Rozlicz się z fiskusem e-lektronicznie
Aby uniknąć kolejek w Urzędzie Skarbowym, warto rozliczyć się za 2008 rok przesyłając deklarację podatkową przez internet. Dzięki systemowi e-Deklaracje zeznania roczne PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 można złożyć nie wychodząc z domu. Trzeba jednak pamiętać o spełnieniu 2 warunków.
Podstawową sprawą jest posiadanie bezpiecznego podpisu elektronicznego z kwalifikowanym certyfikatem oraz zaświadczenia od naczelnika urzędu skarbowego. Warto więc zawczasu się o nie postarać wybierając ten sposób rozliczenia się z fiskusem.
e-podpis
Zestaw do podpisu elektronicznego składa się m.in. z czytnika kart,
karty z certyfikatem oraz oprogramowania. Zestaw taki kosztuje
obecnie ok. 200-300 zł za rok, zależnie od centrum kwalifikacji. W
Polsce do sprzedaży e-podpisów uprawnione są trzy centra: Unizeto
(Certum), Krajowej Izby Rozliczeniowej (Szafir) oraz Polskiej
Wytwórni Papierów Wartościowych (Sigillum). Oferują one różnego
rodzaju zestawy do e-podpisu. Aby wysłać e-deklarację konieczne
jest posiadanie bezpiecznego e-podpisu z kwalifikowanym
certyfikatem, który jest równoważny z podpisem odręcznym. Jest on
wystawiany na osoby fizyczne, korzystać z niego może więc jedynie
właściciel.
Zaświadczenie od naczelnika US
Drugim warunkiem jest zaświadczenie od naczelnika właściwego urzędu
skarbowego na formularzu ZAS-E. Jest to wymóg formalny i warto
zadbać o niego wcześniej, gdyż formalności związane z wydaniem
zaświadczenia przez naczelnika mogą potrwać nawet trzy
tygodnie.
Aby otrzymać zaświadczenie należy:
- na papierze złożyć zawiadomienie o zamiarze składania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną na formularzu ZAW-E1 oraz wskazać osobę upoważnioną do składania deklaracji drogą elektroniczną. Nawet jeśli to składający wniosek będzie jedynym upoważnionym, należy to zaznaczyć wskazując siebie
- złożyć zgłoszenie na formularzu ZAW-E2 - osoba upoważniona potwierdza n nim chęć składania e-deklaracji w imieniu podatnika. Zgłoszenie to trzeba złożyć drogą elektroniczną podpisując je kupionym wcześniej bezpiecznym e-podpisem z kwalifikowanym certyfikatem
Po złożeniu zawiadomienia i zgłoszenia naczelnik urzędu weryfikuje te dokumenty i poprawność zawartych w nich danych. Jeśli wszystkie dane są poprawne, naczelnik wydaje zaświadczenie ZAS-E upoważniające do składania e-deklaracji. Jeśli jednak pojawią się jakieś przeszkody, naczelnik wyda zaświadczenie ZAS-O, czyli odmawiające wydania zaświadczenia ZAS-E.
Jeśli podatnik pomyślnie spełni oba warunki do przesyłania
e-deklaracji, może przystąpić do wypełniania zeznania PIT.
Formularze interaktywne (dostępne na stronie MF) wyglądają
identycznie jak papierowe. Po wypełnieniu zeznania rocznego za 2008
r. należy podpisać formularz e-podpisem i wysłać do urzędu. W ciągu
doby podatnik otrzyma informację o tym, że zeznanie wpłynęło do
urzędu lub o tym, jakie błędy w nim wystąpiły.
Komentarze
-
Jak rozliczyć się prościej?
02.01.2009, 18:47Banki jakoś się z tym uporały. Chyba nie doczekam możliwości rozliczania się przez sieć. tawiorodpowiedz na komentarz -
nadal paranoja
02.01.2009, 11:15żeby móc się rozliczyć elektronicznie należy wcześniej odwiedzić urząd i złożyć wniosek w postaci papierowej; no i jeszcze trzeba "przejść pomyślnie" weryfikację i otrzymać zgodę naczelnika urzędu. czyli biurokracja nadal górą. ciekawe, czy dożyję czasów gdy będę mógł rozliczyć się SMSem?odpowiedz na komentarz -
200 - 300 zeta na rok - kto to wymyslil i za ile?
01.01.2009, 23:06
Polecamy
Co nowego
- Ostatni moment na wybór Sportowca Roku w #Guttmanny2024
- „Chciałbym, żeby pamięć o Piotrze Pawłowskim trwała i żeby był pamiętany jako bohater”. Prezydent wręczył nagrodę Wojciechowi Kowalczykowi
- Jak można zdobyć „Integrację”?
- Poza etykietkami... Odkrywanie wspólnej ludzkiej godności
- Toast na 30-lecie
Dodaj komentarz