Warszawa: Milion złotych na likwidację barier architektonicznych
Ponad 200 poprawionych przejść dla pieszych to efekt likwidacji barier architektonicznych w zeszłym roku. Przeznaczono na to milion złotych, ale dzięki temu poruszanie się po mieście stało się wygodniejsze dla wielu mieszkańców.
To nie były wielkie inwestycje – przebudowa chodnika przy przejściu dla pieszych wiąże się z wydatkiem średnio 1,5–4 tys. Obniżony krawężnik, wyrównanie chodnika i montaż pasów ostrzegawczych przed krawędzią jezdni ułatwiły poruszanie się osobom z niepełnosprawnością, osobom starszym czy rodzicom z wózkami. Dodatkowo, przebudowy odbyły się w miejscach, gdzie bariery architektoniczne były uciążliwe, ale jednocześnie łatwe i szybkie do likwidacji.
Dostosowanie przejść
Znakomitym przykładem zmian jest ul. Ludwika Narbutta na Starym Mokotowie. Mieści się przy niej wiele instytucji publicznych, m.in.: wydziały Politechniki Warszawskiej, szkoły, przychodnie zdrowia, Biblioteka Publiczna czy siedziba Koła Mokotów Polskiego Związku Niewidomych. Dzielnica Mokotów poprawiła przejścia dla pieszych przy wszystkich skrzyżowaniach od ul. Puławskiej do św. A. Boboli.
Krawężniki to duże kamienne bryły – najwyższe, bo mające blisko 10 cm wysokości były przy ulicach Kwiatowej i Sandomierskiej oraz przy zachodnim i wschodnim wlocie na Skwer A. Słonimskiego. Historyczne kamienne bloki zostały zachowane, ale obniżono je, żeby dostosować przejścia do dzisiejszych wymagań.
Razem z dzielnicą na ul. L. Narbutta działał Zarząd Dróg Miejskich, który obniżył krawężniki i zamontował płyty ostrzegawcze na skrzyżowaniu z al. Niepodległości. W ten sposób z 1,5 km odcinka ulicy zniknęły bariery architektoniczne w 23 miejscach. Podobną operację – choć przeprowadzoną na dużo młodszej ulicy – przeprowadziła dzielnica Białołęka na ul. Ostródzkiej. Tutaj brakowało głównie płyt ostrzegawczych dla osób z wadami wzroku. Poprawki zostały wprowadzone w 12 miejscach na tej ulicy.
Poprawiono przejścia przy skrzyżowaniu ulic Browarnej i Lipowej oraz zamontowano płyty ostrzegawcze dla osób z wadami wzroku na łącznicy z mostu na Wał Miedzeszyński oraz na wlotcie z ul. Nowy Zjazd na Wisłostradę.
Zmodernizowano 209 przejść dla pieszych
W grudniu 2013 r. Rada m.st. Warszawy przyznała 1 mln zł na realizację projektu usuwania barier z przestrzeni miasta. Na początku 2014 r. Biuro Koordynacji Inwestycji Remontów w Pasie Drogowym Urzędu m.st. Warszawy we współpracy z twórcami Warszawskiej Mapy Barier, Zarządem Dróg Miejskich i dzielnicami dokonało weryfikacji 1100 zgłoszonych lokalizacji barier architektonicznych. W efekcie wybrano 200 miejsc.
Nie wszystkie przejścia udało się dostosować. Powodami są, m.in.: przejście znajduje się poza pasem drogowym, w niektórych miejscach ingerencja wiązałaby się ze zmianą organizacji ruchu, a co za tym idzie większymi kosztami. Jedno z przejść dla pieszych przy skrzyżowaniu ulic Ostródzkiej i L. Berensona zostanie przesunięte i wykonane według obowiązujących standardów na koszt firmy budującej w pobliżu osiedle mieszkaniowe. Takich nie zrealizowanych przypadków było tylko dwanaście, jednak w ich miejsce wskazano inne w których bariery usunięto.
Podsumowując, Zarząd Dróg Miejskich usunął bariery w 119. lokalizacjach na terenie całego miasta, a dzielnice: Białołęka, Mokotów, Ochota, Śródmieście, Targówek, Wawer, Wesoła, Włochy i Wola z kolejnych 90. lokalizacji. W sumie w 2014 r. poprawionych zostało 209 miejsc, a na likwidację barier architektonicznych wydano 1 mln zł.
Plany na przyszłe lata
W tym roku usuwanie barier będzie kontynuowane, jest na to przeznaczona podobna kwota jak na rok 2014. Teraz trwa wybieranie miejsc, które zostaną przebudowane w 2015 r.
Od wielu lat miasto sukcesywnie modernizuje swoją infrastrukturę tak, aby była przyjaźniejsza dla osób niepełnosprawnych czy mających problemy z poruszaniem się, rodziców z wózkami. Zebrane informacje są dostępne przez stronę www.niepelnosprawnik.eu.
W Wieloletniej Prognozie Finansowej – wśród pakietu inwestycyjnego mamy budowę urządzeń dźwigowych na wiadukt Mostu J. Poniatowskiego (lata 2017-18), pochylni przy kładce nad ul. Czerniakowską przy Chełmskiej (lata 2017-18), wind przy przejściu podziemnym zlokalizowanym pod ul. Wolską/Kasprzaka w rejonie skrzyżowania z ul. Redutową (lata 2018-19), kładki pieszo-rowerowej łączącej Park Kępa Potocka z terenami Pasa Nadwiślańskiego (lata 2018-19).
Dodaj odpowiedź na komentarz
Polecamy
Co nowego
- Ostatni moment na wybór Sportowca Roku w #Guttmanny2024
- „Chciałbym, żeby pamięć o Piotrze Pawłowskim trwała i żeby był pamiętany jako bohater”. Prezydent wręczył nagrodę Wojciechowi Kowalczykowi
- Jak można zdobyć „Integrację”?
- Poza etykietkami... Odkrywanie wspólnej ludzkiej godności
- Toast na 30-lecie
Komentarz