Edukacja integracyjna czy włączająca? Co będzie najlepsze dla dziecka? Sprawdź w programie „Misja Integracja”
W Szkole Podstawowej nr 32 w Warszawie działają oddziały integracyjne, w których uczą się wspólnie dzieci sprawne i te z różnymi niepełnosprawnościami. Jak funkcjonują takie klasy? Czy dzieci i rodzice nie mają uprzedzeń? O tym oraz o wielu innych ciekawych edukacyjnych sprawach z dyrektor szkoły Anną Walczak rozmawia Piotr Pawłowski.
Kształcenie integracyjne to jedna z kilku opcji, z których mogą wybierać rodzice dzieci z niepełnosprawnością. Po wizycie w poradni psychologiczno-pedagogicznej otrzymują oni rekomendacje, do jakiej szkoły najlepiej zapisać dziecko: ogólnej, z oddziałami integracyjnymi czy specjalnej.
W klasie integracyjnej dziecko może liczyć na pomoc nauczyciela wspierającego zarówno w przyswajaniu wiedzy, jak i w momentach niekomfortowych dla dziecka. Nauka w klasie integracyjnej to także dodatkowa lekcja dla dzieci zdrowych i ich rodziców. Wciąż pokutują stereotypy, że poziom w takich klasach jest niższy, a dzieci z niepełnosprawnością – niegrzeczne, choć jest zgoła inaczej.
W programie pokazujemy jak funkcjonuje klasa integracyjna w Szkole Podstawowej nr 32 w Warszawie. Taki oddział liczy mniej uczniów niż ogólny, a 5 miejsc jest zarezerwowanych dla dzieci z niepełnosprawnością.
Opowiadamy też o projekcie, w ramach którego rodzice, którzy nie wiedzą gdzie szukać porad dotyczących m.in. edukacji dziecka z niepełnosprawnością, mogą znaleźć przydatne wskazówki. Na portalu pomocdlarodzicow.pl dostępny jest bogaty zbiór informacji, funkcjonuje też infolinia, pod którą można uzyskać odpowiedzi na nurtujące pytania.
Komentarz