Informator ZUS: do urzędu przez komputer
Ponad 1,4 mln użytkowników i 9 mln wniosków złożonych online. Polacy coraz chętniej załatwiają sprawy w ZUS przez internet.
Pierwszy polski e-urząd
PUE ZUS (Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych) umożliwia dostęp do danych gromadzonych przez ZUS oraz usług świadczonych przez Zakład. Portal jest dostępny poprzez internet (www.zus.pl). ZUS za pośrednictwem PUE świadczy usługi elektroniczne ogólnodostępne oraz spersonalizowane, czyli przeznaczone dla klientów posiadających swój profil na portalu.
Na PUE istnieje też możliwość:
- zadawania pytań i otrzymywania odpowiedzi e-mailem,
- prowadzenia rozmowy tekstowej online, czyli czatu z konsultantem Centrum Obsługi Telefonicznej,
- prowadzenia rozmowy z konsultantem Centrum Obsługi Telefonicznej za pośrednictwem Skype’a,
- skorzystania z wiedzy „Wirtualnego Doradcy” – awatara, który po wpisaniu pytania udziela odpowiedzi.
Korzyści z założenia profilu na PUE ZUS
Osobom, które mają swój profil, PUE zapewnia całodobowy dostęp do informacji na ich koncie w ZUS, daje możliwość przesyłania drogą elektroniczną dokumentów oraz różnych pism i wniosków. Można też umówić się na wizytę w ZUS.
Założenie profilu jest bardzo proste i nie zabiera wiele czasu. Można to zrobić w dwóch krokach. Najpierw należy się zarejestrować. Otrzymuje się login i wybiera hasło do swojego profilu PUE.
Aby się zarejestrować, wystarczy wejść na stronę www.zus.pl i wybrać opcję „Zarejestruj profil”. Następnie – ze względu na bezpieczeństwo danych osobowych, które są dostępne na PUE – w ciągu 7 dni od dnia rejestracji należy potwierdzić swoją tożsamość. Można to zrobić:
- osobiście w jednostce ZUS – wystarczy jedna wizyta z dokumentem stwierdzającym tożsamość, albo
- elektronicznie – jeśli posiada się profil zaufany ePUAP lub certyfikat kwalifikowany.
Istotnym ułatwieniem jest możliwość założenia profilu na PUE ZUS oraz logowania się do niego za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Dotyczy to obecnie klientów: PKO Banku Polskiego (iPKO, Inteligo) i BOŚ Banku.
– Z danych tylko za maj wynika, że największą grupę użytkowników PUE ZUS stanowią osoby w wieku 25–34 lata, a nieco mniejszą (20 proc.) 35–44-latkowie – wyjaśnia Aneta Dąbrowska z Departamentu Obsługi Klientów ZUS. – Tuż za nimi są osoby w przedziale 45–55 lat. Stosunkowo niewielką grupę stanowią osoby między 18. a 24. rokiem życia, a zdecydowanie najmniejszą - powyżej 65 lat. Najbardziej aktywni są płatnicy oraz profesjonaliści, głównie komornicy i lekarze, którzy wykorzystują PUE ZUS w codziennej pracy.
Specjalny panel dla każdej grupy
Z PUE ZUS mogą korzystać wszyscy klienci ZUS. Każda grupa (ubezpieczeni, świadczeniobiorcy, płatnicy składek) ma panel ułatwiający załatwianie spraw w Zakładzie.
Osoby ubezpieczone po kliknięciu w adresowaną do nich zakładkę sprawdzą kwoty składek opłaconych i przekazanych na konto w ZUS, subkonto i do OFE.
Przedsiębiorcy dzięki PUE ZUS opłacą należne składki i uzyskają informacje o osobach zgłoszonych do ubezpieczeń, a przez aplikację e-Płatnik (internetowy odpowiednik programu Płatnik) mogą także m.in. zgłaszać osoby do ubezpieczeń i rozliczać składki.
Świadczeniobiorcy sprawdzą informacje o przyznanych i wypłacanych emeryturach, rentach i zasiłkach, a także uzyskają dostęp do formularzy PIT. Na PUE specjalne funkcje zostały przewidziane również dla lekarzy i komorników.
Lekarz ma na PUE możliwość wystawiania elektronicznych zwolnień lekarskich, natomiast komornik – dostęp do funkcjonalności dotyczącej składania wniosków i pozyskiwania odpowiedzi w sprawie danych niezbędnych do prowadzenia egzekucji.
Do wysyłania i odbierania z ZUS większości wniosków, pism i wszelkich innych dokumentów potrzebny jest podpis elektroniczny lub profil zaufany ePUAP – uzyskanie tego ostatniego jest bezpłatne.
– Popularność PUE ZUS rośnie z każdym rokiem funkcjonowania platformy. Obecnie ponad 1,4 mln osób założyło na PUE swój profil – zaznacza Aneta Dąbrowska z Departamentu Obsługi Klientów ZUS. – Od uruchomienia PUE ZUS w 2012 r. klienci złożyli już prawie 9,4 mln wniosków online, a za pośrednictwem aplikacji e-Płatnik do ZUS wpłynęło 1,8 mln dokumentów ubezpieczeniowych. Użytkownicy korzystają też z pomocy Wirtualnego Doradcy, który odpowiedział już na 7 mln pytań – mówi Aneta Dąbrowska. – Sukcesywnie będziemy zwiększać liczbę usług dostępnych na PUE, tak aby klient mógł załatwić jak najwięcej spraw bez wychodzenia z domu.
Obsługa przez telefon...
A co z osobami, które nie korzystają z internetu? Klienci ZUS mają możliwość załatwienia wielu spraw za pośrednictwem Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS (COT). Konsultanci COT są dostępni pod nr. 22 560 16 00 we wszystkie dni robocze, z wyjątkiem świąt i innych dni ustawowo wolnych od pracy, w godz. 7.00–18.00.
Uzupełnieniem bezpośredniej obsługi przez konsultantów COT jest automatyczny telefoniczny system informacyjny, dostępny 24 h przez 7 dni w tygodniu, umożliwiający uzyskanie informacji o charakterze ogólnym, dot. każdego obszaru działalności Zakładu. Osoby uwierzytelnione za pomocą identyfikatora uzyskują dostęp do wszystkich opcji automatycznego serwisu telefonicznego. Po wybraniu połączenia z konsultantem, możliwe jest udzielanie bardziej szczegółowych informacji przez pracowników COT.
Po poprawnej identyfikacji klienci mogą m.in. uzyskać informacje o:
- dokumentach i innej korespondencji przesłanej do ZUS,
- środkach zewidencjonowanych na koncie w ZUS,
- danych dotyczących rozliczeń na swoich kontach.
Konsultant może również przygotować wniosek do wysyłki, tj. wypełnić wniosek na profilu PUE klienta, a klient musi go tylko podpisać.
Przedsiębiorcy bez uprzedniej weryfikacji otrzymają podstawowe informacje na temat:
- obowiązujących przepisów i dostępnych formularzy,
- wysokości składek na ubezpieczenia społeczne,
- wysokości zasiłków chorobowych, macierzyńskich i pogrzebowych,
- prowadzonych działań na rzecz prewencji i rehabilitacji,
- lokalizacji terenowych jednostek operacyjnych.
Konsultanci COT świadczą także pomoc techniczną przy obsłudze programu Płatnik.
Poza tradycyjnymi połączeniami telefonicznymi możliwe jest też korespondowanie z COT poprzez pocztę elektroniczną, czat oraz przy wykorzystaniu usługi Skype.
...i ZUSomat
Klienci ZUS mogą również korzystać z tzw. urzędomatów (zusomatów) – wielofunkcyjnych, samoobsługowych urządzeń informacyjnych, zainstalowanych w 159 lokalizacjach.
Zadaniem urzędomatów jest zapewnienie dostępu do usług ZUS przez 24 h. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom zastosowanym w tym urządzeniu każdy klient może:
- złożyć w formie papierowej w formacie A4 dowolny dokument i wniosek oraz otrzymać potwierdzenie ich złożenia,
- skorzystać z serwisów internetowych Zakładu, ze szczególnym uwzględnieniem dostępu do portalu PUE i jego funkcjonalności,
- skontaktować się bezpłatnie z konsultantem Centrum Obsługi Telefonicznej.
Urzędomat jest urządzeniem zaprojektowanym z myślą o osobach niepełnosprawnych poruszających się na wózkach, niewidzących i niedowidzących oraz niedosłyszących. Wdrożenie urzędomatów jest odpowiedzią na potrzebę bezpośredniego i szybkiego dostępu obywateli do danych zapisanych na ich indywidualnych kontach w ZUS, szczególnie osób, które nie posiadają komputera z łączem internetowym.
Materiał przygotowany we współpracy z
Komentarze
-
Utrudnienie
09.08.2016, 10:49Osoby niepełnosprawne, np. nie chodzące, mają trudności w założeniu konta, ponieważ ZUS nie uznaje żadnych pełnomocnictw a tym zakresie. Czy wobec tego urzędnik z ZUS nie powinien pofatygować się do takiego klienta (na jego prośbę) i założyć mu konto w jego domu?odpowiedz na komentarz -
Materiał przygotowany we współpracy z ZUS. To teraz przygotujcie materiał we współpracy z ŻYCIEM i porównajcie z bajkami otrzymanymi z ZUSu.odpowiedz na komentarz
Polecamy
Co nowego
- Ostatni moment na wybór Sportowca Roku w #Guttmanny2024
- „Chciałbym, żeby pamięć o Piotrze Pawłowskim trwała i żeby był pamiętany jako bohater”. Prezydent wręczył nagrodę Wojciechowi Kowalczykowi
- Jak można zdobyć „Integrację”?
- Poza etykietkami... Odkrywanie wspólnej ludzkiej godności
- Toast na 30-lecie
Dodaj komentarz