Przejdź do treści głównej
Lewy panel

Wersja do druku

Partner III nie dla stowarzyszeń i fundacji

26.09.2008
Autor: Rafał Kowalski (pomocspoleczna.ngo.pl)
Źródło: ngo.pl

W 2009 r. podmiotami korzystającymi ze środków programu celowego PFRON PARTNER III będą wyłącznie podmioty działające w oparciu o regulacje Państwo / Kościół. Pozostałe organizacje pozarządowe (czyli znakomita większość organizacji trzeciego sektora), działające dla niepełnosprawnych będą mogły ubiegać się o wsparcie od samorządów wojewódzkich i powiatowych.

Fundusz dopracowuje obecnie zasady zlecania zadań w tym zakresie. PFRON tłumaczy, że wyróżnienie organizacji kościelnych wynika z tego, że nie są objęte systemem zleceń, a organizacje dotychczas korzystające ze wsparcia programu, zgodnie z zasadami racjonalności gospodarowania środkami publicznymi, nie mogą realizować tych samych zadań „w ramach dwóch różnych tytułów ustawowych”.

Program PARTNER III to już kolejna edycja programu, w ramach którego Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, wspiera działania organizacji pozarządowych zaangażowanych w pomoc osobom niepełnosprawnym. W połowie 2008 r. Rada Nadzorcza przyjęła zmiany do Programu PARTNER III, mające zastosowanie dla zadań realizowanych w 2009 r. Wprowadzono m.in. nową definicję organizacji pozarządowej, rozumianej jako podmiot, który może ubiegać się o pomoc. Definicja ta wygląda następująco:

Organizacje pozarządowe - należy przez to rozumieć osoby prawne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania - działające na rzecz osób niepełnosprawnych, posiadające statutowy zapis o prowadzeniu takiej działalności,
Podajemy za: Definicje pojęć - Partner III (zapisy obowiązujące dla zadań i projektów realizowanych od 01.01.2009 r.)

*****

Odpowiedź PFRON na pytanie dlaczego dla zadań realizowanych w 2009 r. przyjęto tak wąską, niespotykaną w innych dokumentach definicję organizacji pozarządowej. Poniżej - stanowisko PFRON w tej sprawie.


Warszawa, dnia 19.09.2008 r.
WP/DP/2926/DŚ/2008

W odpowiedzi na Pana e-mail z dnia 16 września 2008 roku dotyczący modyfikacji programu „PARTNER III - wsparcie zadań i projektów realizowanych na rzecz osób niepełnosprawnych przez organizacje pozarządowe”, uprzejmie wyjaśniam:

Istotnie, przyjęta na potrzeby realizacji programu „PARTNER III - wsparcie zadań i projektów realizowanych na rzecz osób niepełnosprawnych przez organizacje pozarządowe”, definicja „organizacji pozarządowej” zawężona została jedynie do kościelnych osób prawnych oraz związków wyznaniowych. Pragnę jednakże zapewnić, iż modyfikacja tej definicji dokonana została w sposób przemyślany i celowy.

Z dniem 1 lipca 2008 roku weszło w życie rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 lutego 2008 r. w sprawie rodzajów zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych zlecanych fundacjom oraz organizacjom pozarządowym (Dz. U. Nr 29, poz. 172). Zgodnie z postanowieniami art. 36 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92) zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, wskazane w ww. rozporządzeniu, mogą być realizowane przez fundacje oraz organizacje pozarządowe:
- na zlecenie Funduszu,
- na zlecenie samorządu województwa lub powiatu - ze środków PFRON.

Ponieważ katalog zadań wymienionych w ww. rozporządzeniu pokrywa się w znacznej części z katalogiem działań, które mogą być finansowane w ramach programu „PARTNER III”, zaistniała konieczność wprowadzenia zmian do programu. Racjonalność gospodarowania środkami publicznymi wyklucza bowiem możliwość jednoczesnego realizowania tych samych zadań w ramach dwóch różnych tytułów ustawowych. Należy także zauważyć, iż Najwyższa Izba Kontroli we wnioskach z przeprowadzonej w PFRON kontroli zaleciła Funduszowi wyłączenie z programów przedsięwzięć, realizowanych przez samorządy wojewódzkie i powiatowe, w ramach środków Funduszu przekazywanych samorządom na podstawie algorytmu.

Zgodnie z przyjętymi zmianami (uchwała nr 13/2008 Rady Nadzorczej PFRON z dnia 22 lipca 2008 roku), mającymi zastosowanie do zadań lub projektów realizowanych od 1 stycznia 2009 roku:
- ograniczeniu uległ katalog podmiotów uprawnionych do uczestnictwa w programie wyłącznie do kościelnych osób prawnych oraz związków wyznaniowych (ponieważ podmioty te nie zostały objęte systemem zleceń),
- przekonstruowany został wykaz zadań finansowanych w ramach programu, tak aby zapewniona została jego zgodność z wykazem zadań określonych w ww. rozporządzeniu,
- skrócony został okres realizacji programu – program realizowany będzie do końca 2009 roku.

Organizacje, które od 2009 roku nie będą mogły być beneficjentami programu „PARTNER III” (np. stowarzyszenia, fundacje), będą mogły ubiegać się o dofinansowanie realizacji zadań na rzecz osób niepełnosprawnych w ramach systemu zleceń.

Należy zauważyć, iż idea zlecania zadań, w trybie art. 36 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, oparta została o zasadę subsydiarności, tym samym na poziomie Biura PFRON mogą być zlecane wyłącznie te zadania, których realizacja na poziomie regionalnym lub lokalnym jest niemożliwa lub nieuzasadniona. Wobec powyższego, PFRON będzie mógł zlecać wyłącznie realizację zadań ponadregionalnych (wnioski składane będą do Biura Funduszu), zadania o charakterze regionalnym (wojewódzkim) zlecane będą przez marszałków województw, a zadania o charakterze powiatowym przez starostów. Środki na realizację zadań o zasięgu wojewódzkim lub powiatowym przekazywane będą przez PFRON samorządom wojewódzkim i powiatowym, wg algorytmu.

Aktualnie, w Biurze PFRON opracowany został wstępny projekt „Zasad zlecania przez PFRON zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych fundacjom oraz organizacjom pozarządowym”, który był przedmiotem konsultacji m.in. z organizacjami pozarządowymi. Dodam, iż zgodnie z postanowieniami ustawy o rehabilitacji (...) do zlecania zadań stosowane będą odpowiednio przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

Niezwłocznie po przyjęciu przez Zarząd PFRON „Zasad zlecania przez PFRON zadań (...)”, zostaną one umieszczone na stronie internetowej Funduszu.

Informacja pochodzi z portalu ngo.pl

Dodaj komentarz

Uwaga, komentarz pojawi się na liście dopiero po uzyskaniu akceptacji moderatora | regulamin

Komentarze

  • sprawdźcie budżet PFRON 2009 !
    maria król
    26.09.2008, 20:09
    Z uwagi na dyscyplinę finansów publicznych nie ma możliwości dofinansowania placówek i innych zadań organizacji poprzez ogłoszenie konkursu ofert przed terminem zatwierdzenia budżetu PFRON, podziałem środków dla samorządów, przekazaniem tej informacji samorządom i zatwierdzeniem budżetów samorządów tj do końca marca 2009. Kolejne miesiące zajmie sama procedura konkursowa. Przy tych procedurach nie ma refundacji! Realne zlecanie zadań organizacjom może w ogóle nie nastąpić, gdyż w Projekcie Budżetu PFRON zaplanowano zmniejszenie środków dla samorządów z 1.042 mln zł (2008) do 746 mln zł w roku 2009 przy rozszerzonym katalogu zadań (o zadania byłego PARTNERA), W zamojskim ośrodku Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym "Krok za Krokiem" wszczęłam procedurę zwolnień grupowych, bo brak 50% środków i przestrzeganie prawa-kodeksu pracy. Czy ta reforma jest przygotowana, czy przeanalizowano jej skutki finansowe i społeczne?
    odpowiedz na komentarz
Prawy panel

Wspierają nas