Zmiany w ustawie o prawach konsumenta
W czerwcu mają wejść w życie nowe przepisy dotyczące praw konsumenta. Dzięki nim łatwiej będzie dokonywać reklamacji towarów zakupionych przez Internet, a koszty zakupu usług i towarów w sieci nie będą już dla klientów zaskoczeniem.
- Korzystne dla słabszych uczestników rynku zmiany obejmują m.in. wydłużenie prawa do odstąpienia od umowy zwartej na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa oraz większą swobodę w wyborze dochodzenia praw z tytułu rękojmi w przypadku wady produktu – wyjaśniał Wiceprezes Urzędu OchronyKonkurencji i Konsumenta Jarosław Król podczas debaty zorganizowanej z okazji Światowego Dnia Konsumenta.
Informacja prawem konsumenta
Projekt ustawy rozszerza obowiązki informacyjne przedsiębiorców – w każdym przypadku konsumenci będą musieli być jasno i rzetelnie poinformowani m.in. o danych przedsiębiorcy i wszystkich kosztach, które będą musieli ponieść.
Dodatkowo internetowy sprzedawca sam musi zadbać o to, żeby klient w momencie zamawiania płatnej usługi lub towaru wyraźnie potwierdził, że wie o tym, że musi od razu zapłacić. W przeciwnym razie umowa nie zostanie zawarta.
W przypadku zakupów na odległość i poza lokalem przedsiębiorcy wymagane przez prawo informacje będą musiały być udzielone na papierze lub za zgodą konsumenta – na innym trwałym nośniku. Tak samo będzie w wypadku przekazania umowy zawartej w ten sposób. Sprzedawca, który nie wypełni obowiązku informacyjnego narazi się na karę grzywny.
Większe uprawnienia klienta
Naprawa, wymiana, obniżka ceny, zwrot pieniędzy – takie uprawnienia będą przysługiwać konsumentom, jeśli zakupiony przez nich towar zawierać będzie wady. Za sprawą nowych przepisów to właśnie od konsumenta będzie zależało, z której z tych możliwości skorzysta. Klient, zamiast uprawnień z tytułu niezgodności z umową, będzie korzystał z rękojmi, która zostanie uregulowana w kodeksie cywilnym.
Nie zmieni się czas na złożenie reklamacji z tytułu niezgodności z umową – klienci będą to mogli zrobić nadal w ciągu dwóch lat od dokonania zakupu. Z 6 do 12 miesięcy wydłuży się korzystny dla konsumenta czas, w którym przyjmuje się, że wada istniała już w momencie sprzedaży. Obecnie wiele reklamacji złożonych po upływie pół roku od zakupu jest automatycznie odrzucanych przez sprzedawców.
Dwa tygodnie na zwrot towaru
Do dwóch tygodni zwiększy się czas na odstąpienie od umowy zawartej na odległość (np. przez Internet lub telefon) lub poza lokalem przedsiębiorcy (np. od akwizytora lub na pokazie). Jeżeli konsument nie zostanie poinformowany o tym prawie, termin odstąpienia przedłuży się do jednego roku.
Ustawa wprowadzi także jednolity wzór odstąpienia od umowy. Wchodzące w życie od czerwca przepisy precyzują również to, że w sytuacji odstąpienia przez konsumenta od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem, to właśnie on ponosi koszty odesłania towaru, pod warunkiem, że został o tym wcześniej poinformowany.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Ostatni moment na wybór Sportowca Roku w #Guttmanny2024
- „Chciałbym, żeby pamięć o Piotrze Pawłowskim trwała i żeby był pamiętany jako bohater”. Prezydent wręczył nagrodę Wojciechowi Kowalczykowi
- Jak można zdobyć „Integrację”?
- Poza etykietkami... Odkrywanie wspólnej ludzkiej godności
- Toast na 30-lecie
Dodaj komentarz