Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością, cz. II
Czy popełnimy gafę, używając określenia „osoba głucha” bądź „głuchoniema”? Czy urazimy osobę mówiącą niewyraźnie, proponując jej np. pisanie na kartce? Jak komunikować się z osobami z autyzmem, zespołem Downa bądź mózgowym porażeniem dziecięcym? Na te i inne pytania odpowiadamy w drugiej części programu „Misja Integracja”, poświęconemu tematowi savoir-vivre'u wobec osób z niepełnosprawnością.
Piotr Pawłowski w rozmowie z dr Marzeną Mazur, psychologiem społecznym, coachem, trenerem, dziennikarzem radiowym i ekspertem Integracji z zakresu specjalistycznych szkoleń, m.in. z wrażliwości na niepełnosprawność, porusza m.in. kwestię tego, jak zachować się wobec osób niesłyszących i z dysfunkcjami intelektualnymi.
- Myślę, że nasza niepewność w sytuacjach z osobami z niepełnosprawnością bierze się głównie z tego, że nie mamy wiedzy, jak się zachować. Bardzo byśmy chcieli zachować się dobrze, poprawnie i ta superpoprawność nas blokuje, krępuje, bo nie wiemy, co jest dopuszczalne, a co nie jest dopuszczalne – mówi dr Marzena Mazur.
W programie prezentujemy też komiks „Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością”, którego wydawcą jest Fundacja Integracja. Jego ilustracje, przedstawiając najczęściej spotykane sytuacje, uczą, jak postępować w kontakcie z osobami z niepełnosprawnościami. Do stworzenia komiksu zaprosiliśmy osoby z różnymi niepełnosprawnościami, które na co dzień mają do czynienia z różnorodnymi komunikacyjnymi wpadkami czy faux pas. Dzięki publikacji podpowiadamy, jak prosto i łatwo nawiązać kontakt z osobami z niepełnosprawnością, a nawet zrobić więcej: współistnieć lub współdziałać z nimi w różnych obszarach życia.
Publikacja „Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością” w wersji elektronicznej (plik PDF, 2,5 MB) dostępna jest na portalu Niepelnosprawni.pl.
Komentarze
brak komentarzy
Dodaj komentarz