Prawnik radzi: e-administracja z barierami
Mam duże problemy z poruszaniem się i dlatego większość spraw załatwiam internetowo lub telefonicznie. Tam, gdzie nie jest to możliwe, reprezentuje mnie tata, który ma pełnomocnictwo notarialne. Jakież było moje zdziwienie, gdy okazało się, że nie może pójść z moim dowodem osobistym i moim pełnomocnictwem do punktu potwierdzania tożsamości, a to poświadczenie jest potrzebne do założenia zaufanego profilu na platformie ePUAP do załatwiania spraw administracji publicznej przez internet. Wszystkie osoby, z którymi rozmawiałem w urzędzie, mówiły, że tata nie może mnie reprezentować i nie praktykuje się tego, aby osoby zajmujące się potwierdzaniem danych, jeździły do wnioskodawców. Przy wymianie dowodu osobistego panie z urzędu przyjechały po odbiór mojego podpisu pod wnioskiem (i samego wniosku), a potem przywiozły mi dowód. Zastanawiam się, czy e-administracja naprawdę jest dla wszystkich?
Marcin Piotr S.
Kilka słów na temat ePUAP – to skrót nazwy: Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej.
Pozwala ona załatwić wiele spraw urzędowych bez wychodzenia z domu na stronie www.epuap.gov.pl.
Jak założyć profil na ePUAP?
Pamiętać jednak należy, że aby załatwić sprawę na platformie ePUAP, trzeba sprawdzić na www.epuap.gov. pl, jakie sprawy można załatwić przez internet w wybranym urzędzie. Aby załatwić sprawę przez internet za pomocą platformy ePUAP, trzeba mieć profil zaufany. Pozwala on potwierdzić tożsamość. Chodzi o to, aby nikt przez internet nie mógł się pod nas podszyć.
Aby założyć profil zaufany należy:
- Wejść na stronę ePUAP.
- Założyć konto.
- Wypełnić wniosek o założenie profilu zaufanego.
- Znaleźć najbliższy urząd, w którym można potwierdzić profil zaufany ePUAP. Na stronie www.epuap. gov.pl znajdziemy listę takich punktów w naszym mieście czy województwie. Są to najczęściej placówki ZUS-u lub urzędy skarbowe, czasem urzędy gmin.
- Udać się do wybranego urzędu, żeby potwierdzić założenie profilu zaufanego z dowodem osobistym lub paszportem. Mamy 14 dni na wykonanie tego zadania. Później wniosek zostanie automatycznie odrzucony przez system.
Uwaga!
W przypadku braku możliwości osobistego stawiennictwa w Punkcie Potwierdzania osoba składająca wniosek może wyznaczyć pełnomocnika; pełnomocnictwo musi być poświadczone notarialnie i zawierać zapis upoważniający do dokonania stosownej czynności.
Udostępnione usługi
Wśród popularnych usług, udostępnionych za pomocą ePUAP jest m.in. możliwość dopisania do spisu wyborców, udostępnienie informacji publicznej, złożenie odwołania lub zażalenia czy złożenie wniosku o jednorazową zapomogę z tytułu urodzenia się dziecka (czyli popularne „becikowe”), wniosku o rejestrację pojazdów używanych, zakupionych na terenie RP. Elektronicznie można również wnioskować o umorzenie, odroczenie terminu zapłaty, rozłożenie na raty należności pieniężnych – opłat czynszowych czy złożyć oświadczenie o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych.
Udostępnione przez ePUAP usługi mogą być realizowane częściowo lub w całości drogą elektroniczną. W ostatnim przypadku oznacza to, że przez internet obywatele mogą zrealizować wszystkie czynności związane z procedowaniem sprawy (np. usługą dopisania do spisu wyborców): składać wnioski, przesyłać dokumenty oraz odbierać decyzje. Drogą elektroniczną możemy realizować również opłaty administracyjne metodami dostępnymi w internecie wraz z potwierdzeniem ich dokonania.
Popularną usługą udostępnioną przez ePUAP jest również Elektroniczna Skrzynka Podawcza, czyli system służący do przesyłania dokumentów i formularzy elektronicznych do urzędu wraz z obsługą systemu doręczeń i niezbędnych potwierdzeń (Urzędowe Poświadczenie Odbioru).
Krajowe absurdy
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) miała wprowadzić urzędniczą Polskę w nowoczesność. Przyniosła jednak sporo rozczarowań. Otóż – jak ujawniło Ministerstwo Cyfryzacji – 2826 szkół, urzędów gmin, bibliotek, urzędów miejskich, zakładów komunalnych, ośrodków pomocy społecznej, ośrodków wychowawczych, a nawet sądów w całej Polsce do tej pory w ogóle nie zalogowało się do tego systemu. Co to oznacza? Otóż to, że tysiące oficjalnych dokumentów wysłanych przez interesantów, mogło zaginąć w wirtualnej otchłani, ponieważ niektóre urzędy posiadające ESP (Elektroniczne Skrzynki Podawcze) nie są świadome, że tą drogą może do nich wpływać urzędowa korespondencja!
Radzę więc wszystkim po wysłaniu pisma przez ESP dodatkowo skontaktować się telefonicznie (niestety) i upewnić się, czy zostało odebrane (czy obsługują skrzynkę ESP).
Dodaj odpowiedź na komentarz
Polecamy
Co nowego
- Ostatni moment na wybór Sportowca Roku w #Guttmanny2024
- „Chciałbym, żeby pamięć o Piotrze Pawłowskim trwała i żeby był pamiętany jako bohater”. Prezydent wręczył nagrodę Wojciechowi Kowalczykowi
- Jak można zdobyć „Integrację”?
- Poza etykietkami... Odkrywanie wspólnej ludzkiej godności
- Toast na 30-lecie
Komentarz