Trakt wokół wrocławskiego Rynku już gotowy
Trakt to szeroki na sześć metrów pas wokół całego wrocławskiego Rynku, który ułatwi poruszanie się osobom na wózkach, niewidomym czy rodzicom z dziećmi w wózkach - pisze portal wroclaw.pl.
– To w sumie 4,5 tysiąca metrów kwadratowych powierzchni, wykorzystano do jego budowy 144 tysiące kostek granitowych – mówi Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta. – Kostki są w trzech rozmiarach, dzięki czemu powierzchnia traktu nie wygląda jak glazura. Kostki były dodatkowo przycinane, a szczeliny między nimi klejone zaprawą.
By wszystkim chodziło się lepiej
Rynek we Wrocławiu został gruntownie wyremontowany w 1997 roku. Jednak szczeliny między kostkami były jedynie zasypane, a piasek z czasem się wypłukiwał. To powodowało, że w głębokie szpary wpadały koła wózków inwalidzkich i wózków z dziećmi. Trudności z poruszaniem się po nierównej powierzchni miały także osoby niewidome i niedowidzące, skarżyły się na to również kobiety chodzące w butach na wysokich obcasach.
Pierwsze pomysły na poprawienie powierzchni Rynku pojawiły się w 2010 roku, jednak metoda wypełnienia szczelin żywicą nie sprawdziła się. Ostatecznie władze Wrocławia zdecydowały o wymianie pasa powierzchni wokół Rynku, który ochrzczono – szpilkostradą.
Konsultacje z osobami z niepełnosprawnością
Projekt pilotował Bartłomiej Skrzyński. Rzecznik miasta Wrocławia ds. Osób Niepełnosprawnych podkreśla, że pomysł był konsultowany z wieloma grupami mieszkańców, m.in. osobami niewidomymi.
– To także dzięki ich sugestiom zrezygnowano z odsunięcia letnich ogródków restauracyjnych od kamienic i wpasowania tam traktu. W ten sposób powstałby tunel, w którym przecinałyby się ścieżki kelnerów, klientów restauracji i przechodniów. Osoby niewidome byłyby zagrożone tym, że wpadnie na nie np. kelner z gorącym napojem. A ludziom poruszających się na wózkach ogródki ograniczyłyby możliwość podziwiania Rynku podczas spaceru – mówi Bartłomiej Skrzyński.
Budowa szpilkostrady przeciągała się, ponieważ firma, która wybudowała jej większą część, w trakcie prac zbankrutowała. Władze miasta musiały wybrać nowego wykonawcę na dokończenie modernizacji. Prace nad ostatnią częścią traktu trwały od stycznia.
Agata Roczniak, modelka poruszająca się na wózku, narzeka pół żartem:
- Jestem niepocieszona, bo tę równą część Rynku wybiera do spacerowania coraz więcej osób, nie tylko na wózkach lub z wózkami dziecięcymi, dlatego nie mogę jeździć po niej wózkiem tak szybko jak do tej pory.
Komentarze
-
A w Warszawie na pl. Zamkowym i Krakowskim dalej pod górkę!
27.04.2016, 14:04Graty dla Wrocławia a może ktoś zadba o kulawych w stolicy bo tu się nic nie konsultuje ze środowiskiem!odpowiedz na komentarz
Polecamy
Co nowego
- Dorabiasz do świadczenia z ZUS-u? Dowiedz się jak zrobić to bezpiecznie
- Immunoterapie wysokiej skuteczności od początku choroby – czy to już obowiązujący standard postępowania w SM?
- Nowa przestrzeń w DPS-ie „Kombatant”
- Instytut Głuchoniemych z umową na modernizację
- Mattel® dostosowuje swoje kultowe gry do potrzeb osób nierozróżniających kolorów!
Dodaj komentarz