Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Rozlicz się z fiskusem e-lektronicznie

29.12.2008
Autor: oprac.: redakcja
Źródło: Gazeta Prawna

Aby uniknąć kolejek w Urzędzie Skarbowym, warto rozliczyć się za 2008 rok przesyłając  deklarację podatkową przez internet. Dzięki systemowi e-Deklaracje zeznania roczne PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 można złożyć nie wychodząc z domu. Trzeba jednak pamiętać o spełnieniu 2 warunków.

Podstawową sprawą jest posiadanie bezpiecznego podpisu elektronicznego z kwalifikowanym certyfikatem oraz zaświadczenia od naczelnika urzędu skarbowego. Warto więc zawczasu się o nie postarać wybierając ten sposób rozliczenia się z fiskusem.

e-podpis
Zestaw do podpisu elektronicznego składa się m.in. z czytnika kart, karty z certyfikatem oraz oprogramowania. Zestaw taki kosztuje obecnie ok. 200-300 zł za rok, zależnie od centrum kwalifikacji. W Polsce do sprzedaży e-podpisów uprawnione są trzy centra: Unizeto (Certum), Krajowej Izby Rozliczeniowej (Szafir) oraz Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych (Sigillum). Oferują one różnego rodzaju zestawy do e-podpisu. Aby wysłać e-deklarację konieczne jest posiadanie bezpiecznego e-podpisu z kwalifikowanym certyfikatem, który jest równoważny z podpisem odręcznym. Jest on wystawiany na osoby fizyczne, korzystać z niego może więc jedynie właściciel.

Zaświadczenie od naczelnika US
Drugim warunkiem jest zaświadczenie od naczelnika właściwego urzędu skarbowego na formularzu ZAS-E. Jest to wymóg formalny i warto zadbać o niego wcześniej, gdyż formalności związane z wydaniem zaświadczenia przez naczelnika mogą potrwać nawet trzy tygodnie.

Aby otrzymać zaświadczenie należy:

  • na papierze złożyć zawiadomienie o zamiarze składania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną na formularzu ZAW-E1 oraz wskazać osobę upoważnioną do składania deklaracji drogą elektroniczną. Nawet jeśli to składający wniosek będzie jedynym upoważnionym, należy to zaznaczyć wskazując siebie
  • złożyć zgłoszenie na formularzu ZAW-E2 - osoba upoważniona potwierdza n nim chęć składania e-deklaracji w imieniu podatnika. Zgłoszenie to trzeba złożyć drogą elektroniczną podpisując je kupionym wcześniej bezpiecznym e-podpisem z kwalifikowanym certyfikatem

Po złożeniu zawiadomienia i zgłoszenia naczelnik urzędu weryfikuje te dokumenty i poprawność zawartych w nich danych. Jeśli wszystkie dane są poprawne, naczelnik wydaje zaświadczenie ZAS-E upoważniające do składania e-deklaracji. Jeśli jednak pojawią się jakieś przeszkody, naczelnik wyda zaświadczenie ZAS-O, czyli odmawiające wydania zaświadczenia ZAS-E.

Jeśli podatnik pomyślnie spełni oba warunki do przesyłania e-deklaracji, może przystąpić do wypełniania zeznania PIT. Formularze interaktywne (dostępne na stronie MF) wyglądają identycznie jak papierowe. Po wypełnieniu zeznania rocznego za 2008 r. należy podpisać formularz e-podpisem i wysłać do urzędu. W ciągu doby podatnik otrzyma informację o tym, że zeznanie wpłynęło do urzędu lub o tym, jakie błędy w nim wystąpiły.

 

Komentarz

  • nadal paranoja
    Artur
    02.01.2009, 11:15
    żeby móc się rozliczyć elektronicznie należy wcześniej odwiedzić urząd i złożyć wniosek w postaci papierowej; no i jeszcze trzeba "przejść pomyślnie" weryfikację i otrzymać zgodę naczelnika urzędu. czyli biurokracja nadal górą. ciekawe, czy dożyję czasów gdy będę mógł rozliczyć się SMSem?

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas