicz, aktywistka społeczna, mama Grzegorza.
Do 25. urodzin, tak jak inne osoby z niepełnosprawnością, Grzegorz miał zapewniony dostęp do edukacji, dotowanej przez państwo. Teraz ma to szczęście, że uczęszcza na zajęcia w Ośrodku Wsparcia i Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych – jednym z trzech w kraju.
Grażyna Rosołowicz, wraz grupą innych rodziców osób z niepełnosprawnością sprzężoną, chce stworzyć systemowe rozwiązania dla osób z niepełnosprawnością, które wyszły z systemu edukacji, ale nie znajdują swojego miejsca w obecnie funkcjonujących placówkach.
Obecnie dotacja na osobę z niepełnosprawnością w warsztatach terapii zajęciowej czy środowiskowych domach samopomocy to niewiele ponad tysiąc złotych.
W rozmowie z Piotrem Pawłowskim mama Grzegorza zaznacza, że brakuje miejsc, w których dorosłe, ale niesamodzielne osoby z niepełnosprawnością mogłyby przebywać w czasie, gdy ich rodzice pracują lub zwyczajnie potrzebują odpocząć. Niepełnosprawność sprzężona sprawia, że taka osoba potrzebuje ciągłej uwagi. Rodzice nie mają urlopu i często muszą liczyć na dobrą wolę przyjaciół.
W programie pokazujemy również jeden z trzech (!) w Polsce Ośrodków Wsparcia i Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Placówka mieści się na warszawskim Bemowie, powstała w 2001 roku i może przyjąć ok. 50 osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Średnia wieku uczestników oscyluje w okolicach 40 lat. W ośrodku, poza różnymi pracowniami terapeutycznymi, funkcjonuje zespół muzyczny „Jeden rytm, jeden świat”, który ma na swoim koncie debiutancki album.
Komentarz