Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Dopasuj auto do możliwości

12.04.2016
Autor: Mateusz Różański
kobieta na wózku razem z mężczyzną kieruje się prosto do dostosowanego samochodu

Podnośnik do przesiadania się z wózka na fotel kierowcy, dźwignia do chowania wózka na dachu pojazdu, kierunkowskaz sterowany głosem – takie cuda techniki można zobaczyć w Warszawie, ale i sprawdzić, czy ze wszystkich możemy korzystać.

Odwiedziliśmy Centrum Usług Motoryzacyjnych dla Osób Niepełnosprawnych Instytutu Transportu Samochodowego (ITS) z aparatem fotograficznym podczas dnia otwartego, który odbył się 9 kwietnia 2016 r.

- Dzień otwarty jest jednym z wydarzeń związanych z pierwszą rocznicą powołania Centrum Usług Motoryzacyjnych dla Osób Niepełnosprawnych przy Instytucie Transportu Samochodowego – podkreśliła Beata Stasiak, pełnomocnik dyrektora ITS do spraw osób niepełnosprawnych. – Chcemy pokazać nasze samochody zaadaptowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością.

na drzwiach samochodu zaczepiony jest nosidełko do przesiadania się z wózka na fotel

9 aut pokazowych

Zaprezentowana podczas dnia otwartego flota dziewięciu aut różnych marek to efekt zakończonego w zeszłym roku projektu „Kompleksowy system wsparcia mobilności osób niepełnosprawnych ruchowo (AMC-2)”, sfinansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Programu INNOTECH. Konsorcjum AMC-2 tworzyły: Instytut Transportu Samochodowego (koordynator), Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego, Instytut Odlewnictwa oraz AMZ BIS Sp. z o.o. Za adaptacje samochodów odpowiedzialne były firmy: Efektor, Emico, TMN-Reha i Cebron.

Choć zaprezentowane podczas dnia otwartego rozwiązania stanowią jedynie część możliwych adaptacji (te muszą być przecież „szyte na miarę” dla każdego kierowcy), to i tak było co oglądać.

nakładka na kierownicę dla osób z niepełnosprawnością rąk

Począwszy od najprostszych udogodnień, takich jak: nakładki na kierownicę, przez dźwignie z hamulcem i gazem dla osób z niesprawnymi nogami, windy i podnośniki, które służą zarówno kierowcom, jak i pasażerom na wózkach, po takie wynalazki, jak choćby kierunkowskaz sterowany głosem.

Kierowcy z niepełnosprawnością mogli na przykład sprawdzić, jakie dostosowanie jest dla nich najlepsze i najbardziej ułatwia im prowadzenie auta lub podróżowanie nim, a także zdobyć wiedzę na temat zastosowania go w swoim samochodzie.

urządzenie do sterowania głosem

Ocenić dysfunkcje i predyspozycje

- Centrum Usług Motoryzacyjnych dla Osób Niepełnosprawnych służy kompleksowemu zapewnieniu osobom z niepełnosprawnością mobilności – po to powstał Ogólnopolski Punkt Informacyjny, by każdy mógł się dowiedzieć, jak pokonywać poszczególne bariery na drodze do uzyskania prawa jazdy i bycia kierowcą – mówił dr hab. inż. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego. – Mamy pracownie psychologiczną, symulatory pozwalające ocenić dysfunkcje i predyspozycje, a także flotę pojazdów, dostosowanych do różnych rodzajów dysfunkcji, ale też do różnych potrzeb osób z niepełnosprawnością – zarówno kierowców, jak i pasażerów.

winda samochodowa dla osób na wózkach wyposażona w  specjalne kółka

Jednym z uczestników dnia otwartego był Piotr Kosmowski, który prowadzi szkołę nauki jazdy dla osób z niepełnosprawnością.

- Każdy kierowca z niepełnosprawnością musi mieć samochód przystosowany do swojej dysfunkcji. Urządzeń, które mogą to ułatwić, jest bardzo wiele. Mamy tu kilka przykładów rozwiązań, które służą zarówno kierowcom, jak i pasażerom z niepełnosprawnością – mówił o zaprezentowanych podczas dnia otwartego pojazdach.

para uczestników Dnia Otwartego przyglądają się urządzeniu do chowania wózka

Z myślą o bezpieczeństwie

By zwiększać bezpieczeństwo kierowców z niepełnosprawnością i szerzyć wiedzę na temat najbardziej optymalnych rozwiązań, Instytut Transportu Samochodowego zajmuje się też edukowaniem diagnostów ze stacji kontroli pojazdów.

- Jak na razie zostało przeszkolonych ok. 200 diagnostów – mówiła Beata Stasiak. – Pokazaliśmy im, jak wyglądają konkretne adaptacje, jakie są certyfikowane firmy na rynku polskim, a także zwróciliśmy uwagę, na co patrzeć przy diagnozowaniu aut, które były dostosowane przez amatorów, np. samych kierowców z niepełnosprawnością.

uczestnik Dnia Otwartego testuje kierownicę z nakładką

Z działaniami ITS na rzecz mobilności osób z niepełnosprawnością będzie można zapoznać się jeszcze podczas pikniku, który odbędzie się 18 czerwca 2016 r. Wezmą w nim udział dealerzy różnych marek, specjaliści od adaptacji aut, a także przedstawiciele firm i instytucji zajmujących się motoryzacją.


Więcej informacji o Centrum Usług Motoryzacyjnych dla Osób Niepełnosprawnych Instytutu Transportu Samochodowego.

Galerię z Dni Otwartych zobaczysz na naszym portalu.

symulator do tekstów psychologicznych dla kierowców

Komentarz

  • Mam 2 zasadnicze pytania!
    C5
    17.04.2016, 17:50
    Co się stanie kiedy odpali poduszka powietrzna w kierownicy i w co wbije i KOMU te urządzenia zamontowane na niej? I drugie. Jak obeszliście przepisy z których wynika ,że nie może być żadnych urządzeń i zmian w budowie ww kierownicy i całego samochodu? Pierwsza lepsza kontrola Policji i dowód rej. zostanie zatrzymany do czasu usunięcia ciała obcego z kierownicy. Mnie zatrzymano tylko za gałkę na kierownicy, którą musiałem zdjąć w warsztacie i zrobić badanie techniczne po czym odzyskałem dowód z Urzędu Miasta.

Dodaj odpowiedź na komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin
Prawy panel

Wspierają nas