Ruszył serwis o prawach konsumenta

25 grudnia 2014 r. wchodzą w życie nowe przepisy ustawy o prawach konsumenta. Zmienią się zasady dotyczące sprzedaży przez Internet, na pokazach, prezentacjach, a także w sklepach tradycyjnych. By ułatwić korzystanie z nowych przepisów Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta uruchomił specjalny serwis.
Zakupy przez internet czy u akwizytorów często kojarzyły się z ryzykiem. Wiele osób obawiało się, często niestety słusznie, że oferowane w ten sposób towary mogą być znacznie niższej jakości niż tego oczekujemy. Z kolei odzyskanie pieniędzy i zwrócenie niespełniającego naszych oczekiwań towaru częstokroć graniczyło z cudem. Nowe przepisy mają zmienić tę sytuację i ułatwić konsumentom korzystanie ze swoich praw.
Na europejskich wzorcach
Ustawa o prawach konsumenta wdraża do polskiego porządku przepisy Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw konsumentów, które będą obowiązywać we wszystkich krajach UE. Dzięki ujednoliceniu przepisów przedsiębiorcom będzie łatwiej działać na rynkach zagranicznych. Najważniejsze zmiany, o których powinni wiedzieć sprzedawcy i klienci to:
- wydłużenie czasu na odstąpienie kupującego od umowy zawartej przez Internet oraz na pokazie z 10 do 14 dni,
- uregulowanie kwestii kosztów odesłania towaru,
- zapłata za zmniejszenie wartości towaru,
- wymóg jasnego terminu zwrotu kosztów zakupu
- zakaz wprowadzania dodatkowych kosztów zakazane, np. za skorzystanie z innej formy płatności niż ta preferowana przez sprzedawcę.
Serwis wszystko wyjaśni
Przedsiębiorcy i ich klienci korzystając z prostych przykładów, będą mogli dzięki niemu łatwo i szybko zapoznać się np. ze zmianami w procedurze reklamacyjnej, dowiedzieć się, czy wszystkie produkty są objęte rękojmią. Przykładowo: jeżeli towar się zepsuje, konsument będzie mógł dochodzić swoich praw w ramach tej ochrony, wybierając między: wymianą, naprawą, obniżeniem ceny i – gdy wada jest istotna – odstąpieniem od umowy, czyli zwrotem pieniędzy. Jeżeli przedsiębiorca nie zgodzi się z tym wyborem, będzie mógł zaproponować inne rozwiązanie. Jednak, gdy zakupiony przedmiot ponownie się zepsuje lub sprzedawca nie wywiąże się ze swoich obowiązków i nie usunie wady, klient ma prawo żądać obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy i jego roszczenie musi być spełnione.
Pomocnym podczas składania reklamacji w ramach rękojmi będzie schemat opracowany przez UOKiK.
Komentarze
brak komentarzy
Polecamy
Co nowego
- Protest przeciwko absurdom polskiego orzecznictwa
- Korzystne zmiany w systemie orzekania o niepełnosprawności coraz bliżej
- Światowy Dzień Walki z Depresją: Jak dorosły może pomóc dziecku w kryzysie?
- Edukacja bez barier - Badaniu dotyczące wyzwań edukacyjnych stojących przed młodymi osobami z niepełnosprawnością wzrokową
- Klątwa Titonosa
Dodaj komentarz