Zawieszenie działalności gospodarczej
20 września br. weszły w życie nowe regulacje dotyczące zawieszania działalności gospodarczej i jego skutków. Wprowadzono także możliwość występowania przez przedsiębiorcę np. do ZUS o interpretację przepisów, z których wynika obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne.
Zgodnie z ustawą z 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 141, poz. 888), przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może obecnie zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 1 miesiąca do 24 miesięcy. Przez „przedsiębiorcę niezatrudniającego pracowników” należy rozumieć przedsiębiorcę, który nie zawarł stosunku pracy z pracownikami, w rozumieniu Kodeksu pracy. W razie wykonywania działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej, zawieszenie wykonywania działalności jest skuteczne tylko pod warunkiem dokonania tego przez wszystkich wspólników.
W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej
przedsiębiorca nie może wykonywać tej działalności i osiągać z niej
bieżących przychodów (nie może zatem dokonywać sprzedaży,
świadczyć usług itd.). Zgodnie z ustawą, w okresie zawieszenia
przedsiębiorca:
• ma jednak prawo wykonywać czynności niezbędne do zachowania
lub zabezpieczenia źródła przychodów, a więc czynności, bez których
późniejsze podjęcie i wykonywanie działalności gospodarczej oraz
osiąganie z niej przychodów byłoby utrudnione (przedsiębiorca może
więc np. kontynuować najem lokalu, w którym znajduje się jego biuro
oraz magazynu, a także podtrzymywać kontakty z kontrahentami, z
zastrzeżeniem że podejmowane przez niego czynności muszą być
uzasadnione i nie mogą oznaczać faktycznego wykonywania
działalności gospodarczej w okresie jej zawieszenia – np. poprzez
pozyskiwanie nowych zamówień),
• ma prawo przyjmować należności lub obowiązek regulować
zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia działalności,
• ma prawo zbywać własne środki trwałe i wyposażenie,
• ma prawo albo obowiązek uczestniczyć w postępowaniach
sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych
z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem,
• wykonuje wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa,
• ma prawo osiągać przychody finansowe, także z działalności
prowadzonej przed zawieszeniem, a także
• może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla
przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą.
Przykład: Adam K., pomimo zawieszenia działalności gospodarczej, reguluje należności za zamówione wcześniej towary, przyjmuje od kontrahentów spóźnione płatności, zawiera z nimi ugody, a w razie potrzeby pozywa ich do sądu. |
Informacja o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej
oraz o wznowieniu wykonywania tej działalności podlega wpisowi do
ewidencji działalności gospodarczej. Dokonywane przez
przedsiębiorcę zgłoszenie informacji o zawieszeniu działalności
gospodarczej powinno zawierać:
• oznaczenie przedsiębiorcy oraz jego numer ewidencyjny
PESEL,
• oznaczenie miejsca zamieszkania i adres
przedsiębiorcy,
• wskazanie okresu, na jaki następuje zawieszenie wykonywania
działalności gospodarczej.
Do takiego zgłoszenia przedsiębiorca powinien dołączyć oświadczenie o niezatrudnianiu pracowników.
Zgłoszenie informacji o zawieszeniu wykonywania działalności
gospodarczej oraz informacji o wznowieniu działalności jest
zwolnione z opłat.
Należy zwrócić uwagę, że w przypadku niezgłoszenia informacji o
wznowieniu działalności przed upływem 24 miesięcy od dnia
zgłoszenia o zawieszeniu wykonywania tej działalności, wpis do
ewidencji działalności gospodarczej ulegnie wykreśleniu.
Warunkiem wykreślenia wpisu będzie jednak uprzednie pisemne wezwanie przedsiębiorcy i wyznaczenie mu dodatkowego 30-dniowego terminu na zgłoszenie informacji o wznowieniu działalności.
Uwaga! 31 marca 2009 r. wejdą w życie dalsze nowe regulacje, zgodnie z którymi to sam organ ewidencyjny będzie przekazywał informacje o zawieszeniu lub wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę m.in. właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego i oddziałowi ZUS. Obecnie jednak te regulacje jeszcze nie obowiązują. |
Skutki zawieszenia działalności gospodarczej
Podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, który zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej, jest zwolniony - w zakresie tej działalności - z obowiązku wpłacania zaliczek za okres objęty zawieszeniem. Podatnik opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, który zawiesił wykonywanie działalności, jest zwolniony - w zakresie tej działalności - z obowiązków obliczania i wpłaty ryczałtu za okres objęty zawieszeniem (ryczałt od przychodów ewidencjonowanych dotyczący okresu zawieszenia należy obliczyć i wpłacić po wznowieniu działalności). W przypadku zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej nie pobiera się podatku opłacanego w formie karty podatkowej za cały okres zawieszenia w wysokości 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień zawieszenia (do podatników, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej, w okresie objętym zawieszeniem, nie mają zastosowania przepisy dotyczące przerwy w prowadzeniu działalności).
Również zgodnie ze zmienionymi przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, podatnicy nie mają obowiązku składania deklaracji za okresy rozliczeniowe, których dotyczy to zawieszenie.
Zwolnienie z obowiązku składania deklaracji podatkowych, nie
dotyczy jednak m.in.:
• okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie wykonywania
działalności gospodarczej nie dotyczyło pełnego okresu
rozliczeniowego, a także
• okresów rozliczeniowych, za które podatnik jest obowiązany
do rozliczenia podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających
opodatkowaniu oraz za które jest obowiązany dokonać korekty podatku
naliczonego.
W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej
ubezpieczenie emerytalne i rentowe jest zawsze dobrowolne. W
okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca nie opłaca
ubezpieczenia chorobowego i wypadkowego. Zawieszenie wykonywania
działalności gospodarczej wywiera skutki prawne w zakresie
ubezpieczeń społecznych od pierwszego dnia miesiąca następującego
po miesiącu, w którym przedsiębiorca dokonał zgłoszenia zawieszenia
wykonywania działalności gospodarczej, do ostatniego dnia miesiąca,
w którym przedsiębiorca dokonał zgłoszenia wznowienia wykonywania
działalności.
Także ubezpieczenie zdrowotne osoby, która zawiesiła wykonywanie
działalności gospodarczej, jest dobrowolne.
Interpretacja przepisów dla przedsiębiorców
Zgodnie z nowymi przepisami, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.
„Daniny publiczne”, będące przedmiotem interpretacji, powinny być rozumiane szeroko, jako: podatki, składki, opłaty oraz inne świadczenia pieniężne, których obowiązek pono¬szenia na rzecz państwa, jednostek samorządu terytorialnego, funduszy celowych i innych jednostek sektora finansów publicznych wynika z odrębnych ustaw niż ustawa budżetowa.
Uwaga! Już przed wejściem w życie omawianych regulacji istniała możliwość uzyskiwania interpretacji przepisów prawa podatkowego (na podstawie ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa). Do wydawania, w imieniu Ministra Finansów, interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnych sprawach są upoważnieni Dyrektorzy Izb Skarbowych w: Bydgoszczy, Katowicach, Poznaniu i Warszawie. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy jest właściwy do wydania interpretacji indywidualnej, jeżeli wnioskodawca ma miejsce zamieszkania w województwie: kujawsko-pomorskim, podlaskim, pomorskim, warmińsko-mazurskim lub zachodniopomorskim. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach jest właściwy do wydania interpretacji indywidualnej, jeżeli wnioskodawca ma miejsce zamieszkania w województwie: małopolskim, opolskim, podkarpackim, śląskim lub świętokrzyskim. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu jest właściwy do wydania interpretacji indywidualnej, jeżeli wnioskodawca ma miejsce zamieszkania w województwie: dolnośląskim, lubuskim lub wielkopolskim. Natomiast dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie jest właściwy do wydania interpretacji indywidualnej, jeżeli wnioskodawca ma miejsce zamieszkania w województwie: lubelskim, łódzkim lub mazowieckim. Wniosek należy złożyć na specjalnym formularzu ORD-IN. Stosownie do swojej właściwości interpretacje indywidualne wydaje także wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa. Natomiast po wejściu w życie nowych regulacji istnieje możliwość uzyskiwania indywidualnych interpretacji przepisów również w sprawach innych niż podatkowe (np. w zakresie składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne). |
Zgodnie z nowymi przepisami, wniosek o wydanie interpretacji może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzeń przyszłych. Przedsiębiorca we wniosku o wydanie interpretacji jest obowiązany przedstawić stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe, a także własne stanowisko w tej sprawie.
Wniosek o wydanie interpretacji powinien także zawierać:
• firmę przedsiębiorcy,
• oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu
przedsiębiorcy,
• numer identyfikacji podatkowej (NIP),
• numer w ewidencji działalności gospodarczej,
• adres do korespondencji w przypadku, gdy jest on inny niż
adres zamieszkania przedsiębiorcy.
Udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji, od której przysługuje odwołanie. Interpretacja powinna zawierać wskazanie prawidłowego stanowiska w sprawie wraz z uzasadnieniem prawnym oraz z pouczeniem o prawie wniesienia środka zaskarżenia.
Wniosek o wydanie interpretacji podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji dotyczącej kilku odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych należy uiścić opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.
Interpretacja powinna być wydana bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania przez organ administracji publicznej lub państwową jednostkę organizacyjną kompletnego i opłaconego wniosku. W razie niewydania interpretacji w tym terminie przyjmuje się, że została wydana interpretacja potwierdzająca prawidłowość stanowiska zajmowanego przez przedsiębiorcę.
Pamiętaj! |
Dodaj odpowiedź na komentarz
Polecamy
Co nowego
- Integracja to zawsze byli ludzie
- Nowa perspektywa i szansa na życie dla pacjentów ze stwardnieniem zanikowym bocznym (ALS)
- Nie możemy dłużej czekać! Marszałek Szymon Hołownia apeluje o rozpoczęcie prac nad ustawą o asystencji osobistej
- Wiśnik CUP. To już 10 LAT!
- RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów.
Komentarz